Concluzia salonului de la Paris: verde, noul negru

Autor: Razvan Muresan Postat la 04 octombrie 2010 44 afişări

Pe o piata care se chinuie sa nu mai scada, producatorii de automobile vor sa cucereasca noi clienti cu modelele ecologice. Ei nu glumesc deloc, cat timp hibrizii si electricele n-au lipsit de la niciun stand din intreg Salonul International de la Paris.

"In timp ce altii introduc abia acum prima generatie de hibride, noi am vandut deja 2,8 milioane de masini cu aceasta tehnologie. Iar cresterea fata de anul trecut e de 65%." Didier Leroy, presedintele Toyota Motor Europa, ilustreaza cat se poate de sugestiv batalia din 2010 de la Paris. Fie ca se numesc Peugeot, Renault, Citroën sau exclusivistele Infiniti, Bentley sau Ferrari, toate s-au prezentat mai verzi ca niciodata si repetand obsesiv sloganul "conducem cu placere si responsabili fata de mediu". Ce-i drept, Toyota a fost cu un pas inaintea lor, dar a primit o lovitura grea in primavara, cand a fost nevoita sa cheme in service milioane de masini, printre care si Prius, prietena vedeta a mediului din Japonia.

Dar de aceasta data nu mai e nicidecum fictiune. Primele vehicule electrice vor aparea in magazine in cateva saptamani. Peugeot si Citroën vor da startul in Franta, urmati in 2011 de Renault si Nissan. In transformarea masinilor, producatorii au renuntat la versiunile suprarealiste de la editiile trecute si incearca sa reinventeze actualele modele pentru a le adapta la noile "costume verzi" in care benzina va fi inlocuita de curent electric, iar rezervorul de baterie.

"Pentru popularizarea vehiculelor inovative, companiile incearca sa mizeze pe cat mai multa simplitate", spune Marc Giulioli, directorul de marketing al Peugeot Franta, incercand sa explice ca e greu sa convingi clientul sa plateasca chiar si 30.000 de euro pentru un model mai putin agil in trafic si cu autonomie limitata la cativa zeci de kilometri. E practic un incredibil efort de marketing pe care specialistii in domeniu incearca sa-l gestioneze cu multa abilitate. Sloganuri publicitare precum "de la 0 la 50 km/h cu 0 litri", ca acela de la Toyota, sau "esenta motorului cel mai curat pentru univers", al celor de la Fiat, sunt reprezentative pentru strategia pe care mizeaza vanzatorii.

Chiar si noul SA Aperta de la Ferrari, prezentat in premiera pe malul Senei, se mandreste cu o reducere de un sfert a emisiilor in traficul urban. Peugeot a lansat, in schimb, primul vehicul hibrid integral pe motorina. Modelul 3008 Hybrid4 surprinde printr-un consum de 3,8 litri la suta de kilometri si emisii de numai 99 de grame de dioxid de carbon per kilometru. Aceeasi soarta o va avea si modelul 508, caruia i se promite din 2012 o varianta hibrid pentru cei care "vor sa fie mai aproape de natura".

Renault a uimit cu modelul electric Fluence, in timp ce Mercedes-Benz a prezentat noul A-Klasse E-Cell. Modele simple care par sa fie o imbunatatire vizuala a precedentelor. In-tre-bat in ce masura mai conteaza designul masinilor in vremuri in care vanzarile au scazut drastic din cauza recesiunii, Laurens van den Acker, directorul de design al Renault, spune ca aspectul ramane foarte important pentru ca impactul vizual asupra clientului este decisiv. "Imaginea afecteaza pozitiv perceptia asupra calitatii, iar oamenii care isi iubesc masinile o fac si pentru felul in care arata."

Numit de mai putin de un an in fruntea desenatorilor de la Renault, van den Acker spune ca ceea ce vedem in zilele noastre si, deci, la salonul din acest an e o alta influenta a sustenabilitatii si ecologiei. "Practic, avem noi trenduri de surse de putere, iar oamenii vor sa faca lucrul corect. Daca li se ofera un vehicul cu emisii reduse, fie ca e hibrid sau electric, oamenii il vor cumpara datorita acestor calitati". Si evident, in momentul in care toata lumea va avea modele electrice, designul va redeveni important ca sa faca diferenta. "Societatea e atat de condusa de informatii, iar totul e atat de disponibil. E importanta imaginea completa pe care o aduce masina si e o miza cu adevarat mare", mai spune van den Acker.

De fapt, e din nou vorba de schimbarea unor mentalitati. Fireste, exista voci care sustin ca ecologia nu-si gaseste locul in zilele noastre si ca putem sa ne descurcam foarte bine si cu vechii combustibili neregenerabili. Mai mult, contestatarii spun ca noile modele hibride si electrice nu rezolva problema ambuteiajelor din marile orase si nici cosmarul lipsei parcarilor.

De fapt, e exact locul unde electricitatea trebuie sa intervina. In constiinta soferilor. Soferi de secolul XXI care vor avea un comportament civic si vor face mai putin rau planetei. Sau, cum bine spunea un jurnalist francez, sa invete sa aiba incredere in "zana electricitate". Dar de la marketing si ecologie pana la scosul banilor din buzunar, drumul poate fi lung si plin de surprize.

Salonul Internaţional de Automobile de la Paris este cel mai mare de acest fel din lume. La precedenta ediţie, din 2008, 1,5 milioane de vizitatori i-au trecut pragul. Anul acesta, mai bine de 300 de mărci de maşini au fost aduse în faţa pasionaţilor.

LOC

PORTE DE VERSAILLES, PARIS

PROGRAM

2-17 OCTOMBRIE 2010

VIZITATORI ESTIMAŢI

CCA. DOUĂ MILIOANE

MODELE EXPUSE

PESTE 300

PREŢ INTRARE

12 EURO (PESTE 18 ANI), 6 EURO (10-18 ANI), GRATUIT ÎN REST

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
salon auto paris,
dacia,
duster
/analize/transporturi/concluzia-salonului-de-la-paris-verde-noul-negru-7438877
7438877
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.