Retaileri consacraţi în mediul online mizează acum pe magazine fizice

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 10 decembrie 2015 799 afişări

Ritmul de creştere a comerţului online, cu plusuri de doi digiţi în fiecare an, a îndemnat mulţi comercianţi să mizeze pe magazine virtuale. Cu toate acestea, Floria, o afacere clădită în mediul online, a ales să investească anul acesta 300.000 de euro pentru două spaţii de vânzare fizice, în stradă. cu două magazine în Capitală acum şi planuri de deschidere de francize în oraşe din ţară, afacerile Floria ar urma să crească anul viitor cu minimum 20% faţă de rezultatele din 2015.

Retaileri consacraţi în mediul online mizează acum pe magazine fizice

CONTEXTUL

Vânzările de flori în România se împart în mod egal între cele „la negru“ şi cele fiscalizate, având o valuare anuală estimată la 100 de milioane de euro. Afacerea Floria, un magazin online de flori, a fost fondată în urmă cu cinci ani de antreprenorul Mugur Frunzetti, care a vândut-o în 2013 către Zürich Broker.

DECIZIA

Încă de la momentul preluării afacerii, „aveam în gând trecerea din online în offline“, spune Andreea Uceanu, director general al Floria În Stradă. În martie 2015, Floria a deschis o florărie în Bucureşti, iar recent a inaugurat un alt spaţiu, în piaţa Dorobanţi din Capitală, un concept diferit, care reuneşte sub acelaşi acoperiş, pe lângă flori şi plante deosebite, cadouri create de artişti locali.

EFECTELE

Reprezentanţii companiei estimează că Floria În Stradă din Dorobanţi va ajunge la break-even în numai şase luni, în condiţiile în care în acest spaţiu au fost investiţi 200.000 de euro, „o sumă uriaşă în raport cu piaţa florăriilor din România“, afirmă Andreea Uceanu. Anul trecut firma a înregistrat vânzări de 1 milion de euro, dintre care 75% prin intermediul platformei online. În primele nouă luni ale acestui an cifra de afaceri a ajuns la 1,3 milioane de euro, iar previziunile pentru 2016 se referă la un plus de minimum 20% faţă de rezultatele din 2015.


"Încă de când am preluat afacerea Floria, în 2013, aveam în gând trecerea din online în offline. Însă înainte de a face pasul în offline, am vrut să se ne consolidăm poziţia pe zona florăriilor online, aşa că anul trecut ne-am focalizat pe acest obiectiv“, spune Andreea Uceanu, director general al Floria În Stradă. În urmă cu doi ani, Floria avea opt angajaţi, iar acum numărul acestora este de cinci ori mai mare.

În primăvara acestui an Floria a făcut primul pas spre comerţul cu magazine fizice, deschizând un spaţiu în Bucureşti, în urma unei investiţii de 100.000 de euro. „După aceea ne-am dat seama că ne dorim de fapt să propunem mai mult decât o florărie“, explică Uceanu, care povesteşte că astfel a început lucrul la un nou concept de retail, care a fost pus în practică în spaţiul Floria În Stradă, de la Piaţa Dorobanţi din Bucureşti. „Acesta este modelul de florărie pe care dorim să îl extindem în ţară: o florărie cu aer contemporan, premium, în care se regăsesc, pe lângă flori şi plante deosebite, cadouri create de artişti locali“, spune reprezentanta Floria. În spaţiu sunt expuse deopotrivă flori, dar şi cărţi scrise de autori români contemporani (ca Mircea Cărtărescu, Neagu Djuvara, Liliana Nicolae), vinuri alese din cramele româneşti şi obiecte de decor semnate de designeri români, ca Mădălina Andronic (vaze unicat), Roşca’s (rame foto de tip muzeal), Patzaikin (vase inspirate de Delta Dunării), Ubikubi (vaze You’ve got flowers), NoTime (ceas realizat manual), Maria Filipescu (bijuterii).

