Moştenire de bancher în ţara în care „ai nevoie şi de fler” pe lângă competenţe tehnice

Autor: Claudia Medrega Postat la 19 septembrie 2023 112 afişări

„De când am venit, am avut în minte câteva mari obiective pe care le-am urmărit pe tot parcursul mandatului: BRD trebuie să evolueze, să se dezvolte, să se modernizeze. Nu aş putea să menţionez fiecare proiect important, însă le-aş putea subsuma pe toate ideii de reformă, reorganizare şi eficientizare a proceselor. BRD este astăzi o bancă solidă şi modernă, pregătită pentru prezent şi viitor”, spune şeful băncii, François Bloch.

De peste tot înveţi câte ceva când eşti CEO. În România am trecut prin multe experienţe şi cred că lucrul cel mai important pe care l-am învăţat aici este că trebuie să fii perseverent, să împingi lucrurile înainte dacă eşti convins că ai dreptate, să nu renunţi. Ce mi-a plăcut: românii sunt foarte deschişi, voluntari, adaptabili, creativi, printre cei mai creativi oameni pe care i-am cunoscut. Sunt extrem de ambiţioşi, dornici să demonstreze. Mi-ar plăcea ca această ambiţie să se vadă mai mult în spaţiul public, la nivel de organizare a ţării, la nivel de proiect de ţară şi de viziune pe termen lung”, spune la final de mandat în România francezul François Bloch, 56 de ani, care a condus BRD timp de 7 ani. Pentru orice CEO, completează el, principala provocare este adaptarea la context, cunoaşterea aprofundată şi de fineţe, apoi evaluarea corectă şi calibrată a mediului economic şi de business, cunoaşterea şi evaluarea oamenilor cu care lucrează şi cărora trebuie să le delege diferite misiuni. „De asemenea, România este o piaţă în care ai nevoie şi de fler, pe lângă competenţele tehnice”, consideră Bloch, care este cel mai logeviv şef al BRD-SocGen după veteranul Patrick Gelin.

Când François Bloch era desemnat să preia conducerea BRD ca CEO, în 2016, banca tocmai pierdea locul 2 ocupat tradiţional o bună perioadă de francezi şi cobora pe poziţia 3 în topul celor mai mari bănci, cu o cotă de piaţă de aproape 13%. Între timp, BRD s-a menţinut pe podium pe locul 3, în timp ce cota de piaţă după active a subsidiarei din România a grupului francez Société Générale, a scăzut spre 10% (în 2022 şi S1/2023), în condiţiile în care banca a mizat doar pe creşterea organică şi nu a făcut achiziţii. Totuşi, activele totale ale BRD s-au majorat din 2016 şi până în prezent cu aproape 50%, la 74,5 mld. lei. BRD a fost pe profit în fiecare an din 2016 şi până în 2023. Iar câştigul băncii era la final de 2022 în jurul a 1,3 mld. lei, în timp ce pentru tot anul 2016 banca raportase un profit mult mai mic, de circa 728 mil. lei. Comparativ, doar în primul semestru din 2023, BRD a obţinut un profit net de 752 mil. lei, în creştere cu 22% faţă de rezultatul din S1/2022. Creditele acordate de BRD au crescut pe durata mandatului lui Bloch cu circa 30% faţă de soldul din 2016, până la un volum de 35,5 mld. lei la sfârşitul anului 2022. Iar până la final de S1/2023 soldul finanţărilor a avansat până la 37,3 mld. lei. „Într-adevăr, o schimbare este şi un moment pentru un bilanţ.

