AUTO: Luxul, intre sportivitate si eleganta

Postat la 13 decembrie 2007 1 afişăre

„Pentru cei curajosi, nu exista cale de netrecut“. Motto-ul este unul clasic, si apartine companiei Spyker, specializata in construirea unor automobile exclusiviste, dar se poate aplica oricarui constructor de automobile de lux, fie ele sportive, precum Ferrari, sau elegante, precum Rolls-Royce.

AUTO: Luxul, intre sportivitate si eleganta
Timpul este cel mai de lux produs pe care poate sa-l aiba cineva. Este infinit, dar limitat. De aceea, un automobil pentru care trebuie sa se astepte cateva luni pana a fi realizat nu poate fi decat un automobil de lux. Indiferent daca este capabil de performante dinamice exceptionale sau ofera un confort desavarsit. Cu toate acestea, multe dintre brandurile considerate de majoritate a fi superpremium si-au pierdut o parte din aura de exclusivitate pe care o aveau odinioara. Ce rost mai are sa ai un Bentley, cand stii ca volumul total al productiei fabricii s-a dublat in ultimii ani? Ce rost are sa ai un Bugatti Veyron – o masina cu peste 1.000 de cai-putere, atunci cand acest model poate fi gasit pe site-urile de internet specializate in comercializarea automobilelor second-hand? Managerii acestor producatori sunt perfect constienti ca odata cu cresterea volumului de vanzari al brandurilor superpremium profiturile companiei vor fi mai mari. Insa detinerea unui asemenea automobil nu va mai putea fi asociata cu cea a detinerii unui titlu nobiliar.

Raspunsul vine tot din partea constructorilor. In afara asa-numitelor modele de baza, la un anumit interval sau aproape de sfarsitul duratei de viata a modelului, lanseaza editii limitate. Sau versiuni cu performante dinamice vizibil imbunatatite. Asa a procedat Grupul Volkswagen, pro prietarul brandurilor Bentley, Lamborghini si Bugatti. In cadrul unui eveniment special organizat in toamna acestui an inainte de Salonul Auto de la Frankfurt, cel mai mare eveniment de acest gen al anului de pe continentul european, germanii au prezentat noul Bugatti Veyron Pur Sang. Model al carui pret pornea, fara a lua in calcul niciun fel de taxe, de la pragul de 1,4 milioane de euro. De ce este el atat de special? Este asamblat intr-o editie (extrem de) limitata de numai cinci exemplare. Si trebuie subliniat acest lucru, deoarece Bugatti nu a fost prezent in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt.

Explicatia a venit tot din partea directorului companiei – vizitatorii Salonului nu se incadreaza in publicul tinta al Bugatti. Evident ca pana in dimineata zilei urmatoare, cand incepea oficial si salonul, toate cele cinci exemplare au fost vandute. Un alt exemplu de marca exclusivista este Ferrari. In 1999, Luca Cordero di Mon tezemolo, seful producatorului italian, decla ra ca Ferrari nu va produce mai mult de 5.000 de unitati anual. In prezent, cadenta de asamblare a automobilelor a crescut la 6.000 de unitati, pe fondul presiunilor tot mai mari din partea clientilor. Cu toate acestea, timpul de asteptare a crescut la doi ani in Statele Unite si chiar la un an si jumatate in Italia.

Insa timpul de asteptare este pentru cei ce doresc un automobil personalizat si configurat dupa preferinte. Pentru cei ce se grabesc, exista intotdeauna varianta showroom-ului specializat pe modele superpremium, care livreaza imediat aproape orice automobil. Dar unde este exclusivitatea?

Cei mai interesati de personalizarea masinilor sunt in general clientii din tarile arabe, din intreaga productie Ferrari peste 100 de modele fiind exportate numai in Emiratele Arabe Unite. Alte 150 de unitati iau drumul Chinei, in timp ce 60 se vand anual in Rusia. Dar pe masura ce constructorii clasicii doresc sa se extinda pe noi piete, alte nume noi apar pe Batranul Continent. Astfel, in 2000 si-a facut aparitia un astfel de constructor, Spyker, care avea ca tinta un singur segment – cei cu adevarati pasionati de lux. Prin ce se deosebeste aceasta marca de un Ferrari sau un Bugatti? Are o productie de mai putin de 100 de unitati anual, iar orice automobil comandat implica un timp de asteptare de peste un an. Chiar daca un Spyker nu va oferi performante dinamice exceptionale, automobilul va iesi in schimb cu adevarat in evidenta.

Legenda Spyker a inceput in 1898, cand doi frati, Jacobus si Hendrik-Jan Spijker din Amsterdam, au construit primul lor automobil de lux echipat cu motor Benz. Dupa izbuc nirea Primului Razboi Mondial, Spyker si-a diversificat productia si s-a aliat cu Dutch Aircraft. Compania rezultata dezvolta gama existenta si incepe si productia de avioane. In timpul razboiului Spyker a fabricat aproape 100 de avioane de vanatoare si 200 de motoare pentru acestea. Odata cu debutul asamblarii de avioane, a fost adoptata si noua emblema a companiei, in forma elicei unui avion si motto-ul „Nulla tenaci invia est via“ („Pentru cei curajosi, nu exista cale de netrecut“).

Cititi mai multe articole din PRETUL LUXULUI

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/auto-luxul-intre-sportivitate-si-eleganta-2304920
2304920
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.