Din spatele reflectoarelor. Ce impact a avut pandemia asupra industriei evenimentelor culturale

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 31 octombrie 2020 248 afişări

„Teatrele, cinematografele şi sălile de spectacole se închid de miercuri.” Aşa a sunat anunţul care a destabilizat – din nou – o industrie în care spontaneitatea e binevenită, dar nu atunci când afectează salarii, familii, moduri de viaţă. E drept că actorii şi artiştii în general ştiu să se adapteze, dar acest roller-coaster le-a dat până acum destul de mult de furcă.

Toată lumea e deprimată, obosită, stresată şi cu nervii întinşi la maximum, dar asta e ceva normal când organizezi un eveniment.” Aşa descrie, în cuvinte puţine, atmosfera din industria culturală Emil Ionescu, un „veteran” în domeniu.

Din 2004 organizează evenimente sub brandurile Metalhead şi BestMusic Live, având aproximativ 150 de evenimente pe an cu peste 150.000 de spectatori anual. Din 2012, a construit iabilet.ro, celebra platformă de vânzare de bilete la evenimente. A depăşit două milioane de bilete vândute pe an din contracte cu peste 1.000 de organizatori de evenimente din 80 de oraşe.

„În martie ne-a lovit destul de rău pandemia, vânzările scăzând cu 99%. Am ajuns de la 7.000 -8.000 de bilete pe zi să vindem 50, iar după lockdown am avut şi zile cu niciun bilet vândut. Efectele au fost similare şi la BestMusic Live, unde a trebuit să anulăm 15 evenimente şi să reprogramăm alte 60, printre care nume mari precum Slipknot, Judas Priest, James Arthur, Nick Mason de la Pink Floyd sau Tricky, dar şi un festival de trei zile, The Concert – unde cântau o parte din cei mai mari artişti români precum Carla’s Dreams, The Motans, 5Gang sau Irina Rimes”, spune Emil Ionescu.

Aproximativ 30% din rulajul iabilet.ro sunt reprezentate de spectacole de teatru sau de concerte şi evenimente tip stand-up care au loc în săli de teatru. Cel mai greu, crede Emil Ionescu, este pentru teatrele independente şi pentru organizatori, care au cheltuit deja bugete pentru promovare, iar acum evenimentele se anulează, aşa că banii sunt pierduţi.

„Încerc să mă pun în locul teatrelor, care abia şi-au chemat angajaţii de o lună la muncă şi acum trebuie să-i trimită din nou acasă, fără ca măcar să ştie când îşi pot relua activitatea.”

În ceea ce priveşte concertele, normele de distanţare le răpesc mare parte din farmec pentru spectatori şi, în plus, presupun nişte costuri enorme pentru organizatori. Showbusinessul este despre experienţă, se simte, se trăieşte aproape de prieteni, nu de la doi metri distanţă. Online-ul a încercat, timid, să ofere o frântură din experienţa din faţa scenei.

„Am încercat să ne reprofilăm şi, chiar la sfârşit de martie, în timp record, am lansat prima platformă de transmisiuni live – cu bilet sau fără – de evenimente din România, vstage.ro. Am transmis o serie de evenimente, interesul publicului a fost ridicat, dar în timp a scăzut, pentru că experienţa nu o poate înlocui pe cea de live, într-un spaţiu de evenimente. Au funcţionat totuşi bine alte tipuri de evenimente live cu bilet. Părerea mea este că live streamingul, cel puţin pentru concerte, nu este o soluţie”, spune Emil Ionescu.

Cum se traduce în cifre pierderea adusă de lacătul pus pe uşa sălilor de spectacole? În cazul iabilet.ro şi BestMusic, profitul pierdut depăşeşte 1,5 milioane de euro. Norocul a fost că primele două luni din an au fost luni-record din punct de vedere al vânzărilor, aproape dublând cifrele de anul trecut, aşa că businessurile lui Emil Ionescu au avut capital pentru a putea funcţiona mai departe. Totuşi, 2021 se arată înfricoşător, pentru că nimic clar nu se întrevede la orizont.


Emil Ionescu, managing partner iabilet.ro şi BestMusic

„Cred că din aprilie-mai 2021 ne putem gândi să ne revenim la normal. Sau măcar un normal cu norme, cum se spune acum.”


„În perioada ianuarie-martie, totul a fost dublu faţă de 2019. După lockdown, scăderea a fost de 99%, iar din iunie până în octombrie, când s-au închis iar evenimentele, vânzările au fost cam 25% din cât au fost în 2019, deşi, la dinamica de creştere a iabilet.ro şi a pieţei, ar fi trebuit să fie duble. Aşa că 2020 versus 2019 arată o scădere de aproximativ 75%, dacă situaţia rămâne aşa cum este.”

Cum vede Emil Ionescu soluţia pentru toată această situaţie? Frâiele sunt în mâna autorităţilor. Ele ar trebui să investească în studii pe piaţa de evenimente, studii despre cum se răspândeşte virusul, despre cât de periculos este să participi la un concert indoor sau outdoor.

