Cine scoate profit din programul Rabla

Autor: Bogdan Alecu Postat la 25 mai 2012 38 afişări

Programul Rabla a fost considerat întotdeauna drept o bună sursă de creştere a vânzărilor. Un discount din partea statului ar scoate mai puţini bani de la dealer, deci i-ar asigura un profit mai mare. Sau nu.

În România, dar nu numai, programele de casare au dus la revigorarea vânzărilor de maşini şi implicit susţinerea pieţei auto. Dacă în ţări precum Franţa sau Germania astfel de programe s-au derulat într-un interval restrâns de timp, cum a fost anul 2009, pe piaţa locală avem de şapte ani un program de casare. L-am avut şi în 2005 şi 2006, atunci când piaţa începea să crească, şi în perioada de boom din 2007, dar şi în anii de criză ce au urmat.

Ceea ce contează cel mai mult în business este profitul, iar un discount mai mare pentru client înseamnă, de cele mai multe ori, un profit mai mic pentru dealer sau importator.

De exemplu, la finalul lunii februarie mai multe mărci au lansat discounturi în piaţă cu valori comparabile cu cele trei tichete "Rabla" tocmai pentru a resuscita o piaţă îngheţată. Potrivit dealerilor auto, în ianuarie aproape nicio maşină nu a fost vândută persoanelor fizice, iar în februarie cel mult 300 de unităţi, restul maşinilor fiind cumpărate de firme. La finalul lunii februarie, din cele 15 mărci de volum analizate de BUSINESS Magazin, cinci aveau în ofertă modele cu reduceri de peste 3.000 de euro, iar alte cinci aveau discounturi între 2.000 şi 3.000 de euro. Reducerea de atunci venea să compenseze prima de casare de 2.700 de euro oferită prin cele trei vouchere.

"Programul de casare nu ajută neapărat la creşterea profitabilităţii şi asta pentru că, de obicei, interesul este pentru maşini cu preţ mai redus, la care marjele de profit sunt minime", spun oficialii AutoItalia, importatorul mărcilor grupului Fiat pe piaţa locală. Pe de altă parte, ei spun că discounturile au crescut şi numărul de tichete este limitat, iar concurenţa între mărci devine mult mai mare.

În ceea ce priveşte AutoItalia, reprezentanţii companiei au subliniat că pe parcursul programului de casare discounturile nu s-au micşorat, ci au crescut. "Odată cu demararea programului Rabla, putem spune că vânzările au crescut, dar numărul limitat de tichete încetineşte sau chiar blochează uneori încheierea contractelor. Procesul de cumpărare este şi el destul de anevoios şi de îndelungat", au spus reprezentanţii companiei.

În opinia celor de la Dacia, programul de casare este un "motor" indispensabil pentru funcţionarea pieţei auto în acest an. Din păcate, demarajul târziu al programului şi numărul foarte scăzut de maşini noi care pot fi achiziţionate prin intermediul acestuia au făcut ca impactul să fie puţin vizibil în primele patru luni în materie de vânzări absolute.

"Ofertele Dacia au rămas la fel de atractive ca şi înaintea începerii programului de casare. În mod concret, Dacia susţine acest program prin oferta proprie, intitulată Dacia Avantaj. Această ofertă este valabilă pentru modelele Logan sedan, Sandero, Logan MCV, dar şi pentru vehiculele utilitare", spun cei de la Dacia.

Oferta Dacia Avantaj conţine reduceri diferenţiate în funcţie de model şi nivel de echipare. "În plus faţă de oferta Dacia Avantaj, în cursul lunii mai propunem clienţilor promoţia 500 Plus - o reducere specială valabilă pentru un număr limitat de autovehicule. Dacia Finance susţine campania Dacia Avantaj 2012 prin oferte de finanţare atât pentru clienţii persoane fizice, cât şi pentru societăţile comerciale."

Voucherele Rabla se tranzacţionează pe piaţă cu preţuri cuprinse între 2.600 şi 3.000 de lei, de trei ori mai mari decât în anii anteriori. Astfel încât, dacă anul trecut cel care achiziţiona o maşină nouă economisea până la 2.000 de euro prin programul Rabla cumpărând cele trei vouchere din piaţă, în prezent, din cauza preţului mare, clientul mai economiseşte cel mult 800 de euro. Valoarea nominală a voucherului este de 3.800 de lei (870 de euro).

Creşterea preţurilor tichetelor tranzacţionate vine în contextul în care Administraţia Fondului pentru Mediu a emis doar 30.000 de vouchere. Mai mult, fostul ministru al mediului Attila Korodi anunţa la finalul lunii trecute că programul Rabla ar putea fi oprit în acest an la volumul actual, din lipsă de bani. Anul trecut AFM a emis 120.000 de vouchere şi 190.000 în 2010.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
programul Rabla,
dealeri,
auto,
vanzari,
mediu
/analize/transporturi/cine-scoate-profit-din-programul-rabla-9663132
9663132
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.