Cantecul lebedei?

Postat la 14 martie 2006 1 afişăre

Magazinele muzicale se joaca de-a hocus-pocus: azi sunt, maine nu mai sunt. Cel mai mare magazin audio din Romania, Sony Music Mega Store, e doar un exemplu din sirul lung de magazine de profil care au fost inchise pentru ca nu aduceau profit. Doar trei nume mari rezista: Diverta, Hollywood Music & Film si Magazinul Muzica.

Magazinele muzicale se joaca de-a hocus-pocus: azi sunt, maine nu mai sunt. Cel mai mare magazin audio din Romania, Sony Music Mega Store, e doar un exemplu din sirul lung de magazine de profil care au fost inchise pentru ca nu aduceau profit. Doar trei nume mari rezista: Diverta, Hollywood Music & Film si Magazinul Muzica.

Cine vrea sa castige bani cinstiti din comertul cu muzica e nevoit fie sa renunte, fie sa isi gaseasca activitati suplimentare, care sa-i tina in viata afacerea. Cel putin dupa aceasta teorie au functionat multe magazine muzicale pana acum. Majoritatea au renuntat. Astfel, numarul magazinelor din Capitala care vand exclusiv muzica si nu vand la negru nu sare de cinci. Dovada ca lucrurile nu merg bine in retailul muzical romanesc "luceste" in vitrina putinelor retele de magazine de profil ramase. In bulevardul Mihai Bravu din Capitala, vitrina magazinului Hollywood Music & Film e acum pustie. O privire aruncata pe rafturile filialei aceleiasi retele din zona cinematografului Scala e suficienta pentru a constata ca vanzarea de CD-uri sau casetele audio a trecut pe locul al doilea, dupa afacerea cu DVD-uri si inchirieri de filme.

Doar reprezentanta din Bucuresti Mall mai pastreaza izul occidental de la inceput, cu o oferta de titluri bogata. Si totusi, candva s-a vandut si in Romania muzica. Sony Music Megastore oferea, in incinta de auditie cvadridimensionala, cam tot ce-si putea dori un roman, chiar daca avea gusturi occidentale. O adevarata atractie era standul cu viniluri. O alta era obiceiul imprumutat de administratorii magazinului de la occidentali de a organiza lansari de albume in incinta. Era cel mai mare magazin de profil din tara. De deschiderea lui isi mai aduc aminte multi bucuresteni, pentru ca o mie dintre ei au plecat acasa cu CD-uri primite cadou din partea magazinului. Dar nimic din toate astea nu a tinut in viata magazinul. 

Cei 500 de metri patrati din complexul comercial Unirea se numesc astazi "Diverta". Un magazin tot cu profil muzical, cu o oferta destul de bogata si cu un personal "scolarizat", dupa cum sustine Sebi Vasilescu, directorul general al Diverta. Clientii in cautarea unui produs vor fi indrumati spre ceea ce cauta sau spre posibile alternative. Mai mult, spune directorul, daca produsul cautat nu se afla in magazin sau la furnizor, in cateva zile acesta poate fi adus la solicitarea clientului. 

Dar strategiile de imbunatatire a ofertei nu au salvat nici magazinul "Diverta" de influenta declinului pietei muzicale. Rezultatele financiare ale "Diverta" strict din vanzarea de muzica nu sunt exceptionale. Grupa de "produse media" in care sunt incluse, ca raportare financiara, si produsele audio, reprezinta doar 15-20% din cifra de afaceri a companiei.  

Intr-un fel, nici nu e de mirare, spune Adrian Iorgulescu, presedintele Uniunii compozitorilor si muzicologilor din Romania, uniune care detine magazinul "Muzica". "In conditiile in care, de la o zi la alta, pirateria e tot mai prospera, e absolut normal ca magazinele de muzica sa ramana in umbra". Multi clienti au uitat de "atuul calitatii, de aspectul legal precum si de etica personala", principalele motive pentru care un cumparator nu alege "calea usoara" a achizitiei la negru, spune Sebi Vasilescu, directorul general Diverta.

Conform datelor Asociatiei pentru Combaterea Contrafacerilor, piata la negru reprezinta in jur de 70% din totalul pietei muzicale autohtone. Numai in Bucuresti autoritatile confiscasera in primele zece luni ale anului trecut peste 150.000 de CD-uri si DVD-uri piratate. Proprietarii drepturilor intelectuale si casele de discuri pierd anual 25 de milioane de euro din cauza acestei afaceri ilegale, potrivit estimarilor unor analisti financiari din Romania.

Cu mici exceptii, magazinele de muzica par sa isi cante, resemnate, cantecul de lebada. Magazinul Muzica, cel aflat in proprietatea Uniunii Compozitorilor si a Muzicologilor, isi vinde CD-urile intr-o liniste de biblioteca. Cu exceptia unui vanzator de viniluri, care abia asteapta sa-ti impartaseasca povestea fiecarui produs pe care-l vinde, personalul magazinului asteapta intr-o liniste neconvingatoare ca produsele "sa se vanda".   Totusi, magazinul Muzica ramane "un etalon al Capitalei, un obiectiv cultural", spune Adrian Iorgulescu. 

Majoritatea turistilor straini care cauta compilatii autohtone, muzica clasica sau folclor, ajung aici. Insa Iorgulescu stie ca nu va putea tine in viata magazinul folosindu-se strict de prestigiul dobandit de-a lungul timpului. "Incepand cu acest an, magazinul isi va schimba infatisarea, va deveni mai occidental", spune Iorgulescu. 

Pana atunci, cei care vor sa se simta bine cand cumpara nu au prea multe alternative. Cu una-doua exceptii, ei ar trebui sa aleaga fie locurile mici, cu dichis, de genul librariilor Carturesti, unde oferta de produse e limitata, fie magazinele lipsite total de personalitate, dar unde sansele de a gasi produsul cautat sunt mai mari.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Cantecul lebedei?
/arta-si-societate/cantecul-lebedei-977548
977548
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.