Acum, după aproape 7 ani în România, îmi face plăcere să fac acest bilanţ. Aşadar, am ajuns aici în vara anului 2016 ca să preiau o bancă aflată într-o perioadă de avânt odată cu relansarea economiei româneşti după resorbirea efectelor crizei economice. Am găsit o bancă dinamică, cu o echipă experimentată şi solidă, cu oameni entuziaşti, cu multe idei şi iniţiative”, mărturiseşte Bloch. BRD-SocGen a fost într-o creştere constantă şi permanentă şi acesta este cel mai important aspect, ca la final să existe un plus, este de părere şeful băncii. Fireşte, creşterea a fost posibilă într-un context portant, cu o economie românească în expansiune, care a putut susţine şi ambiţiile băncii de creştere. „Activele au crescut cu aproximativ 50% în condiţiile în care am traversat cu toţii o perioadă teribilă de aproape 3 ani, marcată de pandemia de COVID, urmată de o perioadă, încă în desfăşurare, de inflaţie ridicată. Suntem printre actorii principali ai pieţei atât în retail, cât şi în corporate, cu anumite zone de excelenţă în care suntem lideri – de exemplu în factoring. Am finanţat economia românească în timpul pandemiei Covid, implicându-ne în toate programele guvernamentale de sprijinire a întreprinzătorilor, am contribuit la susţinerea dezvoltării IMM-urilor şi a marilor companii. Creşterea creditării, în ultimii câţiva ani, este exprimată cu două cifre în cazul băncii noastre, şi am avut proiecte-reper pentru piaţa din România – cel mai mare credit verde, acordat Hidroelectrica sau prima emisiune de obligaţiuni legată de obiective de sustenabilitate listată la BVB. Cred că nu greşesc când spun că BRD şi-a făcut datoria faţă de economia românească”. La BRD, şefii s-au schimbat cu o frecvenţă mai mare decât la alte bănci mari, găsirea unui succesor potrivit după retragerea veteranului Patrick Gelin în 2009 dovedindu-se o perioadă o temă dificilă pentru francezii de la Société Générale. BRD a fost una dintre băncile pentru care declinul economic început în 2009 s-a oglindit, ducând la scăderi ale cotelor de piaţă în condiţiile în care costul riscului a explodat, acaparând resurse tot mai mari. Situaţia băncii se complicase în mod neaşteptat în 2012, BRD înregistrând şi doi ani de pierderi după ce anterior fusese cea mai profitabilă.


752 mil. lei a fost profitul net al BRD în S1/2023, în creştere cu 22% faţă de S1/2022.

La 1,8 mld. lei a ajuns în S1/2023 venitul net bancar al BRD după o creştere anuală cu 13,4%, în condiţiile creşterii veniturilor nete din dobânzi cu 19,5%, la aproape 1,3 mld. lei.

Cheltuielile operaţionale ale băncii au fost pe o tendinţă de creştere şi au ajuns la circa 0,9 mld. lei după o creştere cu 12%.

37,3 mld. lei este nivelul la care a ajuns soldul creditelor acordate de BRD, cu 7,7% peste nivelul din S1/2022. Pentru întregul grup BRD, soldul net al creditelor (inclusiv leasing) a ajuns la 39,6 mld. lei.

În condiţiile creşterii creditării activele BRD au făcut un salt de 8,6%, până la 74,5 mld. lei.

Rata creditelor neperformante (NPL, conform definiţiei ABE) a atins un nou minim istoric de 2,2% la sfârşitul lunii iunie 2023.

Pe partea de depozite atrase de BRD, soldul economiilor a înregistrat o creştere anuală de 9% în S1/2023, până la 58,6 mld. lei.


François Bloch, al patrulea director al BRD după 2009, este un bancher cu experienţă internaţională, atât în retail, cât şi în investment banking, care a lucrat în Franţa, Germania, SUA şi Rusia. Înainte de a prelua conducerea BRD-SocGen în 2016 (oficial în 2017) de la Philippe Lhotte, Bloch a fost prim-vicepreşedinte executiv la Rosbank, subsidiara din Rusia a grupului francez Société Générale. Absolvent al Şcolii Naţionale de Statistică şi Administrare Economică din Paris în 1990, François Bloch ezita la început între o carieră în asigurări, ca actuar, şi una în finanţe, ca trader. El şi-a parcurs întreaga carieră în cadrul grupului Société Générale pornind de la poziţiile de broker şi ulterior director al departamentului de brokeraj pe pieţele de instrumente derivate în cadrul Société Générale Elsässische Bank, Frankfurt (1990 - 1993). În primul mandat al lui Bloch la conducerea BRD, banca a experimentat profituri record, plasându-se pe podiumul profitabilităţii pe piaţa bancară locală. Pentru 2018, BRD-SocGen raportase un profit net record de 1,54 mld. lei, cu 12% peste câştigul din 2017, când profitul net a fost la 1,38 mld. lei, acesta fiind cel mai bun rezultat anual al băncii. Iar în 2019, profitul BRD a fost de aproape 1,53 mld. lei.

