De profesie incognito

Postat la 03 decembrie 2007 15 afişări

In lumea buna, costumele de Halloween nu se mai pot rezuma la o simpla masca venetiana sau la o palarie de vrajitoare cumparata in fuga, in drum spre petrecere. Pentru a fi in randul lumii, un designer personal care sa se ocupe personal de realizarea unui costum unicat si perfect asortat personalitatii celui care il poarta, este un "must".

Pentru Frankie Stein, a purta haine obisnuite nu este o optiune. Fiecare zi este pentru ea o ocazie tocmai buna pentru o noua costumatie, iar singura conditie este ca aceasta sa se asorteze la culoarea parului din saptamana respectiva, fie el verde, portocaliu sau fuchsia.

In ultima vreme cel putin, tinuta ei preferata consta intr-un costum ce reprezinta un ciorchine de struguri realizat din spuma poliuretanica mov, la care asorteaza o coafura roz. Acest look poate fi insa inselator pentru cei care o intalnesc pentru prima oara pe Frankie, care este de altfel cel mai cunoscut consultant in materie de costume din Statele Unite si proprietara unui boutique high-end denumit kitsch Frankie Steinz. "Oamenilor le place sa se simta liberi, sa aiba ocazia de a-si trai fanteziile", spune Stein.

"Iar in sprijinul acestei teorii cred ca vorbeste suficient faptul ca de ceva vreme am ajuns sa ma intalnesc cu clientii numai pe baza de programare. Iar motivul pentru care iubesc ceea ce fac este in principal faptul ca astfel am ocazia sa patrund in lumea fanteziilor clientilor mei." In boutique-ul sau, acest emporio al costumelor cu capitala in Manhattan, Stein isi da intalnire tete-a-tate cu clientii pentru a reusi sa identifice exact personajul in care acestia ar trebui sa se transforme in noaptea de Halloween.

"Ascult foarte atent ceea ce-mi spune interlocutorul, pentru ca incerc sa-i construiesc, in timp ce vorbeste, un soi de profil psihologic care ma ajuta sa inteleg ce ar vrea si li s-ar potrivi cu adevarat", spune ea. "Cateodata imi ajunge sa le urmaresc mimica pentru a constientiza ceea ce isi doresc, si atunci ii intrerup si le spun, de pilda, "Ce-ar fi sa fii o zana?" si atunci ii vad cum se insenineaza deodata. Iar de aici incolo este treaba lui Stein sa-si transforme cat mai credibil clientul fie intr-o zana, fie intr-o tornada sau chiar in Joe DiMaggio - asta pentru a numi doar cateva din cele cateva mii de costume pe care le are pe stoc in cele doua magazine ale sale.

Luna octombrie este in mod firesc cea mai agitata din an pentru Stein, iar in aceasta perioada, fiind pe deadline, isi petrece mai toate orele din zi croind costumele, facand probe peste probe. Iar pentru a-si termina la timp toate costumele apeleaza, la ajutor, angajand pana la 10 freelanceri cu ajutorul carora depaseste momentul.

Daca primele comenzi pentru petrecerile de Halloween incep de obicei sa curga de prin luna iulie, in restul anului Stein isi concentreaza toata atentia asupra restului pietei, realizand costume pentru diversele petreceri newyorkeze, conventii sau evenimente corporatiste. In plus, Stein lucreaza in permanenta si pentru televiziune, teatru sau productiile cinematografice de amploare. Printre altele, Stein este raspunzatoare si pentru costumele purtate de Kate Winslet si Kirsten Dunst in apreciatul film din 2004 , "Stralucirea eterna a mintii neprihanite". Insa ceea ce a contribuit in mare parte la faima de care se bucura astazi, sunt costumele supradimensionate, realizate din spuma poliuretanica, care iau forma unor obiecte cotidiene, precum un platou cu fructe sau un ochi gigantic. Iar pentru clientii care vor meniul complet, Stein realizeaza si masti din papier-mach? sau palarii elaborate.

De-a lungul carierei sale de 22 de ani, Stein a realizat costume de Halloween pentru Kate Moss, pe care a imbracat-o in Keith Richards, pentru Sigourney Weaver pe care a transformat-o intr-o vrajitoare, pe Marc Anthony l-a deghizat in Prince , iar pe solistul trupei Matchbox Twenty, Rob Thomas, l-a transformat pentru o seara intr-un sef de trib indian. Inainte de a deveni costumier cu faima si acte in regula, Stein a fost de profesie contabil. Asta pana cand s-a hotarat sa isi deschida si un mic magazin, in care vindea dulapuri speciale pentru colectionari si apoi diverse obiecte de colectie.

In timp, de la micile obiecte s-a ajuns la aranjamente elaborate in vitrine, printre care un aranjament memorabil construit in jurul statuii unui om asezata pe un platou garnisit cu legume si fructe si inconjurat de manechine imbracate in bucatari. Costumarea manechinelor din vitrina a fost primul pas, in scurt timp Stein incepand sa se costumeze ea insasi si astfel sa castige atentia vip-urilor locale din Aspen, acolo unde locuia in 1984 impreuna cu sotul ei.

Avand in portofoliu clienti precum Dolly Parton, Jack Nicholson, Anjelica Houston, Goldie Hawn si Kurt Russell, Stein si-a transformat afacerea intr-una axata pe costume si pana in 1989 o reloca in New York. Cat despre succesul de care se bucura astazi atat ea, cat si profesia de costumier, Stein nu are foarte multe de spus, asa ca arunca "vina" pe sarbatoarea care ii obliga pe oameni sa se reinventeze. "Halloween-ul are ceva special. Aceasta este singura explicatie pentru faptul ca toata treaba asta cu costumele s-a transformat intr-o veritabila industrie, si inca una atat de mare", spune ea. "La urma urmei, ceva e cert. Toata lumea vrea sa fie libera."

FISA POSTULUI

Numele functiei

Companii care angajeaza: Companii teatrale, balciuri sau companii de productie cinematografica. Sau, ca antreprenor, exista posibilitatea deschiderii unui magazin de costume, precum cel al lui Stein.

Unde sa cauti posturi libere: Backstagejobs.com, PropPeople.com, si Crewnet.com sunt cateva locuri perfecte pentru documentare in ceea ce priveste profesia de costumier in lumea teatrului. Mandy.com si imdb.com, pe de alta parte, publica proiectele in lucru si calendarele productiei de film si televiziune.

Nivel salarial

Pretul unui costum variaza intre 1.500 de dolari si 85.000 de dolari, in functie de modalitatea de productie folosita la realizarea lui si atentia pentru detalii presupusa de acesta. Antreprenorii fara experienta sau renume in piata pot castiga intre 500 si 800 de dolari pe costum.

Abilitati necesare

Inclinatia spre arta vizuala este punctul de plecare, insa sunt necesare si cunostintele despre design si textile sau alte materiale, pentru a putea alege cele mai bune materiale din care va fi fabricat costumul. Atentia pentru detalii este foarte importanta, dar si un simt al ceea ce ar arata bine pe client.

Numarul de posturi similare in Statele Unite Conform datelor Biroului de Statistica a Muncii din SUA, exista circa 17.000 de costumieri in America, dintre care un sfert sunt freelanceri.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
De,
profesie,
incognito
/arta-si-societate/lifestyle/de-profesie-incognito-4073994
4073994
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.