Filmul mut, sonor color... si tactil

Postat la 09 aprilie 2006 1 afişăre

Haptologia" ar putea revolutiona industria de divertisment prin crearea hologramelor tactile. Astfel, atunci cand vom urmari "Matrix", am putea avea iluzia tactila a salturilor lui Morpheus.

"Haptologia" ar putea revolutiona industria de divertisment prin crearea hologramelor tactile. Astfel, atunci cand vom urmari "Matrix", am putea avea iluzia tactila a  salturilor lui Morpheus.

Pentru cei care nu poseda permis de conducere auto si sunt ingrijorati de inasprirea conditiilor de examinare nu exista nici o solutie. Insa, intr-un viitor oarecare, s-ar putea intampla sa nu mai fie nevoie ca novicii sa dea batai in trafic in timpul orelor de varf, pentru ca ceea mai mare parte a pregatirii lor practice se va produce in sali dotate cu echipamente haptice, adica simulatoare bazate pe o tehnologie care reproduce artificial conditiile de presiune, temperatura, vibratii precum si alte componente senzoriale.

Haptica sau haptologia este in fond o reinventare a interfetei dintre computere si utilizatori. Toate calculatoarele zilei de astazi functioneaza pe principiul simplu ca utilizatorul este expus fluxului de date prin intermediul vazului. Cand scriem un document, folosim tastatura pentru introducerea datelor si controlam rezultatul pe un monitor. Acelasi lucru il fac programatorii, designerii, arhitectii, controlorii de zbor si oricine foloseste dispozitive de tehnologia informatiei.

Presupunerea de baza a haptologiei ca ramura de cercetare este ca experienta si nivelul de interactiune a utilizatorilor cu lumea datelor virtuale ar putea fi dramatic imbunatatite prin intermediul unei interfete duble: vizual-tactila. Scopul final este, evident, revolutionarea industriei de divertisment si crearea unor holograme tactile, adica sa putem inchiria un soi de DVD care sa proiecteze scenele din "Matrix" in asa fel incat sa avem iluzia tactila a salturilor mortale executate de Morpheus & compania.

Pana la realizarea comerciala - intr-o forma probabil mult imblanzita - a acestui vis de divertisment total, haptica inregistreaza progrese remarcabile in cateva zone critice precum industria echipamentelor medicale, telefonie mobila, training pentru piloti si jocuri de calculator.

Immersion, o companie din San Jose (California), care face pionierat in domeniu, a anuntat de curand crearea unui dispozitiv haptic prin care cei care fac cursuri de infirmieri sanitari pot dobandi deprinderea de a executa corect o injectie intravenoasa prin simularea conditiilor tactile ale operatiei in camp virtual. Pana acum se foloseau in mod exclusiv portocale pentru a identificarea "venei" pacientului. Un dispozitiv similar, construit special pentru stomatologi, este de asemenea in curs de dezvoltare. Pentru chirurgii care au de executat manevre foarte complicate, un model computerizat al campului operator, dublat de dispozitive haptice fixate pe mana, ar putea creste dramatic gradul de precizie al miscarilor.

Deocamdata, un atare dispozitiv nu este fezabil din punct de vedere economic, chiar daca pretul tehnologiei haptice a scazut dramatic in ultimii doi ani. SensAble Technollogies comercializeaza de pilda dispozitive haptice pentru uz de laborator la pretul de 3.000 de dolari, de zece ori mai ieftin decat pretul acelorasi echipamente in 2002.

Cele mai comune aparate care incorporeaza tehnologie haptica sunt deja banalele joystick-uri si volane cu "force feedback" pentru jocuri de simulare de zbor sau raliuri. Un astfel de "volan" transmite prin vibratii jucatorului izbirea de parapeti sau proasta incadrare a unei gropi din carosabil. Aceeasi companie, Immersion, are drepturile intelectuale asupra acestor accesorii pentru jocurile de PC. In mod bizar, nu vanzarile de joystick-uri cresc veniturile Immersion, ci despagubirile pe care compania le-a obtinut in justitie de la gigantii Microsoft (29 de milioane de dolari in 2003) si nu mai putin de 82 de milioane de dolari de la Sony acum o luna de zile.

Pana in momentul victoriei asupra Microsoft, Immersion nu facuse altceva decat sa inregistreze pierderi nete de 4,4 milioane de dolari. Nici Sony, nici Microsoft nu se vor opri aici, pentru ca miza lor imediata este foarte mare: piata consolelor de jocuri (Xbox de la Microsoft, PlayStation2 si PSP de la Sony) au nevoie de orice element de spectaculozitate disponibil pentru a castiga batalia cu rivalii.

Telefoanele mobile sunt pe cale de a absorbi, si ele, elemente de haptica. Samsung, al treilea producator mondial de telefoane mobile, a anuntat o tehnologie proprie, numita VibeTones, care creeaza posibilitatea ca bateria telefonului dumneavoastra mobil sa poata produce diferite tipuri de vibratii in functie de identitatea apelantului, asa ca atunci cand sunteti intr-o intalnire de afaceri si nu vreti sa fiti deranjat de muzica mobilului (pentru ca simpla sonerie nu mai e de mult), veti putea sti, totusi, cine va cauta.

Inovatia pare un fleac, dar intr-o industrie foarte concurentiala si din ce in ce mai sensibila la moda si variatii de lifestyle totul conteaza. Destul de interesanta pare posibilitatea de a face tangibile obiecte care sunt imposibil de construit in lumea reala: de pilda, matematicienii ar putea "mangaia" asa-numita sticla a lui Klein, rezultata prin juxtapunerea a doua instante de banda a lui Mobius. Acest obiect bizar are o singura fata, care este in acelasi timp interiorul si exteriorul sticlei. Studentii ar putea astfel sa incerce sa "inteleaga" tactil abstractiuni aride. Ne putem imagina in acest fel si un comert infloritor cu suveniruri haptice: replici tridimensionale ale gravurilor lui Escher de ziua sefului.

Dan Chang, directorul tehnic al Immersion, opineaza: "In curand vom putea construi simulatoare de zbor haptice pentru ca puterea de calcul necesara procesarii aplicatiilor haptice se regaseste acum in aproape orice microprocesor de pe piata".

De la telefoane mobile cu polivibratii si modele anatomice haptice, e greu de imaginat saltul mortal catre o aplicatie de inspiratie Matrix in care poti sa inveti arte martiale de la un instructor virtual, insa nu cu desavarsire imposibil. Si atunci va fi chiar greu de decis intre pastila rosie sau cea albastra. 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Filmul mut,
sonor color... si tactil

Citeşte pe Gandul.ro

/business-hi-tech/filmul-mut-sonor-color-si-tactil-1005383
1005383
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.