Al doilea mandat al francezul la conducerea BRD a fost marcat de pandemia de COVID şi, ulterior, de ascensiunea inflaţiei. Pandemia de COVID a venit şi cu o scădere puternică a profiturilor, câştigul BRD scăzând până la 952 mil. lei în 2020. Ulterior, anii 2021 şi 2022 au adus o revigoarare a profiturilor băncii. „Poate cea mai mare provocare a fost perioada pandemiei, când a trebuit să ne adaptăm businessul şi viaţa de zi cu zi condiţiilor care făceau aproape imposibilă – sau în condiţii complicate – relaţionarea directă, să compensăm absenţa relaţiei directe prin mijloace alternative, să lucrăm unii cu ceilalţi, să fim împreună fără ca fizic să fim alături unii de ceilalţi. A fost o situaţie cu care – sper! – mă voi fi întâlnit doar o singură dată în carieră”, spune acum Bloch. În pofida noilor provocări apărute odată cu pandemia, în decembrie 2020, Consiliul de Administraţie al BRD-SocGen, decidea reînnoirea mandatului lui François Bloch în funcţia de director general al băncii, pe o perioadă de 4 ani. Când a venit în România la conducerea BRD, Bloch spune că avut câteva priorităţi cum ar fi reorganizarea liniilor de business, redesenarea, eficientizarea şi digitalizarea unor procese cheie. „Am construit de la început o foaie de parcurs care avea în vedere câteva priorităţi mari, printre care menţionez reorganizarea liniilor de business, redesenarea, eficientizarea şi digitalizarea unor procese – cheie, orientarea către sustenabilitate şi concentrarea pe client, dar şi întărirea culturii şi identităţii noastre de bancă responsabilă şi performantă. Desigur, o parte a listei de priorităţi de atunci rămâne în continuare valabilă, multe dintre proiecte fiind de fapt permanente.”

La nivelul digitalizării, de exemplu, BRD a parcurs o serie de etape importante – cu o aplicaţie 100% nouă, BRD You, pe care banca a migrat clienţii de pe vechea aplicaţie. “În acest moment, avem fluxuri 100% online atât pentru deschiderea contului, cât şi pentru creditare şi emitere de carduri de credit. Dar, în viitor, aceste evoluţii vor continua - avem în vedere progrese în direcţia Bank as a Service, de exemplu. De asemenea, şi la nivelul activităţii de corporate banking avem în desfăşurare un proiect de digitalizare a originării creditelor, deci vorbim despre proiecte care nu se vor opri probabil niciodată pentru că trebuie să evolueze în pas cu tehnologia, piaţa şi exigenţele clienţilor.” Practic, de când a venit la BRD, în România, Bloch spune că a avut în minte câteva mari obiective pe care le-a urmărit pe tot parcursul mandatului. „BRD trebuie să evolueze, să se dezvolte, să se modernizeze. Nu aş putea să menţionez fiecare proiect important, însă le-aş putea subsuma pe toate ideii de reformă, reorganizare şi eficientizare a proceselor. BRD este astăzi o bancă solidă şi modernă, pregătită pentru prezent şi viitor, capabilă să facă faţă exigenţelor clienţilor, cu zone de excelenţă şi leadership la nivelul întregii pieţe. Dar toate acestea sunt lucruri pe care nu le-am făcut de unul singur, am avut lângă mine colaboratori extraordinari, cu calităţi profesionale şi umane dosebite.” În timp ce Bloch a avut cel mai longeviv mandat la conducerea BRD, după veteranul Gelin, pe parcursul ultimilor ani banca a înnoit mare parte din echipa de conducere, schimbând inclusiv directorii adjuncţi pe retail şi pe corporate.

