Vanzari de electrocasnice

Postat la 29 mai 2007 93 afişări

Dupa un an mai slab si sub spectrul intrarii pe piata a unor competitori internationali, retailerii de electrocasnice sunt gata de vanzare.

Dupa un an mai slab si sub spectrul intrarii pe piata a unor competitori internationali, retailerii de electrocasnice sunt gata de vanzare.

 

Daca as avea siguranta ca in urmatorii trei ani nu vine niciun retailer international in Romania, as continua de unul singur", spune Lorand Szarvadi, director executiv si unul dintre principalii actionari ai Domo.

 

Szarvadi a confirmat pentru BUSINESS Magazin ca este in discutii de vanzare a unei parti din afacerea Domo - al doilea retailer de electronice si electrocasnice ca marime de pe piata romaneasca. In actionariatul companiei este prezent din 2004 fondul de investitii RAEF (care controleaza aproape un sfert din afacere) a carui investitie se apropie de maturitate. In acelasi timp si fondatorii afacerii - familiile Szarvadi si Hegedus - par dispuse sa renunte macar la o parte din actiuni pentru a investi in alte domenii.

 

Szarvadi spune ca poarta discutii cu trei potentiali cumparatori, fonduri de investitii. Fara a numi ofertantii, el a mentionat ca este vorba de un fond care are activitati similare in zona de est a Europei, unul care are afaceri de retail in tarile nordice si inca unul care nu are alte business-uri in comertul cu electronice si electrocasnice.

Surse apropiate tranzactiei spun ca unul dintre ofertanti este fondul britanic Equest Investments Balkans Limited, administrat de Equest Partners. Equest detine, de altfel, si Technomarket, cel mai mare distribuitor si retailer de electronice si electrocasnice din Bulgaria.

 

George Teleman, reprezentantul Equest in Romania, a negat insa implicarea fondului in achizitia Domo, desi a confirmat interesul fondului pentru piata romaneasca. "Intentionam sa aducem Technomarket in Romania printr-o investitie greenfield", a spus Teleman pentru BUSINESS Magazin. Technomarket va deschide un prim magazin in sudul Bucurestiului, in centrul comercial Vitantis, pe care un alt fond al Equest - Equest Balkan Properties - l-a cumparat cu 31 de milioane de euro la finele anului trecut.

 

Sursele mentionate au precizat ca ofertele primite de actionarii Domo vizeaza in principal pachete de circa 50% din actiuni. Ofertele plaseaza valoarea companiei in jurul nivelului de 80 de milioane de euro, potrivit lui Szarvadi. El se fereste sa avanseze un termen de finalizare a unei eventuale vanzari. "Acum o luna credeam ca vindem in acest an. Intre timp, am mai primit si alte oferte."

 

Un prim pas in pregatirea unei eventuale vanzari sau a unei potentiale listari la bursa a fost facut la sfarsitul anului trecut, cand fondatorii companiei si-au transferat participatiile pe care le detineau la Domo unei firme inregistrate in Cipru, aflata tot in proprietatea lor.

 

Reprezentantii RAEF nu au dorit sa comenteze asupra unei eventuale vanzari a Domo. "Nu am de facut nicio declaratie", a spus Horia Manda, senior vicepresident si chief investment officer al fondului.

 

Afacerea Domo a pornit in urma cu 13 ani, mai intai ca distribuitor de electrocasnice, primul magazin fiind deschis in 1996. Anul trecut, vanzarile prin cele peste 120 de magazine Domo au fost de circa 123 de milioane de euro, in usoara crestere fata de anul anterior, in conditiile in care piata s-a restrans, iar principalii concurenti - Altex si Flamingo - au inregistrat scaderi semnificative ale cifrei de afaceri.

 

In schimb, 2007 se anunta un an foarte bun pentru Domo. "Am avut cresteri de 60% in primele cinci luni", spune Szarvadi. Un asemenea ritm nu au mai vazut retailerii de electrocasnice din 2003 - anul de varf al pietei romanesti. Ce-i drept, inceputul de an 2006 a fost extrem de slab, astfel ca o crestere in prima parte a acestui an este mai degraba o revenire spre nivelurile din anii anteriori. Totusi aceasta majorare se va simti in rezultatele de final de an. "Suntem pe punctul de a revizui pentru a patra oara bugetul", declara Szarvadi. Planul initial prevedea venituri de 150 de milioane de euro in 2007. "Acum estimarea merge spre 180 de milioane de euro si credem ca vom majora previziunile la 200 de milioane", completeaza directorul Domo.

 

Anul trecut, piata retailului de electronice, electrocasnice si IT a fost, potrivit estimarilor celor mai importanti actori, de 900 de milioane de euro, cu o suta de milioane de euro mai putin decat in 2005. In acest an, companiile estimeaza o revenire peste pragul miliardului.

 

Pe fondul evolutiei slabe din 2006, un alt antreprenor din retailul de electronice si electrocasnice, Gyorgy Baba, fondatorul Cosmo, a inceput anul trecut sa ia in calcul o potentiala iesire din acest domeniu. "Am inceput sa ma gandesc si la mine. Am vazut ca nu mai puteam imbunatati foarte mult afacerea, mai ales ca evolutia pietei nu ma ajuta foarte mult", explica acum Baba.

 

Omul de afaceri, care pusese bazele retelei Cosmo in urma cu aproximativ zece ani, a inceput afacerile cu electrocasnice tot in orasul Targu Secuiesc, de unde a pornit si Domo.

