Cum a reuşit o tânără din România să îşi treacă afacerea peste două dintre cele mai răvăşitoare crize financiare care au existat în istoria lumii

Autor: Andra Stroe Postat la 02 iulie 2021 1507 afişări

MĂDĂLINA BALAIBAN a pornit pe calea antreprenoriatului la doar 20 de ani şi a traversat deja două crize economice, dintre care cea mai recentă, adusă de pandemie, a lovit din plin industria turismului, în care activează. Cum a reuşit să o gestioneze?

Faţă de criza economică precedentă, când eram la început de drum în industria turismului şi nu înţelegeam ce înseamnă, cum ne afectează, aveam un entuziasm care ne-a ajutat să mergem mai departe fără ca situaţia de atunci să ne afecteze, acum, în mod evident, impactul a fost cu totul altul pentru un business ajuns la 14 ani de activitate. Dar şi acum ne însoţeşte entuziasmul de a face lucruri şi de a merge mai departe.

În domeniu este însă o restructura a programelor de vacanţă, o adaptare a lor, mai bine zis, la felul în care trăim şi călătorim acum, un update făcut rapid spre alte produse – pe care nu ni-l propusesem atât de repede sau la care nici nu gândeam”, spune proprietara agenţiei de turism Hello Holidays, înfiinţată în 2007, şi a firmei Hello Holidays Transport. „A fost perioada în care am văzut că limitele nu sunt acolo unde credeam, că relaţiile cu partenerii sunt solide, că echipa pe care o ai alături este o investiţie care trebuie să o faci constant”, adaugă ea.

Odată cu apariţia crizei sanitare, Mădălina Balaiban şi-a spus, iniţial, că va avea foarte mult timp liber, o pauză pe care şi-o dorea de multă vreme. „Dintr-o dată ne-am trezit în situaţia de a fi mult mai responsabili cu tot ce înseamnă viaţa noastră. Am pus accent de siguranţa sanitară şi protejarea a tot ce înseamnă echipa mea, activitatea noastră la Hello Holidays şi Hello Holidays Transport.

De acasă, în starea de urgenţă, sau de la birou, după trecerea acesteia, am intensificat discuţiile telefonice, mesajele pe internet, întâlnirile prin platformele de comunicare pentru a ne adapta situaţiei în care eram. Am făcut faţă cu bine valului de întrebări ori nemulţumiri ale turiştilor noştri, care nu au mai vrut sau nu au mai putut pleca anul trecut în vacanţă, am venit în întâmpinarea lor cu soluţii personalizate, am adaptat programe de vacanţă, am făcut unele noi, adecvate vremurilor de acum. Cea mai grea perioadă a trecut.” Acum, adaugă ea, dorinţa oamenilor de a merge în vacanţă este peste aşteptări, provocările din acest moment fiind legate de condiţiile de intrare într-o zonă de vacanţă sau alta, de a completa echipa.

Dacă în 2019 Hello Brands a înregistrat o cifră de afaceri de 10,5 milioane de euro, din care 5,5 milioane de euro (volum de vânzări) au fost aduse de Hello Holidays, în 2020, compania a generat venituri de doar 6,5 milioane de euro, din care Hello Holidays 3,5 milioane de euro (volum de vânzări). Antreprenoarea spune însă că „2021 este un an al revenirii şi constat că ne apropiem de 2019 ca număr de rezervări.” Faţă de 2019, văzând solicitările actuale, ea preconizează o creştere de 10-15%. 

Ca tendinţe, Mădălina Balaiban spune că turiştii nu mai cumpără vacanţe cu un an înainte, fapt care „ne pune acum în situaţia unor previziuni pe termen foarte scurt”. În plus, adaugă ea, s-au schimbat şi condiţiile de rezervare, ca să fie mai flexibile pentru turişti – avansul mic şi două tranşe pentru plata vacanţei, ultima fiind cu o lună înainte de plecare – „un orizont de timp când lucrurile nu se pot schimba foarte mult”. O altă schimbare este că asigurările de călătorie, care sunt opţionale, ori asigurarea Storno, au devenit nelipsite. „Noi le recomandăm şi turiştii dau curs, pentru că asigurările acum, cu extensie Covid, sunt acoperitoare pentru orice situaţie neplăcută care poate apărea înainte de vacanţă ori în timpul ei.”

Portofoliul companiei cuprinde „toate destinaţiile tradiţionale de sejur, plus câteva adăugate în 2020 ori 2021. „Vorbim în primul rând despre România, unde avem excursii de o zi şi circuite cu o durată de la două la şase zile, sejururi la mare, şi oferim cazări în toate zonele ţării. Pe litoralul românesc, din iunie, se ajunge mai repede prin zborurile săptămânale pe care le avem de la Cluj-Napoca la Constanţa.” Printre destinaţiile externe se numără Bulgaria, Egipt, Dubai, Grecia, „unde avem şi sejururi cu autocarul ori transport individual, dar şi curse charter cu avionul, ori circuite” şi Turcia – destinaţie în care, începând cu acest an, compania şi-a propus să îşi consolideze poziţia şi organizează propriile curse charter spre Antalya, câte patru curse pe săptămână, „două din Bucureşti şi câte una din Cluj-Napoca şi Oradea, cu pachete de vacanţă la hoteluri de lux”, dar şi zboruri charter pe Dalaman, pentru destinaţia Marmaris, ori pe aeroportul din Bodrum. O destinaţie nou-intrată în oferta companiei este Albania, „introdusă în portofoliul nostru imediat ce autorităţile de acolo au anunţat că nu le cer turiştilor pentru intrarea în ţară decât actul de identitate.” Antreprenoarea spune că „circuite complexe, cum realizam până în 2019, cu itinerariu prin mai multe ţări din Europa, şi care ajungeau şi la 21 de zile, încercăm să organizăm anul acesta într-o variantă care să fie extrem de accesibilă turiştilor noştri, pentru că mai multe ţări din Europa cer în acest moment test negativ pentru intrare. Certificatul digital de vaccinare, care ar putea să apară de la 1 iulie, va simplifica mult felul în care se pot face călătoriile acum, dar noi trebuie să găsim soluţii şi pentru turiştii noştri care nu au făcut vaccin. Şi ei trebuie să călătorească.”


