O româncă a fost nevoită să ia o decizie în doar 15 minute. Aceasta i-a schimbat toată viaţa, iar acum este responsabilă de dezvoltarea globală a unui produs folosit zilnic şi în România

Autor: Cristina Roşca Postat la 30 noiembrie 2020 8385 afişări

Alina Enache s-a mutat în Polonia acum şase ani, când a primit prima ei poziţie de expat. A acceptat-o fără să stea mult pe gânduri şi recunoaşte că este deschisă către noi experienţe similare în alte colţuri de lume. România mai poate să aştepte, nu se află pe lista ei de priorităţi momentan şi nici chiar în viitorul previzibil. Ce a învăţat mutându-se în afara ţării, cum e viaţa de expat şi ce are Polonia de oferit?

Executivul român Alina Enache este astăzi senior global strategy manager în cadrul companiei franceze BIC, ocupându-se de categoria aparatelor de ras. Grupul este cunoscut pentru instrumentele sale de scris, pentru brichete şi pentru aparatele de ras, BIC fiind o companie de familie cu o istorie de 60 de ani, cotată la bursa din Paris. La totalul businessului, segmentul de aparate de ras contribuie cu 24%, arată un raport al companiei care în 2019 a avut afaceri totale de aproape 2 mld. euro şi circa 13.000 de salariaţi. Unul dintre ei este chiar Alina Enache, care lucrează pentru companie de aproape un deceniu.

„Mi-am început cariera de pe băncile facultăţii. Eram în ultimul an la ASE când m-am angajat în Procter & Gamble – o adevărată şcoală de marketing şi o companie unde am învăţat foarte mult şi unde am crescut profesional”, îşi aminteşte ea.

După aproape şase ani a fost recrutată de BIC şi după doar şase luni în poziţia de trade marketing manager lighters and shavers pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova, a fost relocată în Polonia.

„Aici cariera mea a luat avânt. Rolul local m-a ajutat să cunosc în detaliu una dintre cele mai mari pieţe din regiune, iar rezultatele m-au recomandat pentru o poziţie regională nou-creată, aceea de marketing manager pentru Europa de Est - o grupare de 31 de pieţe. În 2019 BIC a creat departamentul global de marketing şi eu am preluat responsabilitatea pentru categoria aparatelor de ras.”

Despre jobul său actual ea spune că este extrem de versatil. Executivul român are responsabilitatea întregii categorii a aparatelor de ras la nivel global, astfel că se ocupă de strategia de brand, de strategia de comunicare, de strategia de piaţă, de P&L (contul de profit şi pierderi).

„În fiecare zi călătoresc virtual pe un alt continent. Lucrez îndeaproape cu fabricile, cu departmentul de R&D (cercetare-dezvoltare – n.red.), iar colegii din echipă sunt localizaţi peste tot în lume.” O zi obişnuită începe cu un plan clar pe ore. Dimineaţa este de obicei împărţită între şedinţele cu colegii din Europa, India sau Australia, şi timp pentru proiecte. Pe la ora prânzului se „trezesc” Statele Unite şi America Latină, aşa că după-amiezele sunt pline de întâlniri cu colegii de acolo. Serile însă sunt pentru familie. Alina Enache şi soţul său au doi copii născuţi în Polonia, dar care vorbesc şi engleza şi româna, pe lângă poloneză.

Prima poziţie pe care executivul român a deţinut-o în Polonia, cea mai dezvoltată economie din regiunea Europei Centrale şi de Est şi o ţară cu o populaţie de două ori mai numeroasă ca a României, a fost aceea de director de marketing. Se ocupa de Polonia şi ţările Baltice.

„Decizia de a ne muta în Polonia am luat-o împreună cu soţul meu în 15 minute.” Se întâmpla în 2011. „Eram la o conferinţă în Berlin când şeful meu de la momentul acela m-a abordat cu propunerea de a prelua conducerea echipei de marketing din Polonia.” Alina l-a sunat pe soţul său şi au decis să nu rateze oportunitatea, pe principiul „no regrets”.

„Dacă nu ne place, ne putem întoarce oricând în ţară unde avem casa şi restul familiei.” Iniţial, assignmentul a fost pentru doi ani. Circa 10 ani mai târziu, ei sunt tot în Polonia, iar experienţa le-a deschis apetitul pentru alte aventuri internaţionale. „Nu ştim unde vom face următorul pas, dar ştim că suntem deschişi”, spune Alina Enache.

