Şi-a scos câinele la plimbare şi i-a venit ideea unei afaceri prezente azi în 90 de ţări. E povestea unui business de succes din Europa de Est. Ce alte companii neştiute există în regiune

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 26 septembrie 2021 2205 afişări

Şi-a scos câinele la plimbare şi i-a venit ideea unei afaceri prezente azi în 90 de ţări. E povestea unui business de succes din Europa de Est. Ce alte companii neştiute există în regiune

În 1972, un bărbat din Germania şi-a scos câinele la plimbare. Era un câine neastâmpărat, curios, căruia nu-i ajungea lesa şi adesea îşi trăgea stăpânul după el. Acest aspect i-a dat omului o idee pentru o soluţie simplă. A făcut o lesă mai lungă. Germanul era proprietarul Flexi, un producător de lese pentru câini devenit între timp liderul mondial pe nişa sa. La 50 de ani de la acea plimbare prin parc, Flexi are în palmares 200 de milioane de lese flexibile vândute în peste 90 de state.

Pentru companii ca Flexi, campionii ascunşi ai economiei, Germania este renumită, iar modelul este imitat în toate statele cu pretenţii, inclusiv în China. Există companiile mari, cavalerii în armuri strălucitoare despre care vorbeşte toată lumea şi pe care toată lumea şi-i doreşte. Însă viaţa lor ar fi foarte grea fără campionii care nu se văd. Ce s-ar face Mercedes sau BMW fără Utsch – cine a auzit de Utsch? – lider global la producţia şi vânzarea de plăcuţe de înmatriculare? Germania este faimoasă pentru maşini, autostrăzi şi bere, dar în spatele oţelului şi al cablajelor, sub asfaltul impecabil şi sub spuma berii este muncă acestor campioni ascunşi.

Dar ei nu trăiesc doar în Germania. Europa de Est îi are pe ai săi. Sunt puţini, cei drept, dar ei există. La acest capitol, Polonia este liderul regiunii, potrivit unui studiu publicat în 2019 de BERD. Din păcate, România nu figurează acolo cu vreo firmă consacrată, ci doar cu trei posibil campioni ascunşi. Analiza acoperă 22 de ţări din regiune. Dar ce sunt mai exact aceşti campioni ascunşi? Pe scurt, sunt cei ai căror emblemă este imprimată pe spatele armurilor strălucitoare ale cavalerilor de mai sus. Termenul a fost inventat în 1990 de Hermann Simon, om de afaceri german şi filosof al pieţei, pentru a descrie companiile mici şi mijlocii puternic specializate care îşi domină nişa la nivel internaţional. Sunt companii foarte competitive şi de aceea se folosesc adesea de inovaţie pentru a-şi face loc spre vârf şi pentru a rămâne acolo. Veniturile nu le depăşesc un miliard de dolari şi cel mai adesea nu sunt cunoscute de publicul larg. Asfel de companii şi firme s-au dovedit a fi mai rezistente decât majoritatea în vremuri de volatilitate a pieţei sau chiar colaps. Rata lor de supravieţuire este semnificativ mai mare decât media sectorului respectiv.  În studiul BERD, Polonia, liderul Europei de Est la campioni ascunşi, figurează cu 11 firme şi companii şi cu trei posibili campioni ascunşi.

Criteriile pentru ca o firmă să fie catalogată drept campion ascuns au inclus funcţionarea afacerii timp de cel puţin 5 ani, venituri mai mici de 1 miliard de dolari şi să deţină prima sau a doua poziţie la nivel global sau pe piaţa regională. Printre companiile poloneze de pe listă se numără Carlex Design, liderul global în proiectarea şi producţia de maşini în ediţie limitată (producând până la 1.000 de maşini pentru fiecare design). Cu sediul în Czechowice-Dziedzice, în sudul Poloniei, compania şi-a extins operaţiunile prin deschiderea unui birou în Coreea de Sud, scrie The First News. Carlex Design reproiectează maşini ale producătorilor de renume precum Ferrari, Mercedes, BMW, McLaren şi Bentley, printre alţii. Se poate spune şi că le personalizează pe bani mulţi. Fondată în 2008 de echipa soţ-soţiei Damian şi Roksana Skotnicki, compania este renumită la nivel internaţional printre iubitorii de maşini, dar practic necunoscută în rândul publicului larg.

O altă firmă poloneză de pe listă este Nowy Styl, un furnizor important de scaune şi banchete în Europa. Înfiinţată în 1992 de fraţii Krzanowski, la Krosno, în sud-estul Poloniei, compania a continuat să asigure scaune şi fotolii pentru birouri în întreaga lume şi a instalat acum câţiva ani peste 65.000 de locuri pe stadionul naţional al Ungariei, celebrul Puskas Arena. Compania a reuşit să instaleze nu numai scaunele pentru fanii din tribune, ci şi fotoliile de lux pentru sala de şedinţe şi alte piese de mobilier.

Jakub Rachfalik, director general al mărcii Forum Seating pentru Nowy Styl, a spus că: „În proiectele anterioare, ne-am concentrat în primul rând pe furnizarea de scaune „simple” pentru standuri principale şi locuri pentru zone VIP. „Puskas Arena este cel mai mare proiect al nostru, în care ne-am ocupat în mod cuprinzător de echiparea întregului interior al stadionului. Au existat, de asemenea, peste 150 de fotolii speciale Montgomery încălzite pentru zona super VIP, aproape

4.000 de fotolii Oscar pentru zona VIP, mese pentru comentatori, platforme pentru persoanele cu dizabilităţi şi pentru cameramani.” Growbots, liderul mondial în optimizarea vânzărilor de chatbot, a intrat în afaceri la Varşovia în 2014 condus  de Greg Pietruszynski, Luke Deka şi Adam Mazan înainte de a se extinde cu alte 2 birouri în San Francisco şi Cleveland, SUA. Creşterea lor a continuat şi între 2016 şi 2017 au cunoscut o dezvoltare rapidă, de peste 1000%. Compania este acum lider în sector şi continuă să-şi crească baza activă de utilizatori şi veniturile. O altă companie poloneză care este lider mondial pe nişa sa este Eliteclimb din Bielsko Biala. Ei produc pioleţi pentru gheaţă inovatori. Echipamentul de căţărat este realizat manual. Proprietarul, Jarosław Walewski, a spus că  „Eliteclimb fabrică pioleţi pentru alpinism din fibră de carbon şi aramidă. Cel mai probabil, eu sunt singurul producător care produce acest echipament în întregime manual. Facem acest lucru datorită pasiunii noastre pentru munţi şi cunoştinţelor de tehnologie cu materialele compozite. Ideea de a face pioleţi din fibră de carbon mi-a fost sugerată de Wojtek Ryczer, pe care l-am întâlnit în timp ce urcam în Munţii Tatra.” Apariţia Eliteclimb pe piaţă şi poziţia ocupată acolo poate să pară ciudată dacă este avut în vedere că Polonia nu este o ţară muntoasă, iar în munţii pe care-i are accesul este foarte restricţionat. Polonezii se înghesuie în număr din ce în ce mai mare să vină la munte spre exemplu în România.


Termenul de Campioni ascunşi a fost inventat în 1990 de Hermann Simon, om de afaceri german şi filosof al pieţei, pentru a descrie companiile mici şi mijlocii puternic specializate care îşi domină nişa la nivel internaţional. Sunt companii foarte competitive şi de aceea se folosesc adesea de inovaţie pentru a-şi face loc spre vârf şi pentru a rămâne acolo. Veniturile nu le depăşesc un miliard de dolari şi cel mai adesea nu sunt cunoscute de publicul larg. Asfel de companii şi firme s-au dovedit a fi mai rezistente decât majoritatea în vremuri de volatilitate a pieţei sau chiar colaps. Rata lor de supravieţuire este semnificativ mai mare decât media sectorului respectiv.


Lista BERD a campionilor ascunşi mai include Cloud Technologies, lider european în servicii de profilare big-data pentru agenţii de publicitate pe internet, Medicalgorithmics, un lider global în dispozitive şi aplicaţii medicale, Selena FM, care produce şi distribuie produse chimice pentru construcţii şi reparaţii la domiciliu, precum şi sistemele Telesto şi Vigo din Varşovia, care sunt principalul producător din Europa de detectoare de fotoni în infraroşu, fără răcire. Cele trei companii poloneze evidenţiate ca posibili campioni ascunşi includ producătorii de echipamente multi-gym Tytax, studioul de animaţie ExplainVisually şi Tenzi, care oferă produse profesionale de curăţare.

Polonia este urmată în acea listă (cu 22 de ţări) de  Bielorusia (cu 10 campioni ascunşi), Serbia (10) şi Slovenia (10). Cel mai mare număr de posibili campioni ascunşi au fost identificaţi în Albania (patru), urmată de Estonia (patru) şi Republica Moldova (patru). Serbia şi Lituania s-au lăudat cu cel mai mare număr de noi potenţiali campioni ascunşi (câte şapte), urmată de Letonia şi Polonia (şase). De menţionat este că la acea vreme Bielorusia era lăudată ca ţară favorabilă dezvoltării firmelor din domeniul tehnologiei şi inovaţiei.

Din 2019 vremurile s-au schimbat, piaţa s-a schimbat şi au apărut noi oportunităţi de afaceri. Iar de acestea profită noi campioni ascunşi. Pandemia şi noile obiceiuri pe care le-a creat în vieţile oamenilor au ajutat la apariţia unui boom al bicicletelor electrice. La capitolul producţie, lideri regionali sunt Polonia şi Bulgaria, prin campionii lor ascunşi, desigur.

Potrivit revistei Bicycling, bicicletele electrice sunt biciclete cu „asistenţă” alimentată de la baterie, care intervine la pedalare şi, în unele cazuri, la acceleraţie. „Când apeşi pedalele unei biciclete electrice cu asistenţă la pedală, un motor mic se angajează şi îţi oferă un impuls, astfel încât să poţi să te caţeri pe dealuri şi să porneşti la drum lung pe terenuri dificile fără să ţi se taie răsuflarea.” Bulgaria şi Polonia sunt de ani de zile unii dintre producătorii de top ai bicicletelor tradiţionale. Datele Eurostat din iulie 2021 relevă faptul că, în 2020, Polonia a fost al patrulea cel mai mare producător de biciclete din UE, asamblând peste un milion de unităţi pe parcursul anului, nu cu mult în urma celor 1,3 milioane ale Germaniei. În aceeaşi perioadă, Bulgaria s-a clasat pe locul cinci în UE, producând peste 484.000 de unităţi în 2020, înaintea celor 430.000 ale Franţei. Yasen Georgiev, director executiv al Institutului de Politici Economice din Sofia, spune că pentru ţări precum Polonia şi Bulgaria, trecerea de la producerea de biciclete tradiţionale la biciclete electrice nu este dificilă deoarece cererea pentru acestea din urmă continuă să crească. „Companiile din acest sector beneficiază de lanţuri de aprovizionare deja create pentru biciclete clasice, costuri de muncă comparativ mai mici şi vecinătate cu pieţe mai mari, cu o putere de cumpărare mai mare”, a explicat  Georgiev pentru Emerging Europe. Nu este o surpriză faptul că producătorii profită acum de oportunitatea creată de creşterea e-mobilităţii în lumina impulsului dat de Covid-19 transportului individual. „Cererea pentru biciclete electrice este atât de mare încât unele firme din Bulgaria au anunţat planuri de a-şi transforma producţia în sensul că se vor concentra aproape în totalitate pe bicicletele electrice.”

Marek Mlynarczyk, CEO al BearEBike, un producător de biciclete electrice din  Wolomin, de lângă Varşovia, speră la fel, că cererea pentru biciclete electrice va continua să crească.

„În prezent, echipa noastră mică face până la aproximativ 12 biciclete electrice pe săptămână. Cu toate acestea, intenţionăm să extindem producţia la 100 de bucăţi pe lună până în 2023 şi căutăm investitori strategici”, a spus Mlynarczyk. BearEBike face parte din tendinţa de creştere în ţară. Deşi datele oficiale pentru producţia de biciclete electrice nu există încă, potrivit unor rapoarte din 2020, Polonia a devenit al doilea cel mai mare producător de biciclete electrice din UE, producţia crescând de la aproximativ 40.000 de unităţi în 2019 la aproape 50.000 în numai prima jumătate din 2020.

Potrivit lui Mlynarczyk, unicitatea produsului oferit este ceea ce face ca firma sa să aibă succes.

„Oferim vehicule pentru pasionaţii de excursii pe munte şi pentru cei interesaţi de sporturi cum ar fi freeride-ul şi downhill. Suntem singurul producător din Europa care creează vehicule cu o viteză maximă de peste 140 de kilometri pe oră.”

„Clienţii noştri provin în principal din ţări din apropiere, precum Norvegia, Suedia, Lituania, Belarus, Finlanda, Rusia, Cehia, Germania şi Franţa. De asemenea, avem vânzări mari în Austria şi Marea Britanie”, explică el.

Unul dintre cei mai mari producători de biciclete tradiţionale şi electrice din Bulgaria, Maxcom intenţionează să-şi extindă producţia după ce a încheiat luna trecută un acord cu investitorul austriac şi producătorul de motociclete Pierer Group, care include o investiţie iniţială de 40 de milioane de euro pentru construcţia unei noi fabrici lângă Plovdiv.

„În ultimii trei ani, Maxcom a cunoscut o dezvoltare pe scară largă şi o creştere substanţială a cifrei de afaceri. Am înregistrat o creştere de 22% în 2019, un avans de 33% în 2020 şi o creştere de 105% în prima jumătate a anului 2021”, a declarat un purtător de cuvânt al Maxcom pentru Emerging Europe.

Maxcom îşi propune să exporte peste trei milioane de biciclete electrice în valoare de peste 10 miliarde de leva (cinci miliarde de euro) în următorii 10 ani. Pentru Yasen Georgiev, companiile care produc biciclete se numără printre „campionii ascunşi” ai industriei de export a Bulgariei.

„Sectorul este dominat de un număr relativ mic de firme mijlocii, care sunt puternic prezente pe pieţele ţărilor Uniunii Europene. Cele mai mari pieţe de export pentru biciclete produse în Bulgaria sunt Germania, România şi Olanda ”, spune Georgiev.

Această expansiune înseamnă atragerea de investiţii, folosirea inovaţiei şi locuri de muncă de calitate.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.