Niste sefi cu suflet

Postat la 05 iunie 2007 1 afişăre

In 2002, Daniel Goleman, psiholog de profesie si autor al unui best-seller de senzatie - "The Emotional Intelligence" (Bantam Books, 1995) -, a promovat o intreaga campanie editoriala in SUA in jurul temei "patronilor pozitivi" - cei ce intra in rezonanta cu echipele pe care le conduc.

In 2002, Daniel Goleman, psiholog de profesie si autor al unui best-seller de senzatie - "The Emotional Intelligence" (Bantam Books, 1995) -, a promovat o intreaga campanie editoriala in SUA in jurul temei "patronilor pozitivi" - cei ce intra in rezonanta cu echipele pe care le conduc.

 

Ne aflam la doar un an dupa dramaticul 9/11, moment marcat de prestatiile TV ale unor lideri care isi afisasera exploziv emotiile: presedintele Bush, primarul New Yorkului, dar si nenumarati patroni ai firmelor transformate in cenusa de atentatele impotriva Turnurilor Gemene. Goleman publica, in aceste clipe de mare tensiune, cateva articole in Harvard Business Review care reiau conceptul dezvoltat de autor - inteligenta emotionala (E.I.) -, dar cu aplicare in contextul managementului. Ulterior, demersurile sale, sprijinite si de contributia altor doi colegi de la Harvard (Annie McKee si Richard Boyatzis), se vor transforma intr-o carte care se va bucura de un succes asemanator cu al precedentelor aparitii editoriale. Potrivit lui Goleman, reusita (sociala, profesionala) depinde mai putin de IQ, cat de inteligenta emotionala - intelegerea, stapanirea si folosirea adecvata a emotiilor. Goleman si colegii sai scriu despre felul cum inteligenta emotionala poate face diferenta intre organizatiile performante si celelalte, in functie de capacitatea conducatorilor de a intra in rezonanta (din latinescul "resonare" - a trimite inapoi sunetul, sporindu-i intensitatea). Liderii eficienti (Primal Leadership) sunt cei care "asculta" sentimentele celor din anturaj, intra in rezonanta cu ele si le imprima un sens pozitiv, spre deosebire de cei "disonanti", care fac sa se manifeste raul din indivizi. Plecand de la cele patru dimensiuni ale inteligentei emotionale (constiinta de sine, managementul propriei persoane, constiinta sociala si gestiunea relatiilor), autorii stabilesc si o tipologie a stilurilor de leadership, care merg de la "liderul vizionar" (cel ce crede in viziunea sa si care ii inspira pe ceilalti) la "liderul consensual" (care stie sa asculte si sa colaboreze) sau la cel autocratic (care se ghideaza dupa principiul "Fa asta, pentru ca asa vreau eu!", creator de disonanta si care contamineaza negativ starile sufletesti ale celor din jur). Aceasta abordare a managementului prin prisma emotiilor a prins destul de bine pana acum, cu precadere in domeniul marketingului, unde se vorbeste deja despre "produse emotionale". Unul dintre ele, cu siguranta, este si cartea lui Goleman, care vinde optimism la un pret redus.

 

Daniel Goleman, Annie McKee, Richard Boyatzis, "Inteligenta emotionala in leadership",

Editura Curtea Veche, Bucuresti, 2007

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Niste sefi cu suflet
/arta-si-societate/niste-sefi-cu-suflet-1009384
1009384
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.