Scaderea pietei de transport aerian si competitia tot mai puternica din partea Lufthansa imping la crearea de noi aliante. Ce poate face pe piata romaneasca trio-ul format din francezi, olandezi si americani?
“Daca scazi toate taxele si costurile cu operarea din veniturile unui operator aerian de linie, iti raman suficienti bani incat sa-ti cumperi un pahar de bere. Si acela de 0,33 litri.” Comparatia ii apartine lui Alexandru Dobrescu, Country Managerul Air France-KLM pe Romania, si subliniaza plastic motivele din spatele uneia dintrre cele mai recente mutari de business ale operatorului aerian franco-olandez. Pe 20 mai, Air France-KLM a semnat un joint venture la nivel global cu Delta Air Lines, prin care cele trei companii vor opera in comun curse in toata lumea. Acordul prevede, in primul rand, impartirea strategiilor, a costurilor si a veniturilor pe toate rutele dintre Europa si America de Nord, in timp ce pe rutele dintre America de Nord si Africa, Orientul Mijlociu si India, respectiv Europa si America Latina, vor fi impartite doar profiturile, iar deciziile de business si strategiile vor fi luate separat.
“Scopul e sa avem cat mai mult profit in Europa si America de Nord”, declara saptamana trecuta, cu ocazia semnarii acordului la Paris, Richard Anderson, CEO-ul Delta Air Lines. Anderson motiva saptamana trecuta ca pentru aceste doua zone (cu cel mai mare trafic inter-regional de pasageri, 27% din totalul mondial), luarea deciziilor se va face prin consens si in plus, partenerii vor imparti costurile si veniturile “pana la ultimul dolar”.
In schimb, deciziile privind capacitatea suplimentara pe rutele catre celelalte continente - Africa, Asia sau America Latina - se vor lua independent. Scopul principal al joint-venture-ului ramane maximizarea sau insasi existenta profitului, una dintre problemele stringente pe 2008 atat pentru operatorul american, cat si pentru cel franco-olandez. Anul trecut, de exemplu, Delta Air Lines a intrerupt mai multe curse directe catre Statele Unite (printre ele fiind si cursa directa Bucuresti-New York), pentru ca nu erau profitabile. La randul sau, Air France-KLM a inregistrat o pierdere neta de 814 milioane de euro in anul fiscal 2008-2009, la o cifra de afaceri globala de 23,97 mld. euro.
Crearea unui joint-venture care sa duca la sinergii de costuri (300 de milioane de dolari pana la finele lui 2010) a fost, asadar, o oferta de nerefuzat pentru cele doua companii. Luand in calcul ca distributia costurilor si a veniturilor se va face in mod egal intre Air France-KLM si Delta, masura ar putea creste practic profiturile celor doi operatori cu cate 150 de milioane de dolari.
Pe de alta parte, un aspect deloc neglijabil luat in calcul este competitia puternica din partea germanilor de la Lufthansa, cu care are de-a face Air France-KLM, liderul actual al pietei europene de transport aerian. La nivel global, parteneriatul semnat pe 20 mai la Paris vizeaza oferirea a peste 200 de zboruri transatlantice (circa 50.000 de locuri zilnic) de catre cele trei companii. In Romania, joint-venture-ul cuprinde 60 de zboruri saptamanale, din care 4 sunt reprezentate de cursele directe Bucuresti-New York pe care Delta Air Lines le-a reluat din 2 iunie 2009.
Joint-venture-ul nu a presupus schimb de actiuni, dar partile actioneaza deja ca o singura companie. In sediul Air France-KLM din Bucuresti, Alexandru Dobrescu, country manager-ul Air France-KLM pe Romania, are din acest an o noua colega de top management: Corina Enciu, director general al Delta Air Lines in Romania, Moldova, Polonia, Croatia si Slovacia.
“Batalia va fi sa ne mentinem cota de piata”, spune Alexandru Dobrescu, “dar daca as fi Lufthansa, m-as teme.” Pe plan local, Lufthansa, cu 114 zboruri saptamanale si o cota de piata estimata la circa 22% (dupa preluarea Austrian Airlines in decembrie 2008), este principalul competitor al aliantei Air France-KLM-Delta (joint-venture-ul va detine o cota de piata de aproximativ 20%). Mai trebuie pusa la socoteala si intrarea TAROM in Sky Team (aceeasi alianta din care fac parte si Delta, si Air France-KLM), asteptata in luna septembrie a acestui an, care va creste forta Air France-KLM-Delta in fata rivalului Lufthansa. TAROM, liderul pietei locale de transport aerian (cu o cota de piata de peste 30%), a semnat deja un acord cu KLM, prin care va opera, incepand cu data de 6 iunie, o cursa zilnica spre Amsterdam, in code share cu transportatorul olandez.
Romania ramane insa o piata vulnerabila pentru Air France-KLM, dupa cum spune Peter Hartman, presedintele KLM: “Pozitia noastra in Europa Centrala si de Est este mai slaba decat a competitorului Lufthansa, prin urmare, Romania, ca fiecare alta piata din aceasta regiune, are importanta majora pentru noi”.
Lufthansa a lansat pe plan local o strategie agresiva de dezvoltare: Romania a fost printre primele destinatii catre care operatorul a lansat zboruri dinspre Milano, odata cu infiintarea primei filiale externe a Lufthansa, in Italia.
Lupta nu este usoara, asadar, cu atat mai mult cu cat industria aviatiei a fost printre primele afectate de criza internationala. Razboiul preturilor, aflat in plina desfasurare pe piata aeriana din Romania inca de la inceputul anului, a fost de altfel si motivul care a determinat trio-ul proaspat format sa vina cu preturi atragatoare pentru primele zboruri transatlantice din acest an: aproximativ 500 de euro un zbor dus-intors Bucuresti-New York.
“Vom veni si cu alte oferte”, spune si Corina Enciu, “mai ales ca primul feedback din piata a fost suficient de bun incat sa pornim cu incredere operarea”.Totusi, doza de incredere nu a fost suficienta pentru ca Delta sa decida operarea pe toata durata anului a zborurilor directe catre New York, asa cum face deja in Ungaria sau Cehia. “Pentru moment vom opera pe perioada sezonului de vara, dar urmeaza sa evaluam posibilitatea prelungirii zborurilor pe tot parcursul anului”, a declarat Kate Hulme, Communication Manager Delta Air Lines, cu ocazia semnarii acordului de joint-venture la Paris.