Cronică: Sully, despre miracolul factorului uman

Autor: Ioana Matei Postat la 01 octombrie 2016 309 afişări

Sully este o peliculă care vorbeşte mai puţin despre aviaţie şi mai mult despre excelenţa în profesie – orice profesie; Despre cât de important este factorul uman într-o situaţie aflată la limita dintre viaţă şi moarte, precum şi despre presiunea la care te supune atenţia publică în astfel de situaţii.

Dar aceasta este, desigur, părerea subiectivă a unei persoane preocupate de modul în care opinia publică poate să contureze o poveste, să înalţe sau să coboare. Sinopsisul episodului biografic din viaţa pilotului american Sully, care a reuşit să transforme râul Hudson din New York într-o pistă este şi acesta tratat în profunzime. Inspirat de romanul Highest Duty, filmul porneşte de la povestea căpitanului Chesley Sullenberger – Sully (interpretat în film de Tom Hanks) - şi a felului în care, într-o dimineaţă rece din ianuarie 2009, a ajuns să amerizeze un avion Airbus A320 pe râul Hudson din New York, asistat de prim ofiţerul Jeffery Skiles (Aaron Eckhart).

La aproximativ trei minute după începerea zborului, la o altitudine de aproximativ 850 de metri, un stol de păsări loveşte aeronava şi distruge ambele motoare ale avionului. Sully reuşeşte ca în aceste condiţii, fără aeroporturi aflate suficient de aproape care să-i permită o aterizare în siguranţă, să facă o astfel de manevră, forţată, pe râul Hudson. Performanţa este cu atât mai mare cu cât niciunul dintre pasageri nu este rănit grav (deşi, în mod ironic, filmul urmăreşte cum canalele de televiziune tind să hiperbolizeze evenimentul imediat după prăbuşirea avionului, fără să aibă date concrete referitoare la incident).

Ulterior, după ce toţi 155 de pasageri sunt salvaţi, pilotul american este proclamat erou atât în presă, cât şi în ochii opiniei publice. Dar mai apoi teste ale Consiliului Naţional de Securitate a Transporturilor (National Transportation Safety Board) arată că motorul stâng al aeronavei funcţiona încă la momentul în care pilotul a decis amerizarea şi, teoretic, acesta i-ar fi permis lui Sullenberger să se întoarcă pe aeroportul LaGuardia sau să aterizeze pe Teterboro, un alt aeroport din apropiere. În acelaşi timp, mai multe simulări de zbor făcute pe baza datelor disponibile arată că Sully ar fi putut să se întoarcă spre aeroport fără să pună viaţa pasagerilor în pericol. În plus, daunele suferite ar fi fost mai mici pentru compania aviatică şi pentru compania de asigurări. Tensiunea creşte şi mai mult în momentul în care simulările de zbor sunt făcute cu alţi piloţi care reuşesc să aducă cu succes aeronave pe cele două aeroporturi.

Clint Eastwood se joacă între planurile spaţiu-timp, merge în trecutul pilotului cu un istoric de navigaţie de 40 de ani; aruncând o privire retrospectivă asupra orelor în care pilota un avion uşor şi, ulterior, unul militar. Conflictul creat este atât de puternic, încât chiar dacă ştim de la început că avionul va reuşi aterizarea forţată şi toţi cei 155 de pasageri vor supravieţui, avem îndoieli legate de acest lucru până la sfârşit. Prăbuşirea de care ne temem însă este a personajului principal. Care este modul în care s-a încheiat procesul de conştiinţă al pilotului american? Vă invităm să constataţi dacă Sully reuşeşte să obţină victoria asupra presiunii publice, aproape echivalentă cu cea de la limita dintre viaţă şi moarte.

Presa internaţională descrie acest film drept unul dintre cele mai bune filme despre aviaţie, surclasând chiar şi Apollo 13, în care tot Tom Hanks întruchipează personajul principal. „Sully este o realizare extraordinară, este portretul unui om bun al cărui eroism rezidă din a cunoaşte lucrurile potrive într-o mică eternitate de haos şi pericol fără precedent“, spun criticii de film de la The Wall Street Journal.

În rolurile pe care le-a interpretat de-a lungul timpului, Tom Hanks şi-a creat propriul gen - persoana decentă şi muncitoare care încununează spiritul american, iar rolul pilotului Sully îi vine ca o mănuşă actorului în vârstă de 60 de ani. În acest context, celelalte personaje – copilotul interpretat de Eckhart sau soţia sa, interpretată de Laura Linney – sunt umbrite de această performanţă, iar singura lor misiune pare să fie aceea de a susţine rolul lui Hanks.

Clint Eastwood continuă prin această dramă seria filmelor cu impact emoţional precum Iwo Jima, Million Dollar Baby, Mystic River, Unforgiven – iar la 86 de ani, povestea sa autobiografică pare să se reflecte în cea a personajului principal.

Din film nu lipsesc accentele de umor, cum ar fi gluma uneia dintre stewardese referitoare la aeroportul LaGuardia: „Care este singura modalitate de a porni la timp de pe LaGuardia? Să decolezi de pe aeroportul JFK“, precum şi reacţia unui pasager panicat care a început să înoate în apa îngheţată spre malul râului Hudson din New York imediat după amerizare.

Pelicula nu a generat doar reacţii pozitive şi a stârnit controverse în modul în care a portretizat Consiliul Naţional de Siguranţă în Transporturi al Statelor Unite ale Americii (National Transportation Safety Board), instituţia care a investigat incidentul.

O altă problemă impusă de film a fost data lansării de studiourile Warner Bros.: 9 septembrie 2016. În momentul în care au discutat despre această dată, executivii din compania americană s-au gândit la prima zi de toamnă după Ziua Muncii; acest lucru ar fi însemnat totuşi să coincidă cu cea de-a 15-a comemorare a atacurilor de la 11 septembrie. Iniţial, au crezut că această dată avea să dăuneze performanţei filmului, în condiţiile în care imaginea avionului care se prăbuşeşte în turnuri din Manhattan (şi care revenea în mintea pilotului) era similară cu cea a celor două avioane care au lovit World Trade Center.

Executivii au decis totuşi să lanseze filmul la data stabilită iniţial, în condiţiile în care „Sully este o poveste despre speranţă şi despre un erou adevărat care şi-a făcut datoria“, potrivit The Hollywood Reporter. Calculele lor s-au dovedit corecte, iar în primul weekend de la lansare Sully ajunsese pe piaţa americană la încasări de 35 de milioane de dolari, surclasând astfel producţii precum Bridget Jones, Edward Snowden şi Blair Witch, prezente şi acestea în cinematografele americane.