Acum şi Bloch a decis să plece de la cârma operaţiunilor locale ale BRD începând cu data de 26 septembrie 2023, pentru a prelua alte responsabilităţi în cadrul grupului Societe Generale. Iar poziţia  de CEO al BRD urmează să fie ocupată de Maria Rousseva, fost membru al Comitetului Director al BRD şi din 2022, şi Deputy CEO Global Corporates al BRD. După ce şi el va pleca de la conducerea BRD, banca rămâne „pe mâini bune”, dă asigurări Bloch. „BRD rămâne pe mâini foarte bune. Maria Rousseva este un profesionist desăvârşit, cu o carieră lungă în grupul Societe Generale, având misiuni de management în filiale şi contexte economice dintre cele mai diverse. Maria cunoaşte foarte bine BRD, fiind membru al CA-ului băncii încă din 2021, şi director general adjunct corporate din 2022. Maria cunoaşte perfect strategia şi capabilităţile de care BRD dispune şi are atuurile pentru a atinge toate obiectivele stabilite pentru bancă.” Cât despre agenda lui de CEO de bancă, Bloch spune că a avut întotdeauna „un orar încărcat”, care vine odată cu funcţia, dar şi cu complexitatea businessului pe care îl păstoreşti. „Cu toate acestea, mi-am făcut timp pentru oricine avea nevoie de mine, şi am crezut mereu în comunicare – atât în interiorul băncii, cât şi în extern, cu clienţii, partenerii sau diferiţii stakeholderi. Poate unele dintre cele mai frumoase momente sunt întâlnirile de brainstorming cu colegii, pe teme de strategie pe termen lung, precum şi repetiţiile din fiecare miercuri seară cu Corul BRD”. Şeful BRD mărturiseşte acum că a făcut „o echipă extraordinară” cu oamenii de la bancă. „Ca CEO, nu ai cum să lucrezi cu fiecare om, însă am lucrat cu suficient de mulţi colegi şi în contexte foarte diferite, încât să-mi dau seama de calităţile lor: profesionişti, creativi, dedicaţi, ambiţioşi. Şi cu mult umor.” Unul dintre obiectivele stabilite de François Bloch încă de la începutul mandatului în România a fost legat de cunoaşterea reţelei BRD. Şi, cum BRD are una dintre cele mai extinse reţele bancare din România, a avut ocazia de a merge peste tot, de la Marea Neagră, din judeţul Constanţa, până în Maramureş şi Bucovina şi de la Iaşi la Timişoara, după cum povesteşte el. „Vizitele în reţea mi-au întărit impresia de ţară frumoasă, diversă, în dezvoltare continuă. România s-a schimbat mult în ultimii 7 ani, chiar dacă perioada pare mică. Nu mai puţin adevărat este că mai există lucruri de făcut, în special în domeniul infrastructurii – am avut ocazia să constat asta în numeroasele mele călătorii de-a lungul şi de-a latul ţării.”


Carte de vizită:

Œ Francezul François Bloch a preluat în decembrie 2016 (oficial din ianuarie 2017) de la Philippe Lhotte conducerea BRD, care este acum a treia cea mai mare bancă de pe piaţa românească după active;

 Înainte de a ajunge la BRD-SocGen, François Bloch a fost prim-vicepreşedinte executiv la Rosbank, subsidiara din Rusia a grupului francez Société Générale;

Ž François Bloch a acumulat experienţă internaţională, atât în retail, cât şi în investment banking, lucând anterior în Franţa, Germania, SUA şi Rusia;

 În mandatele lui Bloch la conducerea BRD, banca a experimentat profituri record, plasându-se pe podiumul profitabilităţii pe piaţa bancară locală;

 În decembrie 2020, Consiliul de Administraţie al BRD-SocGen, subsidiara locală a grupului francez Société Générale, a decis la reînnoirea mandatului lui François Bloch în funcţia de director general, pe o perioadă de 4 ani;

‘ François Bloch şi-a parcurs întreaga carieră în cadrul grupului Société Générale pornind de la poziţiile de broker şi ulterior director al departamentului de brokeraj pe pieţele de instrumente derivate în cadrul Société Générale, Frankfurt (1990 - 1993);

’ A absolvit Şcoala Naţională de Statistică şi Administrare Economică (ENSAE).


Vorbind despre factorii-cheie pentru un leadership de succes ca bancher, şeful BRD spune că în organizaţiile bazate pe ierarhii şi puternic reglementate, aşa cum sunt băncile, este aproape imposibil să ajungi CEO fără să fii bine organizat, muncitor şi disciplinat. “Însă, oricât de disciplinat ai fi, la un moment dat devine imposibil să-ţi faci bine treaba fără să delegi. Desigur, pentru asta trebuie să-ţi cunoşti bine oamenii, şi să ştii ce poţi încredinţa şi cui.” Dar cum reuşeşte un şef de bancă să echilibreze munca şi viaţa privată? “Pentru mine, debuşeul este muzica. Patru instrumente: pian, vioară, saxofon şi tobe. Pe primele două le studiez şi cânt la ele de 15 ani. Mai târziu au apărut în viaţa mea saxofonul şi tobele. La acestea din urmă am cântat cu fiii mei, până când cel mai mic a început să cânte singur la tobe şi a ajuns să fie mult mai bun decât mine. Acum, îmi place să merg la concerte, mai ales la cele din Festivalul George Enescu, şi sunt foarte mândru că BRD este acum partenerul acestui eveniment.”  Şi cărţile şi filmele îl pasionează pe şeful BRD, după cum spune, cele din zona science-fiction - un gen care privilegiază creativitatea şi libertatea în gândire. Iar când are mai mult timp mărturiseşte că vizitează România, împreună cu soţia. Cât despre targeturile importante în perspectivă, François Bloch menţionează: „Să fac tot ce pot, cât mai bine, şi să-i ajut pe alţii.”