„Deja au apărut kituri de testare rapidă relativ ieftine cu eficienţă mare. Cred că, până vom avea un tratament eficient şi/sau un vaccin, putem ţine evenimente mari testând spectatorii. Sunt convins că iubitorii de muzică şi artă ar plăti 15-20 de lei extra pentru un test rapid la acces, ca să vadă un eveniment cu artiştii preferaţi.”

Între timp, alături de colegii lui din AROC (Asociaţia Română a Organizatorilor de Concerte), unde este membru fondator, Emil Ionescu a participat la discuţii constante cu guvernul. Din asociaţie mai fac parte reprezentanţi ai unor nume mari din industrie, precum Emagic, Artmania, Untold, Electric Castle, Summer Well, Sun Waves, Sublime Events şi alţii. În total, peste 25 de membri.

„Cred că din aprilie-mai 2021 ne putem gândi să ne revenim la normal. Sau măcar un normal cu norme, cum se spune acum”, mai spune Emil Ionescu.

Când teatrul se închide

Denisa Dogaru a simţit efectele pandemiei atât din perspectiva actorului, cât şi din cea a antreprenorului în industria culturală. Ea joacă... juca până de curând la Teatrul Studenţesc Podul şi în festivaluri. În plus, ţinea cursuri de teatru pentru copii la Palatul Universul din Bucureşti.

„Dacă ne mai ţin mult pe tuşă, există posibilitatea să cedăm nervos şi să ne apucăm de «teatru de sufragerie online»”, spune Denisa Dogaru.

În februarie 2020, chiar înainte ca pandemia să lovească, a avut avanpremiera spectacolului „Sfântul Nicodim de la Huşi”, un one-woman show al cărui text l-a scris chiar ea. Un spectacol la care a visat vreo opt ani şi care, în sfârşit, s-a concretizat. A reuşit însă să-l joace doar de trei ori şi urma să-l joace la FITS (Festivalul Internaţional de Teatru Sibiu), în iunie. Evident, nu s-a mai întâmplat.

„Din primăvară aşteptăm să vină vremuri mai bune şi să ne putem face planuri. Urma să ne mai înscriem şi la alte festivaluri de teatru din ţară, urma să-l mai jucăm în Bucureşti, dar majoritatea festivalurilor nu s-au ţinut. Pe de altă parte, abia aşteptam spectacolele importante din cadrul FNT (Festivalul Naţional de Teatru) şi FITS, dar pare că mai am de aşteptat cel puţin până la anul.”

Ce face un actor atunci când teatrul se închide? Fiecare face ce poate pentru a se adapta, spune Denisa Dogaru. Ea, de exemplu, la începutul pandemiei, când credea că nebunia va dura doar o lună sau două, a fost luată de valul gătitului, a învăţat să facă pâine şi mai multe feluri de prăjituri. S-a apucat chiar şi de grădinărit, a plantat roşii, ardei şi ceapă. A citit, a scris câte ceva, dar cu greu, deoarece tensiunea creştea odată cu înmulţirea cazurilor de Covid.

„Am văzut că unii dintre colegi au creat produse pentru online, unele mai bune, altele încropite. M-a tentat şi pe mine ideea, dar e important să şi ai ceva de spus, iar în acest moment am impresia că s-a spus tot ce era de spus, ba chiar mai mult. Unii au început mici afaceri, produc lumânări, săpunuri. De când s-a dat legea care introduce opţionalul de actorie în şcoli, mai mulţi dintre colegi s-au înscris la  cursuri de pedagogie, în ideea că vor reuşi să predea în şcoli. Desigur, opţionalele au fost deja alese pentru anul acesta, abia de la anul putem spera că va ajunge actoria în şcoli.”

Pentru actorii angajaţi în teatrele de stat, situaţia este puţin mai bună, deoarece ei îşi iau totuşi salariile. Pentru cei din sectorul independent însă, e tot mai greu, iar Denisa Dogaru spune că se teme că unele spaţii culturale – precum Unteatru, Teatrul Act, Teatrul de Artă sau Centrul Educaţional Replika – vor dispărea de tot din peisaj.

Dincolo de activitatea ei de actor, Denisa Dogaru predă, din 2012, cursuri de teatru pentru copii, acela fiind anul în care a terminat facultatea. Primii ani au fost de colaborare cu diverse afterschooluri şi grădiniţe, însă în 2018 s-a gândit că ar putea să preia în propriile mâini această activitate. Aşa a apărut businessul „Cursuri de actorie cu Denisa Dogaru”.

„Obiectivul pentru anul acesta este să reuşim să ne menţinem pe linia de plutire şi sper să reuşim. Cursurile online nu mai sunt o variantă, nu cred că e sănătos pentru cei mici să facă şcoală online şi apoi să mai adauge alte activităţi tot în faţa monitorului. Cursurile de actorie sunt despre comunicare, despre conectare, despre contact direct, fără interacţiune directă nu mai rămâne mare lucru.”

A conceput totuşi un produs online, dar pentru copiii de

6-8 ani, prin care vrea să întărească conexiunea părinte-copil prin jocuri de actorie. Practic, ea coordonează activitatea prin Zoom, dar copiii interacţionează 80% din timp cu părintele.


Denisa Dogaru, actriţă

„Dacă ne mai ţin mult pe tuşă, există posibilitatea să cedăm nervos şi să ne apucăm de «teatru de sufragerie» online.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.