 

Cresterea concurentei si presiunea pe costuri nu au facut altceva decat sa intareasca ideea lui Baba de a gasi un investitor care sa preia o parte din investitiile mari implicate de mentinerea afacerii. "Fusesem contactat de-a lungul timpului de potentiali investitori si refuzasem, insa pana la urma m-am decis sa vand", isi aduce aminte Baba.

 

Cum in paralel turcii de la Sabanci, unul dintre cele mai mari conglomerate industriale din Turcia, tatonau piata romaneasca si esuasera in incercarea de a achizitiona lantul Flanco, negocierile nu au durat mult. Astfel, ultimele luni ale anului trecut au adus schimbarea proprietarului Primex, compania care opera lantul de retail Cosmo, printr-o tranzactie estimata la momentul respectiv la mai putin de 5 milioane de euro. Si aceasta in conditiile in care cifra de afaceri a companiei a fost de 33 de milioane de euro in 2005 si 30 de milioane de euro in 2006.

 

"Tranzactia a inclus doar operatiunile, nu si proprietatile imobiliare pe care le aveam. In plus, nu am vandut toata compania, ci doar pachetul majoritar de 51%", spune Baba, care detine in continuare functia de CEO al companiei.

 

Totusi, investitorul are si regrete, pentru ca varful pietei de retail de electronice si electrocasnice - anul 2003, cand piata a crescut cu aproximativ 70% - nu a fost fructificat la maxim de Baba, asa cum reusisera concurenti precum Flanco si mai ales Altex.

 

"Parerea mea este ca nu am vazut retailul. Am mers cu ambele componente ale activitatii, distributie si retail, in loc sa ne concentram mai mult pe retail. Am avut oportunitatea, dar nu am pregatit-o", adauga cu regret omul de afaceri. La fel ca si Domo, Cosmo a inceput ca distribuitor, pentru ca apoi sa deschida magazine proprii sub brandul Cosmo, "iar in anul 2002 am cumparat reteaua Mondo, ceea ce ne-a crescut dintr-o data numarul de magazine de la 35-40 la 60", explica Baba.

 

Cu un an mai inainte, piata de electrocasnice mai consemnase o tranzactie importanta. Flanco - liderul pietei pana la finele lui 2003 - a fuzionat cu distribuitorul de produse IT Flamingo, intr-o tranzactie evaluata la acea data la 37 de milioane de euro. Flanco a avut un traseu aproape similar cu cel al Domo. Compania fondata de omul de afaceri Florin Andronescu a atras in actionariat un fond de investitii - Oresa Ventures - mult mai devreme insa, in 1997. Mai apoi printre actionarii retailerului de electrocasnice s-au numarat si alte fonduri de investitii. In urma fuziunii, fostii actionari ai Flanco au primit si sume cash, dar si actiuni Flamingo, companie listata la Bursa de Valori Bucuresti. Capitalizarea companiei era la sfarsitul saptamanii trecute de circa 92 de milioane de euro.

 

Singurul antreprenor din comertul cu electrocasnice care a ramas independent este Dan Ostahie, proprietarul Altex, cea mai mare companie de profil. Dar si el a fost de-a lungul timpului tatonat atat de fonduri de investitii, cat si de investitori strategici. Surse din piata afirma ca grupul britanic Dixons sau diviziile Metro specializate in comertul cu electronice si electrocasnice Media Markt si Saturn ar fi interesate de piata romaneasca.

 

Ce se intampla acum cu cei care si-au vandut afacerile? Florin Andronescu a condus pentru o perioada Credisson - companie de consumer finance desprinsa din Flanco, vanduta ulterior catre o divizie a BNP Paribas, Cetelem. S-a implicat apoi in piata de servicii medicale private, fondand alaturi de sotia sa afacerea Sanador, si pregateste alte proiecte, printre care o alta companie de servicii financiare.

 

Gyorgy Baba este in continuare CEO al Cosmo, insa nu mai conduce afacerea de la Targu Secuiesc, ci dintr-un birou aflat in zona de nord a Capitalei. Tot zona de nord este si tinta investitiilor imobiliare pe care le are in vedere omul de afaceri. "Am investit o parte (dintre sumele incasate de la Sabanci pentru actiunile la Primex - n.r.) in terenuri in Bucuresti. Nu m-am hotarat inca ce destinatie vor avea, insa nu cred ca voi face birouri, ci mai degraba dezvoltari rezidentiale si logistice", crede Baba.

 

Alaturi de unele dintre magazinele Cosmo, firma sub umbrela careia sunt grupate activitatile imobiliare ale lui Baba - Nemere - detine si un proiect logistic in Targu Secuiesc, care include un depozit inchiriat producatorului local Arctic Gaesti.

 

In plus, omul de afaceri controleaza si o companie de consumer finance - Fortuna Credit, pornita ca un joint-venture cu grupul TBI, "insa intre timp, acestia s-au retras si am preluat si participatia lor", dupa cum declara omul de afaceri.

 

Fondatorii Domo, familiile Szarvadi si Hegedus, au o firma de distributie a vopselelor si au investit deja in achizitionarea hotelului Best Western Balvanyos, care a intrat intr-un proces de modernizare ce va costa cateva milioane de euro.

 

Si chiar daca toate ofertele de cumparare primite prevad si pastrarea managementului pentru cativa ani, Szarvadi are in vedere deja noi idei de afaceri, tot in real estate. "Ne gandim sa investim in imobiliare", spune el. Pentru ca, nu-i asa, banii pe care ii vor primi pentru actiunile Domo vandute trebuie investiti.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Analize
/analize/vanzari-de-electrocasnice-2512795
2512795
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.