Carte de vizită MĂDĂLINA BALAIBAN

— A urmat Facultatea de Economie a Turismului şi un master în turism

— Şi-a înfiinţat prima afacere – agenţia de turism Hello Holidays (numită iniţial Vilextur Travel) în 2007, la doar 20 de ani, cu un credit bancar de 10.000 de euro şi cu sprijinul părinţilor

— La şase ani distanţă a pus bazele unui al doilea business, o firmă de transport prin intermediul căreia oferă circuite şi excursii turiştilor care apelează la pachetele agenţiei


Un segment important din portofoliul businessului este reprezentat de programul „O zi cât o vacanţă”, prin care compania organizează ieşiri de o zi în România şi Bulgaria, pentru vizitarea unor obiective turistice, dar şi pentru relaxare. „În România se pot vizita mănăstiri, castele, palate, situri arheologice, saline, poţi să faci plajă o zi la Gura Portiţei, poţi să vizitezi Ţara Făgăraşului, să te plimbi pe Transfagăraşan, pe Transalpina.” În 2021 sunt organizate, sub brandul «O zi cât o vacanţă», un număr de 92 de excursii de o zi, în România şi în Bulgaria, în creştere cu 40 de excursii faţă de anul anterior. Printre noutăţile acestui an se numără excursia la Mănăstirea Prislop – Castelul Corvinilor – Biserica Densuş – Sarmizegetusa, excursia la mănăstirile şi palatele de lângă Bucureşti, excursia Fortificaţii din Ţara Făgăraşului, excursia la Mănăstirea Celic Dere – Tulcea – Enisala, o excursie la plajă, la Gura Portiţei, o excursie în Ţara Făgăraşului – La Vâltori şi cea de la Grădina de Lavandă – Salina Slănic. Înainte de pandemie, circa 4.700 de persoane apelau anual la aceste excursii. „Au fost mai puţine programe anul trecut, din cauza stării de urgenţă, dar nu am avut o scădere spectaculoasă a numărului de turişti pentru acest program. Pentru că oferă posibilitatea ieşirii din cotidian pentru o zi şi vine cu relaxarea pe care turistul şi-o doreşte, ne aşteptăm ca anul acesta programul «O zi cât o vacanţă» să aibă rezultate foarte bune.” Pentru 2021 antreprenoarea estimează o dublare a vânzărilor pentru programul «O zi cât o vacanţă» în România, creştere „care se simte, de altfel, deja în vânzări”. Mădălina Balaiban spune că programul  a atras şi atenţia străinilor, rezidenţi în România. Procentul este însă redus, de 7-8%, la nivelul unui an.

În ceea ce priveşte flota Hello Holidays Transport, cu care sunt organizate o parte dintre excursii, circuite şi transferuri, aceasta numără 12 autocare, 6 microbuze şi 7 autoturisme pentru transferul turiştilor. „Sunt autocare clasificate la trei stele, cu o capacitate de până la 63 de locuri, care au toate dotările pentru o călătorie confortabilă, de la scaune reglabile, aer condiţionat, lămpi individuale, monitorizare GPS, DVD, video, la ferestre panoramice. Microbuzele au o capacitate de 8Ă1 locuri. Ultimul autocar a fost cumpărat anul trecut, în plină pandemie, într-un program de investiţii de 500.000 de euro, pe care nu l-am oprit. Am vrut să mergem înainte cu planul nostru, chiar dacă la început de tot (când s-a declanşat pandemia) părea că totul în jur se prăbuşeşte.” Anul viitor, compania urmează să extindă flota cu alte două autocare şi încă două microbuze.

„În ceea ce priveşte agenţia, anul acesta ne concentrăm pe diversificarea produselor din ofertă. Oferim şi alternativa zborurilor charter cu avionul acolo unde avem şi autocar, propunem şi hoteluri pentru bugete mai mari, completăm oferta de cazare cu produse pe care nu le aveam. De exemplu, pentru Grecia am adăugat vile private pe plajă sau foarte aproape de plajă, pentru acei turişti care vor să meargă în grupuri mari mari ori sunt familii mai numeroase şi vor să stea singuri şi să aibă intimidate ori mai puţină interacţiune cu alţi turişti în vacanţa lor.”

Pe timpul stării de urgenţă, Mădălinei Balaiban i-a lipsit cel mai mult Grecia, destinaţia cu care şi-a început activitatea în urmă cu 14 ani. „Dar am fost de multe ori acolo, anul trecut, după ce s-au deschis graniţele pentru turiştii români, şi anul acesta imediat ce au fost ridicate restricţiile pentru intrarea în ţară (o perioadă de izolare pentru străinii care ajungeau în Grecia). Au fost călătorii de scurtă durată, în care am îmbinat utilul cu plăcutul. Am avut şi întâlniri cu partenerii locali, m-am şi relaxat.”

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: Universitatea Babeş-Bolyai a cumpărat cu 40 mil. lei hotelul Opera Plaza din Cluj-Napoca. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Ioana Răduca, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.