De la momentul în care a prins contur ideea şi până la inaugurarea spaţiului au trecut şase luni şi a fost necesară o investiţie de 200.000 de euro, iar reprezentanţii Floria, afacere controlată de Zürich Broker de doi ani, se aşteaptă ca într-un interval de patru până la opt luni magazinul să ajungă la break-even. Dezvoltarea unei reţele de francize vizează oraşele cu peste 100.000 de locuitori, iar Andreea Uceanu spune că francizaţii „sunt antreprenori care vor să investească, dar nu se află la primul business, ci au deja cunoştinţe despre administrarea unei afaceri, sau experienţă anterioară în management“. Potrivit estimărilor Floria, anul viitor ar putea avea deja francize în 2-3 oraşe mari, în a doua perioadă a anului, „după ce trece perioada de vârf din februarie - martie, când în afacerile cu flori este «sesiunea de examene»“. Discuţiile pentru acordarea francizelor au început deja; investiţia necesară pentru demararea unei afaceri sub umbrela Floria se ridică la 50.000 de euro, sumă care include costurile de amenajare şi dotare a spaţiului şi stocul iniţial. Florăriile francizate din ţară vor gestiona şi comenzile primite online pentru zona respectivă; în Bucureşti modelul este diferit, există echipe separate pentru online şi offline.

Anul trecut, vânzările companiei s-au plasat la 1 milion de euro, din care 75% prin intermediul platformei online, diferenţa fiind reprezentată de contractele pentru evenimente corporate, personale şi aranjamente florale pentru firme. În primele nouă luni din 2015, încasările Floria s-au plasat la 1,3 milioane de euro, iar previziunile pentru anul viitor vizează un plus de minimum 20% faţă de rezultatele pentru întregul 2015.

Piaţa vânzărilor de flori este evaluată la 100 de milioane de euro pe an, din care circa jumătate sunt fiscalizate, iar restul se desfăşoară „la negru“. Dezvoltarea afacerilor din mediul online dar şi a reţelelor are un efect direct asupra trecerii vânzărilor din zona neagră sau gri spre cea fiscalizată.

Piaţa este foarte fragmentată, existând puţine reţele şi date concrete despre numărul de florării. La nivelul ţării există însă, de pildă, circa 4.000 de farmacii, iar numărul florăriilor nu pare a fi mai mic. Sunt şi afaceri cu vechime, cum e cazul reţelei Iris din Capitală, cu nu mai puţin de 12 florării care au realizat anul trecut o cifră de afaceri de 3,7 milioane de lei, în creştere faţă de 3,2 milioane de lei în 2013.

Tot în online a început şi afacerea Flori de Lux, fondată de antreprenorul Marius Dosinescu, în 2003, care a ajuns anul trecut la rulaje de circa 900.000 de euro. În iulie 2013 grupul FlorideLux s-a extins la nivel global, prin afilierea la 1800Flowers.com şi alăturarea la cea mai mare reţea de florării din lume, Bloomnet, lucru ce permite şi livrarea rapidă de buchete oriunde în lume. Şi Flori de Lux a făcut pasul către magazinele fizice, prin deschiderea unei francize, la Iaşi. Marius Dosinescu, fondatorul afacerii, spunea anterior că vrea să dezvolte un business mixt între online şi offline, pentru că vede potenţial în ambele canale de vânzare.

În afară de afacerile cu flori, şi alţi retaileri care au început în mediul online testează şi terenul mai tradiţional al magazinelor fizice. Elefant.ro, retailer online care a început activitatea prin vânzarea de cărţi şi s-a extins în mai multe domenii, de la parfumuri şi haine până la mobilă, a dezvoltat o retea de 15 puncte de livrare pentru comenzile din mediul online. Iar Molecule F, magazin online dedicat designerilor români, a inaugurat recent un spaţiu de vânzare în mallul Promenada din Bucureşti. Mirela Bucovicean, fondatoarea Molecule F, declară că şi-a propus vânzări lunare de peste 40.000 de euro pentru acest spaţiu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/retaileri-consacrati-in-mediul-online-mizeaza-acum-pe-magazine-fizice-14915064
14915064
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.