Dar cum a văzut şeful BRD evoluţia pieţei bancare româneşti în cei 7 ani de mandat de CEO? „Piaţa bancară românească este destul de complicată şi foarte competitivă. Ea a făcut tranziţia de la «piaţă de produse» către «piaţă de clienţi». În trecut, dar obiceiul persistă pe alocuri, clienţii mergeau după produse, le căutau pe cele mai bune. Aveau contul la o bancă, depozite în alta, un credit la o a treia bancă, odată cu încă un cont curent. La ora actuală vedem o «nivelare» a ofertelor, în special la produsele-ancoră, cum sunt creditele imobiliare, unde există diferenţe foarte mici de dobânzi. Pachetele de cont curent fără costuri s-au banalizat. Este o piaţă destul de aglomerată, care are şi statul printre jucători.” Sunt multe modele de business în sistem – bănci universale, de nişă, neobănci - toate aceste caracteristici au făcut din piaţa românească una deosebit de dinamică, cu multe provocări – este o piaţă deosebit de sensibilă la schimbări macroeconomice, şi din acest punct de vedere are o fragilitate peste medie, mai adaugă Bloch. În privinţa consolidării sistemului bancar românesc şeful BRD este de părere că “este necesară şi foarte probabil va continua.” „Este foarte greu să ai ambiţii de bancă universală atunci când ai cote de piaţă microscopice. Undeva, la un moment dat, va trebui să iei o decizie – investeşti mai mult (şi o bancă universală performantă costă scump) sau ieşi din piaţă. Fireşte, sunt şi exemple de bănci mai mici, dar care şi-au găsit extrem de bine nişa şi care se simt excelent pe piaţa lor – economia are nevoie şi de astfel de bănci.” BRD este mult peste talia critică, având toate resursele necesare pentru a face investiţii în continuare şi a creşte calitatea produselor şi serviciilor pentru clienţi, susţine şeful băncii. Vorbind despre provocările din banking care au apărut în ultimii 7 ani Bloch aminteşte că sistemul bancar a trecut printr-o perioadă problematică după 2009-2010, situaţie determinată atât de criza financiară globală, cât şi de anumite caracteristici proprii României. „Neperformanţa destul de însemnată procentual a unei părţi a portofoliilor de credite, îndeosebi pe piaţa IMM-urilor şi creditarea în franci elveţieni şi-au pus amprenta pe modul în care băncile au abordat atât gestionarea riscului, cât şi politicile comerciale. Relaţia cu clienţii a avut de suferit, la fel ca şi încrederea acestora din urmă faţă de instituţiile de credit. Apoi, au existat diverse intervenţii legislative care au trebuit acomodate operaţional. Un risc strategic important pentru România, dar care este prea adesea trecut cu vederea, este demografia negativă, care va pune presiune şi pe sistemul de pensii, şi pe piaţa muncii.” Despre evoluţia economiei României în cei 7 ani de mandat, şeful BRD spune că sectorul privat al economiei României a crescut semnificativ în ultimii 7 ani, şi acest lucru se vede şi la nivelul populaţiei, şi la cel al firmelor.

„În ansamblu, economia românească are un potenţial important, cu condiţia ca gestionarea macroechilibrelor (buget, deficite) să se facă foarte atent, astfel încât să nu dea naştere unor mişcări de tip stop-and-go, care să afecteze mediul economic prin măsuri administrative de diferite naturi, chiar de genul celor care se discută şi în aceste momente.” În ceea ce priveşte cel mai important eveniment din aceşti ultimi 7 ani pentru economia românească, şeful BRD menţionează celebrul PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă n.red.), susţinând că acesta trebuie valorificat la maximum inclusiv prin îndeplinirea condiţionalităţilor şi realizarea seturilor de reforme care au fost stabilite în negocieri. Altfel, această oportunitate unică pentru România se va pierde. Referindu-se la colaborarea cu BNR pe parcursul celor 7 ani de mandat, o califică drept excelentă. „Este o bancă centrală de nivel european, cu profesionişti foarte bine pregătiţi, care ştie perfect să-şi gestioneze perimetrul. Profit de ocazie ca să le mulţumesc şi prin intermediul dvs. pentru colaborarea excelentă şi pentru deschiderea de care am avut parte de-a lungul mandatului meu la conducerea BRD.” 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.