Primii vestitori ai iesirii din recesiune - transportatorii

Autor: Alecu Postat la 20 iulie 2011 140 afişări

Se spune ca afacerile transportatorilor sunt un foarte bun barometru care arata cu cateva luni in avans evolutia economiei unei tari. Daca flotele de camioane si comenzile pe care le au transportatorii incep sa semene cu cele din 2008, ce ar trebui sa intelegem din asta?

Numarul firmelor de transport de pe piata locala a crescut cu aproape 30% in primele sase luni ale acestui an, la un total de peste 32.800, arata datele Autoritatii Rutiere Romane. Mai mult, in acelasi interval raportat la 2010, numarul camioanelor de transport a crescut de la 100.700 in 2010, la aproape 114.300. Aceasta este prima crestere raportata de ARR in ultimii trei ani si totodata cea mai puternica din ultima perioada.

Cresterea vine in primul rand din zona <omul si camionul>, in timp ce la nivelul firmelor mari nu a existat o crestere semnificativa a flotei. Mai mult, cresterea indicata de ARR este surprinzatoare si sunt sanse sa se fi luat in calcul si licentele de transport care nu sunt utilizate sau cate firme de transport fara niciun camion exista", incearca o explicatie Radu Dinescu, secretar general al UNTRR. Potrivit acestuia, la nivel national sunt multe firme de transport cu un singur camion, iar numai 40 de firme au flote de peste 100 de camioane. "Daca ne uitam la vanzari, anul trecut s-au vandut putine camioane noi, mai putine decat cele second-hand, iar flotele jucatorilor mari din transporturi cresc, dar cresc incet", sunliniaza Radu Dinescu.

Cu toate ca economia este departe de boomul din 2007, cererea in piata a intrat din nou pe un curs ascendent, dupa o perioada in care mii de firme de transport au dat faliment si majoritatea au returnat la firmele de leasing camioane pe care fie nu le mai puteau achita, fie nu mai aveau ce transporta.

"Numarul de clienti, atat la nivelul edy International Spedition, cat si la edy Logistics a crescut in prima jumatate a lui 2011 fata de anul trecut, cea mai mare parte a clientilor venind anul acesta din industria bunurilor de consum, atat din Romania, cat si din UE", a spus Mircea Darabant, administratorul edy Group, companie controlata de omul de afaceri Alin Popa. In prezent, in topul celor mai mari clienti ai edy International Spedition si edy Logistics sunt Draexlmaier, Ursus, IKEA, Coca-Cola, Pernod Ricard, Continental Automotive, Leoni si Minimax Discount. In ceea ce priveste businessul edy, "prima jumatate a acestui an a adus o crestere de doua cifre a veniturilor, care speram sa continue pe parcursul intregului an", a spus Mircea Darabant. Anul trecut, cifra de afaceri a edy Group a crescut cu 11% la 535 milioane de lei (127 milioane de euro). Din aceasta suma, 66 milioane de euro reprezinta cifra de afaceri a edy International Spedition, diferenta fiind reprezentata de celelalte divizii ale grupului.

"In prima jumatate a acestui an am remarcat o usoara revenire a pietei de transport rutier de marfa, dar acest lucru s-a datorat cresterii volumelor in spatiul comunitar, mai ales in partea de est a Europei. Edy Group a redirectionat o mare parte din flota in spatiul intracomunitar, acolo unde este piata, unde tarifele acopera costurile si permit dezvoltarea grupului", explica Darabant. Administratorul companiei a subliniat ca in Romania a ramas in continuare problema pretului, deoarece valoarea acestor servicii nu a fost protejata de la inceputul crizei, iar preturile pe care le cer clientii sunt de multe ori sub costurile companiei.

Problema legata de costuri nu este invocata numai de cel mai mare jucator din piata transporturilor rutiere, ci de majoritatea companiilor din acest sector. Ion Lazar, cel care controleaza firma de transport International Lazar, spunea inca din primul trimestru al acestui an ca intentioneaza sa se extinda si pe alte piete, nemaiavand rabdare sa astepte revenirea economiei romanesti.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/primii-vestitori-ai-iesirii-din-recesiune-transportatorii-8503685
8503685
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.