Ea şi soţul său au ajuns în Polonia acum aproape 10 ani. Ce a şocat-o la momentul acela a fost reticenţa oamenilor de a vorbi engleza. În timp a înţeles că această reticenţă vine nu din necunoaşterea limbii, ci din nesiguranţa de a vorbi o limbă straină atunci când nu o stăpâneşti foarte bine.

De asemenea, acum 10 ani erau foarte puţini străini, cel puţin asta era percepţia noastră. Foarte multe s-au schimbat între timp. Infrastructura Poloniei s-a dezvoltat enorm - există autostrăzi care leagă Varşovia de aproape toate colţurile ţării. A crescut vizibil numărul de străini, astfel că în parcuri şi restaurante se aud frecvent discuţii în limbi străine. Iar Varşovia se dezvoltă de la an la an.”

Alina Enache adaugă că Polonia este în mare parte o ţară foarte conservatoare, avortul este aproape complet interzis prin lege (inclusiv puţinele excepţiile încep să fie eliminate, motiv pentru care s-au organizat recent proteste masive). Tinerii sunt încurajaţi să nu locuiască împreună (cel puţin nu oficial) până la căsătorie, indiferent cât de liberali în gândire sunt părinţii. Pe de altă parte, este o ţară cu un puternic spirit antreprenorial şi naţionalist, şi cu o economie internă sănătoasă, adaugă executivul român.


SCURT CV Alina Enache

♦ Lucrează pentru grupul francez BIC de circa 10 ani;

♦După doar şase luni în România a primit propunerea de a se reloca în Polonia unde se află şi azi;

♦De circa un an deţine poziţia de senior global strategy manager pentru categoria de aparate de ras BIC;

♦Anterior a lucrat circa şase ani pentru gigantul american P&G, despre care spune că a fost o adevărată şcoală de marketing;

♦ A absolvit Academia de Studii Economice Bucureşti, dar are şi o diplomă în Drept la Universitatea Bucureşti. A terminat şi un master, tot la ASE.


Cum arată Polonia spre comparaţie cu România?

Traficul în Bucureşti, în mod special, este foarte diferit de cel Varşovia. „În Varşovia suntem obişnuiţi să traversăm oraşul în 45 de minute, ceea ce permite un control destul de bun al agendei atunci când ai de făcut cumpărături sau ai diverse programări. Ultima oară când am venit în Bucureşti aveam de reînnoit documente şi am încercat să plănuim totul la oră.” După prima programare au decis că planul iniţial este nerealist întrucât să ajungi dintr-o parte în alta a oraşului s-a dovedit a fi o adevărată încercare.

Pe de altă parte, în ceea ce priveşte scena culturală şi gastronomică, restaurante şi cafenele se găsesc la tot pasul în Varşovia, cu o ofertă extrem de variată - de la specific local polonez, la bucătărie internaţională, de la afaceri de familie, la restaurante cu stele Michelin sau incluse în ghidul Michelin. În această privinţă însă şi România s-a dezvoltat puternic în ultimii ani, până în 2020 când pandemia de Covid-19 a dat peste cap orice plan al industriei HoReCa de pretutindeni. Acum ieşirile în oraş sunt limitate, la fel şi călătoriile, atât locale, dar mai ales în străinătate. Dar nu va fi mereu aşa.

În acest context, ce ar recomanda Alina Enache unui prieten sau cunoscut care vrea să viziteze Polonia ca turist?

„Nu este doar o întrebare ipotetică, mi s-a întâmplat frecvent să primesc vizita prietenilor şi a familiei şi să le organizez un tur al celor mai importante/relevante obiective turistice. Polonia este o ţară superbă şi are foarte multe de oferit celor care o vizitează.” Pe lista obiectivelor „must see”- din punctul său de vedere – se găsesc Lagărul de concentrare de la Auschwitz – o experienţă marcantă din multe puncte de vedere - , Cracovia – un oraş care păstrează istoria vie - , localităţile Gdansk şi Hel la Marea Baltică şi Zielona Gora la munte.

Alina Enache este ea însăşi o călătoare avidă, aşa că abia aşteaptă să descopere noi orizonturi - în scop personal sau profesional.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.