Un dandy pe lacul inghetat

Postat la 25 septembrie 2006 26 afişări

Ce legatura poate fi intre cumparatorul BCR, tenis si moda romaneasca? Colectia \"Asteptandu-l pe Rozalb\" (\"Waiting for Rozalb\") a unui tanar designer roman, prezentata in sunetul mingilor de tenis, a fost un game set clar pentru cei de la Erste, care i-au oferit anul acesta \"Kontakt. Fashion Award by Erste Bank\". Pielea bronzata (africana, daca se poate) si decorurile baroce se asorteaza cel mai bine cu hainele pastel ale \"Rozalb de Mura\". Pentru cei care au dubii, \"rozalb\" chiar e un cuvant si inseamna \"roz pal amestecat cu alb\", dar e si brandul tinutelor preponderent masculine create de Olah Gyarfas, tanar designer din Miercurea Ciuc. Sacouri cu buzunare multiple sau pliuri usor feminine, trenciuri futuriste, pantaloni scurti, din materiale naturale, in nuante \"serioase\" de gri, alb si negru, care nu exclud un design indraznet. E genul de haine casual care se potrivesc unui dandy modern, cu statura atletica si personalitate puternica. De altfel, Olah e printre putinii care au in spatele brandului si o poveste, mai precis un personaj misterios, pe nume Rozalb de Mura, un fel de combinatie intre Godot (cel care e mereu asteptat) si Dorian Gray (dandy-ul excentric prin excelenta). Minimalism made in Ardeal Designerul Olah Gyarfas si-a inceput cariera in forta. La absolvirea facultatii (Universitatea de Vest din Timisoara), in 2001, si-a prezentat hainele cu ajutorul echipei nationale de canoe a Venezuelei, care tocmai se antrena in oras. Au urmat o bursa la Universitatea de Arte Aplicate din Budapesta, colaborari cu cateva magazine si prezentari la festivaluri de moda (Iasi, Berlin), expozitii la muzee de arta si la Teatrul National. Apoi a venit ideea colaborarii cu firma din industria textila Harolt si au incoltit germenii unei colectii originale. Stilul era deja format, Olah nu a facut decat sa selecteze cateva ceva din ce facuse pana atunci si sa creeze unele tinute noi, dar totul era deja destul de unitar. Cativa specialisti din moda, design, arte vizuale, muzica si marketing cultural (ONG-ul add) l-au ajutat sa contureze labelul, care in viitor va fi lansat si pe piata internationala.Colectia cuprinde haine casual din materiale produse in Italia, in special bumbac. \"Am vrut ceva comod, piata e plina de lucruri artificiale\", spune Gyarfas. \"Sunt si piese iesite din comun, si piese destul de cumintele, la care elementul excentric nu e vizibil la prima vedere: un rafinament la buzunare sau o taietura. Executia e importanta\", adauga el. Cea mai spectaculoasa piesa este un fel de geaca sau trenci lung, gri, cu snururi si o multime de detalii, dintr-un bumbac special, tratat cu enzime. \"Imagineaza-ti ca intri in pielea unui personaj din Dune; este scut si \"statement\" (declaratie - n.r) in acelasi timp\", dupa cum o descrie cineva care a probat-o. Stilul sau e minimalist, cu mare atentie la detalii. Olah creeaza pentru tineri, dar nu numai. Hainele brandului Rozalb se adreseaza unui segment destul de redus, care are nu doar un venit peste medie, ci si stil si personalitate. Cei care poarta Rozalb de Mura sunt oameni cu simt estetic, care sunt la curent cu tendintele, dar isi permit sa le ignore, preferand hainele personalizate, chiar unicat. De altfel, unul dintre designerii sai preferati, Rei Kawakubo (Comme des Garcons), e celebra pentru stilul sau auster, anti-fashion. Sunt haine care pot fi purtate fara nicio grija la Paris, dar care in orasele mai \"cuminti\", precum Bucuresti sau Viena, risca sa atraga priviri curioase. Iar din punct de vedere anatomic, desi pot fi adaptate, ele se potrivesc mai bine persoanelor inalte, pentru ca prototipurile au fost facute de creator pe el insusi, iar Olah e un tip atletic, de aproape 2 metri.Toamna/iarna in ritm de tenisUn astfel de inceput de cariera trebuia, in mod firesc, promovat. Astfel ca s-a organizat prima sedinta foto a colectiei \"Waiting for Rozalb\". Preferinta creatorului pentru pielea bronzata nu l-a facut sa cedeze in fata unui decor-cliseu, eventual marin. Olah a preferat oglinda inghetata a Lacului Sf. Ana din decembrie trecut, decor spectaculos in orice anotimp, cu atat mai mult iarna. In mijlocul lacului a fost asezata o masa, s-au aprins lumanari in sfesnice argintii si s-au umplut paharele de cristal. In jur, padurea, inserarea si nerabdarea, care se confunda cu o oarecare teama - era totusi miezul iernii si printre copaci se banuiau privirile curioase ale ursilor. Dar toata lumea era in asteptarea personajului fabulos numit Rozalb de Mura. Nu se stie daca a ajuns pana la urma...Premiul castigat in iunie de la Erste Bank a presupus si un show in cadrul Austrian Fashion Awards Night. Asa ca urmatorul capitol al povestii Olah & Rozalb a fost prezentarea \"Waiting for Rozalb\" (toamna/iarna 2006-2007) in premiera la Viena, in Aula Academiei, o cladire foarte veche, refacuta in stil modern. In concordanta cu minimalismul tinutelor si la cererea lui Olah, care a refuzat orice fel de muzica, ritm sau text, prezentarea a avut ca fond sonor sunetul facut de mingi in timpul unui meci de tenis. O schimbare mult laudata, dupa aglomeratia de sunete si zgomote de pana atunci. In timpul defilarii, cele 27 de tinute exclusiv masculine au fost luminate doar frontal, de un singur reflector, care le crea o umbra uriasa in spate. Olah e un personaj care nu se teme sa fie el insusi. In Viena sau Paris face senzatie imbracat in creatiile proprii (sort roz si geaca) sau alearga dupa designerul sau preferat pentru a schimba cateva vorbe. In schimb, la Miercurea Ciuc ii place sa taie lemne si sa colinde magazinele de decoratiuni second hand. Si, in ciuda fanteziei, e un tip pragmatic, care citeste reviste de arhitectura si de business si nu crede in tipul artistului \"aerian\", refugiat in turnul sau de fildes. Intre doua colectii, ii place sa decoreze case si viseaza sa creeze gradini. Cei care au ratat intalnirea din iarna cu personajul de poveste Rozalb de Mura, il vor putea gasi probabil in toamna, in showroom-ul cu acelasi nume, care se va deschide in zona Lipscani in curand. Preturile pieselor vor fi intre 550 si 2.500 de RON (pentru cele in editie limitata).

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un,
dandy,
pe,
lacul,
inghetat
/arta-si-societate/lifestyle/un-dandy-pe-lacul-inghetat-4073322
4073322
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.