Comunismul, o capcana a istoriei
Lucian Boia analizeaza atractia exercitata de ideologia comunista si prabusirea modelului de societate continuu revolutionara. Lucian Boia (n. 1944) a devenit, de ani buni, un serios reper intelectual in privinta demistificarilor istoriei.
Lucian Boia analizeaza atractia exercitata de ideologia comunista si prabusirea modelului de societate continuu revolutionara.
Lucian Boia (n. 1944) a devenit, de ani buni, un serios reper intelectual in privinta demistificarilor istoriei. Profesor la Facultatea de Istorie a Universitatii din Bucuresti, este autor al unor volume traduse si comentate peste granite ("Romania, o tara la frontiera Europei", "Mitul democratiei", "O istorie a imaginarului", "Istorie si mit in constiinta romaneasca") si, desigur, din pricina viziunii putin magulitoare asupra destinelor romanesti, precum si a perspectivei mai degraba pesimiste asupra labirinturilor democratiei, un personaj controversat (vezi www.cafeneaua.com/node/view/1122, unde se revarsa, alaturi de aprecieri, numeroase bufeuri nationaliste, iscate de inconfortabila atitudine "ireverentioasa" a autorului).
"Istoria, spune Lucian Boia, nu este nici logica, nici aberanta. Ea este, pur si simplu. Trebuie sa incercam sa o intelegem." Ca nu este logica si nici aberanta, pare lesne de priceput. Ca "este, pur si simplu" ramane sa descoperim, dincolo de propaganda si manipulare, de procesul de cosmetizare sau de acela, cotidian si nesistematic, alimentat de orgoliile patriotarde. Iar Lucian Boia asta face, in prezentul volum dedicat mitologiei stiintifice a comunismului: citeste fiecare eveniment istoric sau text de fundamentare teoretica (Marx, indeobste), in plina lumina, incercand sa desluseasca mesajul prim, cel peste care s-au adaugat straturi succesive de istorii scrise "dupa dictare". Precum in recent descoperitul pergament pe care, sub rugaciunile scrise in secolul al XIII-lea de un calugar obisnuit mai mult cu genuflexiunile decat cu ecuatiile, se ascundea "Tratatul despre metoda" al lui Arhimede (lucrare disparuta inca din Antichitate), tot asa, sub mormaiala religioasa inaltata idealului de Om Nou, Boia descopera goliciunea descurajanta a modelului de societate continuu revolutionara, mrejele ideologiei sale, precum si geneza mitologiei comuniste.
Cum a fost posibil ca sistemul, pus atat de bine la cale de catre "parintii fondatori" (Marx, Engels, Lenin, Stalin), sa aiba un asemenea succes, desi era intemeiat pe teroare, pe dezintegrarea individualitatii, pe necroza valorilor adevarate? "Dumnezeu a fost inlocuit prin ideea de Progres si prin legile Istoriei, factori care au beneficiat, in plus, de arsenalul bine dotat al Stiintelor si tehnologiilor. (...) Toate fantasmele mitologiei milenariste traditionale si ale religiei stiintifice moderne au fuzionat intr-o sinteza exploziva care a oferit omenirii ceea ce omenirea astepta." Consemnand esecul ulterior al orandurii comuniste si al mitologiei pe care a fost esafodata, Lucian Boia revine in prezentul imediat si afirma ca societatile ex-comuniste trebuie sa se desparta de limbajul duplicitar, sa reinvete lumea adevarata si sa traiasca inlauntrul dureroasei concluzii potrivit careia insanatosirea mentala, morala si economica va mai dura un timp.
Lucian Boia, Mitologia Stiintifica a comunismului, Editura Humanitas, Bucuresti, 2005
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro