Secretul pe care l-am ştiut de doi ani

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 04 decembrie 2012 44 afişări

Puţine reţele comerciale de pe piaţa românească depăşesc anual pragul de un miliard de euro din vânzări. Auchan a preluat reţeaua concurentă real. Cifra de afaceri anuală a companiei pe piaţa românească va depăşi acest prag, iar lanţul său va număra 34 de magazine, devenind astfel cea mai mare reţea de hipermarketuri pe plan local. În afară de ieşirea real din peisaj, se mai schimbă ceva?

Centru cumpărătorii care merg la hipermarket nu e nicio diferenţă dacă se schimbă sigla de deasupra intrării.

Nu la fel stau lucrurile şi pentru angajaţii magazinelor şi sutele de oameni care lucrează în firmele furnizoare. Vânzarea unei reţele de magazine aduce reorganizări, restructurări şi renegocieri de contracte.Vineri a fost făcută publică încheierea tranzacţiei dintre grupul francez Auchan şi cel german Metro, care a vândut operaţiunile a 91 de hipermarketuri din Polonia, Rusia, România şi Ucraina, precum şi 13 galerii comerciale din Rusia şi România. Iată că în cele din urmă, la doi ani de la debutul zvonurilor privind interesul nemţilor de a-şi vinde hipermarketurile de pe piaţa locală, vânzătorii au găsit cumpărător. Reprezentanţii grupului german au negat cu îndârjire în trecut că doresc să renunţe la această divizie, dar iată o dovadă în plus că nu iese fum fără foc.

"Prin această achiziţie a 91 de magazine şi 13 galerii comerciale, Auchan foloseşte oportunitatea de a-şi echilibra prezenţa în Europa Centrală şi de Est, în raport cu celelalte două zone prioritare care sunt Europa Occidentală şi Asia," spune Vianney Mulliez, preşedintele consiliului de administraţie al grupului Auchan. Reprezentantul grupului german, Olaf Koch, preşedintele comitetului de direcţiune Metro AG, afirmă că "în Auchan am găsit cumpărătorul cel mai potrivit pentru preluarea activităţilor Real în Europa Centrală şi de Est".

Retailerul deţinut de familia Mulliez, una dintre cele mai bogate din Franţa, are în România o reţea de zece magazine şi a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 372,4 milioane de euro, cu o pierdere de 1,7 milioane de euro. Francezii pregătesc încă o inaugurare, în cartierul bucureştean Giuleşti. Iar directorul general al reţelei Auchan România, Patrick Espassa, a declarat în repetate rânduri că doreşte să sporească numărul de magazine cât se poate de rapid.

La jumătatea acestui an francezii au deschis magazinul cu numărul zece, în cadrul Palas Iaşi, acesta fiind şi primul magazin în formatul Auchan City, respectiv pe o suprafaţă de circa două ori mai mică (5.300 mp) faţă de cele pe care le opera deja. "Este un dublu eveniment: deschiderea celui de-al 10-lea hipermarket Auchan din România şi lansarea primului Auchan City - noul concept de hipermarket, de 5.000 mp, predominant alimentar", declara la acea vreme Patrick Espasa. El a adăugat că, în ciuda contextului economic dificil, compania îşi propune să ajungă la 15 hipermarketuri în 2015, în baza unui buget de investiţii de 150 de milioane de euro.

Real, pe de altă parte, de la intrarea sa pe piaţă, în 2006, a avut un ritm de expansiune mai rapid decât Auchan. Ajunsese la 24 de spaţii, după ce la începutul anului a închis un hipermarket la Timişoara, şi a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproape 710 milioane de euro. Punctul slab al operaţiunilor Real este nu atât lipsa profitului, cât nivelul pierderilor înre-gistrate, care au ajuns la 200 de milioane de euro pe piaţa românească.

Conform Ziarului Financiar, operaţiunile Real din România pot fi evaluate la circa 100 de milioane de euro. Tranzacţia este cea mai mare de pe piaţa românească, fiind implicate un număr mare de magazine (24 de hipermarketuri), dar şi peste 5.000 de angajaţi. O pleiadă de întrebări va trebui să-şi găsească răspunsuri. Vor fi închise unele magazine? Câţi oameni vor fi concediaţi? Ce noi modele de afaceri va impune noul proprietar şi ce impact vor avea? Cum vor fi renegociate contractele cu furnizorii? Procesul s-ar putea dovedi lung şi anevoios sau, dimpotrivă, schimbările să fie aproape insesizabile - măcar în rândul cumpărătorilor.

Auchan devine cea mai mare reţea de retail în segmentul său, în condiţiile în care Carrefour are 24 de magazine, iar Cora numără zece spaţii. Doar Kaufland ar avea mai multe magazine pe piaţa locală, operând în acest moment 78 de spaţii.În ce priveşte cifra de afaceri, cel mai probabil Kaufland îşi va menţine prima poziţie, urmată de Carrefour şi apoi de Auchan cu toate cele 34 de spaţii. Încheierea tranzacţiei mai are o valenţă: dezgheţarea zonei de fuziuni şi achiziţii, după o perioadă de câţiva ani în care interesele vânzătorilor nu s-au întâlnit cu cele ale cumpărătorilor. Astfel începe un nou capitol în piaţa autohtonă de retail - cel al consolidării.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Auchan,
Metro,
Real
/analize/comert/secretul-pe-care-l-am-stiut-de-doi-ani-10365380
10365380
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.