Sunet si imagine

Postat la 31 ianuarie 2006 1 afişăre

1.600 de romani dansau ingramaditi intre patru ecrane uriase in galeria Muzeului National de Arta Contemporana, in ritmul nebuniei audiovizuale a unor artisti care inca mai socheaza Londra: Hexstatic. De unde a rasarit acest public?

1.600 de romani dansau ingramaditi intre patru ecrane uriase in galeria Muzeului National de Arta Contemporana, in ritmul nebuniei audiovizuale a unor artisti care inca mai socheaza Londra: Hexstatic. De unde a rasarit acest public? 

"In Romania nu vine nici un interpret interesant," pare sa fie o plangere frecvent intalnita. "Singurii artisti de care-avem parte sunt niste indivizi cu o popularitate in declin, loviti de artrita si aflati la final de cariera. Trebuie ca Sala Palatului e ultima lor halta inainte de iesirea la pensie." Prostii! Chiar saptamana aceasta, Romania va gazdui un interpret de renume mondial... aaaa, Michael Bolton. Mmmda. Poate ca nemultumitii au totusi dreptate. Este cat se poate de clara penuria de spectacole interesante, daca stai sa te uiti la genul de artisti care vin la Belgrad sau Budapesta aproape in fiecare saptamana.


Kraftwerk, unul dintre cele mai influente grupuri din istoria muzicii, vor concerta la Belgrad luna viitoare, iar o multime de staruri vestice sunt oaspeti obisnuiti ai cluburilor sarbesti.  Si noi ne-alegem cu Michael Bolton. O parte din vina trebuie sa si-o asume scena muzicii house, care a contribuit la impunerea unei piete unde decizia de a participa la un eveniment se ia pe baza unui top mondial al primilor 100 de DJ, alcatuit in mod arbitrar. Asemenea topuri, realizate de cate un redactor in timp ce ia pranzul cu prietenii sau sta la o berica prin vreo crasma, sunt considerate litera de lege in Romania. Tiesto, DJ-ul numarul unu al lumii? Ca si cum ai spune ca Britney Spears este cea mai mare cantareata din lume. Prin urmare, evenimentul de mai jos e cu atat mai important cu cat grupul cu pricina are o reputatie destul de underground in Vest. Prin contrast cu alegerile neinspirate pe care cluburile din Bucuresti le fac in materie de interpreti vestici de renume, invitatia adresata cuiva atat de necunoscut in Romania ca Hexstatic este realmente o miscare indrazneata. Hexstatic inseamna Stuart Warren Hill si Robin Brunson, care, desi au cochetat in cateva ocazii cu muzica, sunt cunoscuti mai ales datorita proiectiilor lor vizuale. Hexstatic au fost dintotdeauna pioneri in domeniul acompaniamentului vizual (imaginile care insotesc prestatiile unei trupe sau ale unui DJ). Au lansat in anul 2000 primul album complet audiovizual din Marea Britanie, iar de curand au contribuit la realizarea unui aparat numit Pioneer DVJ-X1.  Acesta iti  permite sa te joci cu DVD-urile la fel cum se joaca DJ-ii cu CD-urile si discurile de vinil de-atatia ani. 

Spectacolele live ale celor de la Hexstatic includ, de asemenea, secvente de proiectie care prind viata cu ajutorul ochelarilor tridimensionali oferiti publicului.  Suna foarte interesant in principiu, dar exista totusi un motiv pentru care n-am fost prea entuziasmat de posibilitatea de a-i urmari pe Hexstatic la spectacolul lor din 7 mai gazduit de Muzeul National de Arta Contemporana (MNAC) de la Palatul Parlamentului. Imaginile proiectate ca acompaniament intr-un club pentru o trupa sau DJ sunt fie atat de plictisitoare incat se confunda cu fundalul (caz in care nici nu merita deranjul) sau capteaza atentia publicului, care astfel se opreste din dansat (chiar NU merita deranjul).  In loc de o sala plina de trupuri transpirate si zvarcolinde, te trezesti in mijlocul unei sali pline de oameni care se holbeaza tamp si cu gurile cascate la un ecran. 

Imaginile tind sa strice atmosfera dintr-o sala de concerte mai degraba decat s-o imbunatateasca. Astfel, mare mi-a fost astfel surpriza sa vad 1.600 de oameni ingramaditi in galeria MNAC-ului, inconjurati de patru ecrane uriase, realmente dansand  in ritmul nebuniei audiovizuale a celor de la Hexstatic. 

"Au venit de doua ori mai multi oameni decat ne asteptam", a explicat "creierul" evenimentului, Cosmin Tapu de la MNAC. "Am fost pusi in situatia de a inchide usile si refuza accesul spectatorilor." 

In ciuda  punctelor de reper profund britanice de care se servesc Hexstatic (fragmente din seriale si show-uri TV celebre difuzate in timpul zilei in Marea Britanie si celebritati care se dadeau in spectacol in anii ‘70), reactia publicului a fost fenomenala, duetul ajungand sa-si prelungeasca spectacolul pana la de doua ori durata programata initial.  Simplul fapt ca un spectacol, care este clar departe de mainstream chiar si in Marea Britanie, poate face sala plina desfiinteaza motivele pentru care spectacolele care ajung in Romania sunt de o calitate atat de slaba. 

Deja nu mai e normal sa afirmi ca nu exista public pentru muzica dance left-field, pentru ca acest lucru nu mai este adevarat. Problema consta in faptul ca promotorii sunt prea conservatori ca sa inceapa sa faca bani pe seama scenei care exista dincolo de cea de la suprafata. 

Numai o mana de promotori "renegati" ca TMBase din Timisoara (l-au invitat recent pe influentul artist hip hop underground DJ Vadim, care, de altfel, are contract cu aceeasi casa de inregistrari ca si Hexstatic) reuseste sa aduca artisti pentru care chiar merita sa te dai jos din pat sa-i vezi. Adolescentii din Romania sunt insetati de inspiratie venita de la artistii talentati ai Vestului si, pentru moment, nu are cine sa le-o ofere.  

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Sunet si imagine
/arta-si-societate/sunet-si-imagine-977067
977067
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.