Reţeta chinezească de la BMW - bavarezii investesc în a doua uzină

Autor: Bogdan Alecu Postat la 31 mai 2012 84 afişări

Piaţa auto chineză a devenit oficial cea mai mare din lume. Înregistrează creşteri de două cifre pe când în Europa cuvântul de ordine este recesiune. Tocmai pentru a acoperi această cerere, BMW investeşte în construcţia celei de-a doua uzine.

În urmă cu cinci ani nu exista trafic în Shenyang, cu excepţia câtorva maşini produse local, dar acum totul s-a schimbat, spune Hans-Peter Lutz, unul dintre executivii BMW Group care lucrează în capitala provinciei Liaoing din nord-estul Chinei. Iar acest lucru poate fi uşor observat. Aproape peste tot în oraş se construiesc clădiri cu cel puţin douăzeci de etaje, zone rezidenţiale şi desigur, autostrăzi care se văd din avion.

China anunţă creşteri record în aproape toate domeniile - construcţii, vânzări şi desigur, producţie - pe măsură ce pe aproape tot ce se vinde la nivel mondial există o etichetă cu "Made in China". Ce se poate observa fără probleme este că noua piaţă cunoaşte o expansiune record, în timp ce în Europa şi SUA se confruntă cu recesiunea, criza şi austeritatea. Aşadar, nu este de mirare cum că în Asia au venit deja toate companiile importante. Şi cei mai importanţi oameni de afaceri din lume deja se laudă de ceva vreme că, fie ei, fie copiii lor, învaţă chineza.

La nouă ore de zbor depărtare de München, BMW se află în plină expansiune. Deschide o nouă uzină. Şi nu doar atât. Constructorul german anunţă noi investiţii şi la uzinele din SUA, Marea Britanie şi Germania, semn că maşinile sale au tot mai mulţi clienţi. Dar acum accentul cade pe China. În parteneriat cu constructorul chinez Brilliance, BMW a investit 50 de mililoane de euro în construcţia unei a doua uzine auto, în Tiexi, aproape de Shenyang. Şi mai mult, planul de investiţii este de 500 de milioane de euro pentru a creşte capacitatea de producţie în China întâi la 200.000 de unităţi şi ulterior la 300.000, respectiv 400.000, în funcţie de cererea din piaţă. La 300.000 de unităţi se va ajunge la finele anului viitor, atunci când fabrica va lucra în două schimburi pe zi, cinci zile pe săptămână. Astfel, dacă în prezent jumătate din maşinile vândute de BMW pe piaţa chineză sunt produse local, pragul va ajunge la două treimi. China este cea mai mare piaţă pentru majoritatea modelelor BMW, cu excepţia lui X5, care are ca piaţă principală Statele Unite, unde şi este produs. În total, BMW şi Brilliance au investit în China 1,5 miliarde de euro, cele două companii fiind parte a unui joint venture - BBA - BMW Brilliance Automotive.

De ce investeşte BMW în China? "Sunt multe oportunităţi pe o piaţă în creştere. Acum nu ne mai aşteptăm la creşteri surprinzătoare, dar în continuare va exista un avans. Dacă în oraşele mari precum Shanghai sau Beijing pieţele au ajuns aproape de maxim, acum ne aşteptăm la creşteri din oraşele mai mici", a declarat Friedrich Eichiner, membru în consiliul de administraţie al BMW Group, responsabil de finanţe. Iar în ce priveşte investiţiile, preşedintele Brilliance, Wu Xiao'an, a ţinut să sublinieze că deţine resursele necesare pentru a acoperi orice sumă. Iar în condiţiile în care până în 2025 peste 350 mil. chinezi vor locui în mediul urban, adică mai mulţi decât întreaga populaţie a Statelor Unite, potenţialul de creştere este foarte ridicat. În China orice companie străină care doreşte să investească pe piaţa locală trebuie să realizeze un joint venture cu o companie locală controlată de stat şi implicit orice investiţie este 50/50.

Unul din avantajele Chinei este costul cu privire la salariile angajaţilor. "Forţa de muncă este mai ieftină în China, decât în Germania, însă trebuie luat în calcul şi costul echipamentelor din uzină", a subliniat Eichiner. Potrivit unor surse din cadrul uzinei, salariul mediu la noua fabrică BMW este de aproximativ 500 de euro, adică tot cam cât este şi la Dacia, la Mioveni. Diferenţa o face faptul că la Tiexi în anumite sectoare gradul de automatizare urcă la 96%, în timp ce la Dacia roboţii există doar în anumite sectoare. Pe lângă automobilele "obişnuite", BMW pregăteşte împreună cu partenerul chinez un nou brand de automobile electrice, care va include atât maşini echipate doar cu un motor electric, cât şi unele "plug-in hybrid", care dispun şi de un motor normal, pe benzină.

În timp ce în alte uzine din lume, cum este cazul Rusiei, se preferă metoda colecţiilor CKD - colecţii de maşini dezasamblate, care în fabricile respective sunt doar asamblate, cu un impact relativ redus asupra economei locale, BMW a venit în China şi cu furnizorii săi. "Gradul de localizare va ajunge la 40%. Nu putem mai mult momentan, pentru că ar însemna localizarea unor furnizori cu volume mai mici de producţie şi la final ar costa mai mult. În ce priveşte costurile, nu există diferenţe prea mari faţă de Europa", a spus Friedrich Eichiner. El a subliniat că în condiţiile în care toate modelele din gama X (SUV) sunt produse în SUA, nu ar fi eficient ca acestea să fie împărţite în două, iar o parte din producţie să se realizeze în China. "Localizarea de aici nu este doar una de asamblare, ci una de producţie, iar volumul acesteia trebuie să justifice costurile legate de producţie", a subliniat executivul german.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Piaţa auto,
china,
uzine
/analize/transporturi/reteta-chinezeasca-de-la-bmw-bavarezii-investesc-in-a-doua-uzina-9680699
9680699
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.