Cine este pilotul antreprenor care a reuşit să lanseze singurul zbor direct România – SUA fără escală şi fără preţuri de speriat
HiSky este în prezent singura companie aeriană care are un zbor direct de la Bucureşti la New York, din 2024, o destinaţie care nu mai fusese acoperită de circa 20 de ani, când compania naţională Tarom a renunţat la o cursă similară.
HiSky a fost înfiinţată în 2020, în Republica Moldova şi România, de către lulian Scorpan, pilot şi fost director al companiei naţionale Air Moldova, şi de Victor Sula, specialist în sectorul financiar-bancar. Primul zbor a avut loc în martie 2021, de la Chişinău spre Hurghada, urmat la doar o lună distanţă de lansarea cursei Cluj- Hurghada. În prezent, HiSky operează zboruri din cele patru baze, din Bucureşti, Cluj-Napoca, Oradea şi Chişinău, către mai multe destinaţii din România şi din Europa. În 2023, HiSky Europe SRL, firma înregistrată în România, a avut afaceri de 856 milioane lei şi un profit net de 8,4 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.
Despre 2024, lulian Scorpan spune că a fost un an de consolidare şi extindere, cu rezultate în linie cu obiectivele companiei. „Ne bucurăm de o evoluţie sănătoasă şi de o creştere constantă”. Iar pentru 2025, şi-a propus să păstreze aceeaşi direcţie echilibrată, cu accent pe dezvoltare sustenabilă şi adaptare la cerinţele pieţei.
HiSky are în prezent o flotă de opt aeronave proprii, la care se adaugă două aeronave operate în regim wet lease, adică închiriate împreună cu echipajul. Procesul de achiziţie al aparatelor de zbor a început în 2020, imediat după înfiinţarea companiei. Încă de la început, Iulian Scorpan a fost sigur ce fel de avioane vrea să aibă în compania sa. „Nu au existat dubii în privinţa tipului de aeronavă pe care să îl alegem. Am mers din start pe Airbus, atât datorită experienţei personale acumulate pe acest tip de aeronavă, cât şi pentru că le consider cele mai fiabile şi sigure din segmentul lor”. În plus, alegerea unui singur tip de flotă aduce şi eficienţă operaţională, atât în mentenanţă, cât şi în trainingul echipajelor.
Cu o echipă totală de peste 200 de angajaţi, compania operează de pe patru baze principale, de la Bucureşti, Cluj, Oradea şi Chişinău, acoperind 31 de destinaţii, cu planuri viitoare de extindere. „Pentru 2025 avem câteva direcţii interesante în lucru, însă preferăm să le comunicăm când fiecare proiect devine concret”, spune şeful companiei. În paralel, vor continua investiţiile în flotă, în tehnologie şi în angajaţi. În ceea ce priveşte provocările cu care se confruntă industria aeriană, lulian Scorpan spune că acestea nu lipsesc niciodată, pornind de la costurile operaţionale în creştere până la volatilitatea pieţelor şi nevoia constantă de adaptare tehnologică. În acest context, preferă să fie discret când vine vorba de planuri de viitor. „Pot spune că 2025 va fi un an interesant şi, sperăm noi, plin de surprize plăcute din partea HiSky”.
CITITI AICI MATERIALUL INTEGRAL
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro