De la o simplă comandă a unui accesoriu pentru maşină, la statutul de milionar in euro. Cum reuşit o familie din România să dezvolte o afacere de succes

Autor: Ioana Matei Postat la 02 februarie 2022 5122 afişări

Marius Macovei şi-a cumpărat un sistem de navigaţie pentru maşină, iar de acolo şi până la dezvoltarea unui business prin care vinde online aproape de toate a fost doar un pas. Anul trecut, afacerea lui a depăşit pragul vânzărilor de 1,3 milioane de euro, iar pentru 2022 vizează dublarea.

Afacerea lor, pe care Marius Macovei o dezvoltă împreună cu soţia sa, este formată dintr-un magazin online propriu şi din prezenţa pe platforma Marketplace a eMAG. Ei vând o gamă variată de produse –jucării pentru copii, mobilier, produse pentru casă şi grădină, articole pentru bricolaj, unelte şi scule etc.

Povestea lor antreprenorială a început însă în 2015, când Macovei şi-a cumpărat pentru propria maşină un sistem multimedia de navigaţie. Şi-a impresionat prietenii cu acesta şi mulţi dintre ei l-au rugat să comande şi pentru ei ceva asemănător.

Văzând astfel că există o cerere pentru acest tip de produs a început să dezvolte Selgot.ro un an mai târziu, unde au început să comercializeze GPS-urile.

„Aceste sisteme de navigaţie se vând în continuare – aducem ultimele modele, ultimele sisteme de operare, care nu au fost integrate încă de mulţi constructori de maşini”, descrie el evoluţia acestui segment, prezent încă în rândul produselor vândute de ei.

Totuşi, cele mai performante articole sunt acum jucăriile pentru copii, urmate de produsele pentru casă şi grădină şi abia apoi accesoriile auto. „Foarte multe persoane cumpără mobilier, iar măsuţele de machiaj, de pildă,  se numără printre cele mai căutate produse din gama noastră.”

Spune că de-a lungul timpului au învăţat să descopere cele mai căutate categorii şi caută să le dezvolte în permanenţă, de unde şi portofoliul lor atât de diversificat.

Ce îi diferenţiază însă într-un univers atât de vast de antreprenori online, unde competiţia este acerbă? „Ne ajută faptul că avem depozitele proprii, astfel că produsele expuse sunt mereu în stoc, iar termenul de livrare este foarte mic. De asemenea, căutăm să ne documentăm asupra produselor şi să oferim un preţ acceptabil pentru orice categorie de client.”

În ceea ce priveşte efectul pandemiei asupra businessului, spune că perioada care a urmat începutului acesteia i-a prins cu depozitele pline de mărfuri, însă ca urmare a unei cereri foarte mari, acestea s-au golit în interval de trei luni, prin urmare nu au fost ocoliţi nici ei de probleme când a fost vorba de aprovizionarea cu produse de la furnizori. „Au fost probleme în lanţurile de aprovizionare, atât pentru România, cât şi pentru restul Europei. Furnizorii noştri sunt din Polonia, Italia, Germania şi Franţa.”

Totuşi, această situaţie nu a avut un impact negativ asupra businessului, care a evoluat de la o cifră de afaceri de 950.000 de euro în 2020, la 1,3 milioane de euro anul trecut. Marius Macovei este optimist şi pentru anul în curs, pentru care previzionează venituri de 2,2 milioane de euro. „Ne propunem ca în 2022 să venim cu o gamă şi mai mare de produse, să dezvoltăm gamele pe care le deţinem şi să ajungem la peste 10.000 de produse listate, astfel încât să ne ducem vânzările în zona ţintă.” În prezent, pe site-ul propriu au listate circa 5.000 de produse, iar pe platforma eMAG, în jur de 1.200.

Pe eMAG Marketplace au intrat încă de la început: „A fost o oportunitate pentru noi pentru că pentru a ne crea un canal propriu de vânzări era nevoie un buget destul de mare, nu aveam nici cunoştinţele necesare, astfel că, ştiind că eMAG este un brand cunoscut, am decis să testăm piaţa acolo.” Din 2021 sunt listaţi şi pe platformele eMAG din Bulgaria şi Ungaria, iar planurile lor includ dezvoltarea pe aceste pieţe: „Acolo suntem cu mai puţine produse, a fost un an în care am testat pieţele respective, dar în prezent avem confirmările şi urmează ca anul acesta să ne listăm cu produsele din România şi pe cele două pieţe”.

Chiar dacă şi-a dorit să fie antreprenor de mic copil – „un mare antreprenor”, după cum le spunea părinţilor, – Marius Macovei a lucrat şi ca angajat. Ultimii cinci ani de carieră înainte de debutul antreprenorial au fost în domeniul vânzărilor – experienţă pe care o consideră utilă în evoluţia sa ulterioară.

„Pentru a dezvolta un business este nevoie de multă perseverenţă, multă răbdare şi tot timpul trebuie să fii deschis să înveţi lucruri noi, mai ales că în mediul online totul se schimbă din ce în ce mai repede. Trebuie să devii din ce în ce mai bun, de la o prezentare a produsului, până la o cercetare foarte bună asupra unui produs pe care urmează să îl comercializezi. Trebuie să te asiguri că vii cu ceva nou în piaţă, cu ceva bun şi, inevitabil, succesul nu o să întârzie să apară.”

De-a lungul timpului, a avut-o alături de el pe soţia sa, iar treptat au ajung să aibă 10 angajaţi. Criteriul principal de alegere a unui coleg? „Cred că orice persoană merită o şansă – atât timp cât există bunăvoinţă şi dedicare, totul se învaţă. Toţi am învăţat pe parcurs şi avem timp să îi învăţăm şi pe noii colegi tot ceea ce trebuie să ştie pentru a-şi începe munca cu brio.”

Iar pe antreprenorii asemeni lui sau care încep acum un business îi sfătuieşte: „Cred că pentru orice antreprenor, mai ales pentru unul aflat la început de drum, este important să aibă un plan foarte bine pus la punct, pe care să îl urmeze. De asemenea, este important să muncească, să nu se lase doborât de obstacolele care pot apărea pe parcurs – dacă este muncitor şi ambiţios, nimic nu îl poate opri din a-şi atinge respectivul plan”.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.