Mai poate fi salvata industria auto?

Postat la 20 ianuarie 2009 14 afişări

Detroit, capitala industriei auto americane, traverseaza unul dintre cele mai dificile momente din istorie. Cum se simte criza economica in orasul unde opt americani din zece depind de industria auto?

 

“Pe masura ce avansam in anul 2009, oferta noastra de produse devine mai puternica decat a fost vreodata. In primul rand, calitatea noastra nu a mai fost niciodata la un nivel atat de ridicat si am avut cea mai redusa rata de recall (masini rechemate in service pentru remedierea unor defectiuni din fabricatie - n.red.). Apoi am continuat sa imbunatatim consumul masinilor pe care care le facem, iar acum sunt mai sigure ca niciodata.”

 

Declaratia nu apartine nici lui Fujio Cho, seful Toyota Motor, care a condus revolutia masinilor cu sistem de propulsie hibrid (energie electrica si carburant) si nici unuia dintre cei mai bine platiti executivi europeni, Wendelin Wiedeking, seful Porsche, care a transformat producatorul german intr-unul dintre cei mai profitabili din lume si in plus a ajuns sa detina mai mult de jumatate din actiunile Volkswagen.

 

Afirmatia de mai sus apartine lui Jim Press, presedintele lui Chrysler, care tocmai a primit la sfarsitul anului trecut impreuna cu General Motors imprumuturi de peste 17 miliarde de dolari (13 miliarde de euro) din partea statului american pentru a evita intrarea in faliment si spera sa primeasca alte cateva miliarde in luna martie. Cu atat mai greu de crezut ca discursurile de saptamana trecuta de la Detroit ale sefilor celor trei mari producatori americani - General Motors, Ford si Chrysler - pareau trase la indigo. Atat Jim Press de la Chrysler, cat mai ales Rick Wagoner (CEO al General Motors) si Bill Ford Jr. (cel care a refuzat pentru moment ajutorul statului pentru Ford, dar nu exclude apelarea la un imprumut de noua miliarde de dolari sau aproape sapte miliarde de euro in cazul in care criza se agraveaza) stiau exact ceea ce vor clientii si spuneau ca au pregatit deja masinile viitorului. In acelasi timp fiecare dintre ei vorbea despre schimbare sau, dupa cum spunea chiar seful GM, despre faptul ca viitorul este electric.

 

In paralel, camioneta Ford F-150, cea mai bine vanduta masina din SUA pentru mai bine de 30 de ani, primea, inca o data, premiul pentru masina anului, semn ca schimbarea mai are inca de asteptat.

 

Cine sa mai inteleaga in aceste conditii America? Sau, mai degraba, cum sa mai inteleaga producatorii americani ceea ce se intampla in lume, cand ei fac de zeci de ani aceleasi masini mari, echipate cu motoare puternice?

 

“Nu cred ca a fost vorba de o greseala de management. Pur si simplu oamenii au vrut pana acum un an sau doi masini mari si, dintr-o data, nu le-au mai cumparat si au vrut masini mai mici, mai economice. Preturile la benzina au explodat pe parcursul a doar sase luni, iar concurentii nostri au avut astfel de masini economice”, incearca o explicatie Donovan Morris, unul dintre managerii diviziei de furnizori si dezvoltare ai GM, care colaboreaza chiar si cu furnizori din Romania, dupa cum recunoaste chiar el. Alaturi de alti angajati ai GM, Morris tine in brate un carton pe care scrie cu litere de o schioapa “We’re electric” si aplauda si fluiera frenetic in momentul cand la standul producatorului ruleaza un filmulet de prezentare a carui idee de baza este aceea ca despre General Motors exista o perceptie invechita, iar compania este in realitate foarte puternica si va “arunca in aer competitia”, dupa cum spune Michael Benjamin, unul dintre protagonistii fil­mu­lui care lucreaza in departamentul calitate.

 

Aceasta pare a fi problema producato­rilor americani, cred analistii pietei auto: sunt atat de concentrati pe spulberarea competitiei, incat pierd din vedere faptul ca masinile lor, indiferent cat de bune sunt, trebuie sa aiba cui sa fie vandute.

 

Iar oamenii sunt din ce in ce mai saraci si, dupa cum recunosc chiar cei care lucreaza in Detroit, nu se dau in laturi de la a cumpara o masina asiatica.

 

“Am avut o masina americana si ma duceam tot timpul cu ea in service. Acum conduc o Honda si sunt foarte multumit, nu mai stiu de cand nu m-am mai uitat sub capota”, spune Damin, un imigrant de origine algeriana venit in America in anul 1995, care acum lucreaza ca sofer pentru diferite evenimente.

 

El crede ca s-ar impaca mai bine cu o masina electrica sau un hibrid, pentru ca sunt mai economice, dar nu are bani pentru asa ceva. “Eu am venit aici, in Detroit, in urma cu trei ani dintr-un mic oras din statul New York, unde acum nu mai sunt decat batrani. In acesti trei ani orasul a decazut foarte mult, sunt foarte multi cei care si-au pierdut locurile de munca si apartamentele, au plecat din Detroit, dar oricum eu nu m-as intoarce de unde am plecat. Exista si o parte buna aici, nu au crescut chiriile si acum pot sa ma mut oricand fara a plati chiria inainte pe trei luni sau chiar mai mult, cum era inainte.”

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/mai-poate-fi-salvata-industria-auto-3776015
3776015
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.