Povestea uneia dintre cele mai discrete creatoare de modă din lume. Cum a ajuns o fetiţă săracă, dintr-o familie cu unsprezece fraţi, să creeze un gigant mondial în domeniul fashion

Autor: Ioana Matei Postat la 02 iunie 2025 33513 afişări

Succesul casei de modă fondate de Jeanne Lanvin a fost rezultatul a mulţi ani de muncă perseverentă. Discretă şi meticuloasă, personalitatea ei unică a făcut-o să se remarce printre contemporani.

„Madame”, aşa cum îi spuneau angajaţii, era o şefă exigentă, dar care avea încredere deplină în oamenii talentaţi din jurul său. Jeanne Lanvin era autodidactă şi nu desena. Lucra direct cu materialele şi îşi exprima ideile în colaborare strânsă cu şefele de atelier, cele care realizau efectiv modelele, după cum reiese dintr-un articol publicat chiar pe site-ul companiei.  Refuzând să participe la majoritatea evenimentelor mondene, creatoarea de modă prefera cercuri restrânse şi intime de artişti, scriitori şi muzicieni. Era foarte rar văzută la un bal sau la cursele de la Longchamp, iar dacă totuşi apărea, o făcea pentru a observa eleganţa pariziencelor şi a anticipa mai bine dorinţele lor viitoare.

Cea mai mare dintre unsprezece copii dintr-o familie modestă, Jeanne Lanvin s-a născut la Paris pe 1 ianuarie 1867. Încă din copilărie, independenţa şi forţa caracterului ei prefigurau un destin excepţional.

La treisprezece ani, Jeanne a câştigat primii săi bani lucrând pentru o pălărieră de pe Rue du Faubourg Saint-Honoré. Era responsabilă cu livrarea pălăriilor în tot Parisul, folosind omnibuzul.

Ca să economisească banii de bilet, alerga pe jos după tramvai. Poreclită „Micul Omnibus”, Jeanne s-a făcut remarcată rapid şi a avansat în ierarhie. Harnică şi creativă, a început un stagiu de ucenicie în pălărie şi a atras rapid atenţia. Pălăriile create de „domnişoara Jeanne” au avut mare succes, iar visul de a-şi deschide propriul magazin a prins contur. Visul a devenit realitate la vârsta de 22 de ani.

Prin multe sacrificii şi perseverenţă, Jeanne Lanvin a reuşit să-şi impună creaţiile, semnate „Lanvin (Mademoiselle Jeanne) Modes”, în garderoba pariziencelor sofisticate. Pe 31 august 1897, Jeanne Lanvin a devenit mamă. Marguerite, singurul ei copil, a fost cea mai mare iubire şi principala sursă de inspiraţie. Din legătura lor s-a născut una dintre cele mai faimoase case de modă franceze. Vizionară autentică, Jeanne Lanvin a captat spiritul vremii şi a condus casa de modă spre culmile eleganţei şi modernităţii. 

Creatoarea a fost o pionieră în multe domenii. Era important pentru ea să fie cu un pas înainte, niciodată în urmă. Cu o viziune completă, Jeanne Lanvin a extins constant afacerea, deschizând noi departamente pentru a răspunde nevoilor unei societăţi în continuă transformare. Pălării, haine pentru copii, colecţii pentru domnişoare şi femei, blănuri, lenjerie, rochii de mireasă, ţinute sport, colecţii masculine, parfumuri şi chiar design interior – prin curajul său, Jeanne Lanvin a construit treptat un imperiu şi a anunţat o revoluţie a stilului de viaţă. Cariera ei este presărată cu o serie de premiere: Jeanne Lanvin a fost prima creatoare care a lansat o linie de modă pentru copii, în 1908; prima care a propus o colecţie masculină pe comandă, în 1926; şi chiar prima care a creat o apă de toaletă unisex, în 1933. La apogeu, Lanvin avea aproape 1.200 de angajaţi, numeroase magazine şi filiale în întreaga lume. Marguerite, fetiţa sa, a devenit prima sursă de inspiraţie pentru Jeanne Lanvin, care i-a creat, încă de mică, o garderobă extrem de sofisticată. Cele două erau de nedespărţit. Marguerite era adesea văzută printre rafturile magazinului, lăudată pentru ţinutele sale elegante. Aşa a apărut ideea de a crea haine pentru copii. Această relaţie extraordinară mamă-fiică este esenţială pentru istoria brandului: din iubirea pentru Marguerite, Jeanne Lanvin a început să creeze rochii. Tot pentru ea – devenită între timp contesa Marie-Blanche de Polignac – Jeanne a lansat în 1927 legendarul parfum Arpège, cadou de ziua ei. Din această legătură maternă s-a născut şi logo-ul emblematic al casei: o femeie şi un copil, desen conceput de ilustratorul Art Deco Paul Iribe. Îi plăcea să se înconjoare de pictori ai mişcării Nabis, în special Édouard Vuillard, cu care împărtăşea obsesia pentru culoare. Jeanne Lanvin a fost şi o colecţionară pasionată, strângând lucrări de Renoir, Degas, Fantin-Latour, Fragonard şi alţii. Pasiunea pentru culoare a dus la deschiderea propriei vopsitorii în 1923. Când nu lucra la o colecţie, Jeanne Lanvin călătorea frecvent, notându-şi ideile şi inspiraţiile. Jurnalele ei de călătorie erau păstrate cu grijă în biroul personal şi consultate constant în procesul creativ. Pe lângă amintiri, nota detalii despre obiecte descoperite, mostre de ţesături sau costume tradiţionale din ţările vizitate de ea ori de apropiaţii săi: sariuri indiene, haine chinezeşti, costume de toreador sau broderii etnice. În anii 1920, Lanvin s-a remarcat prin culori îndrăzneţe şi tehnici decorative inovatoare. Panglici, broderii, perle şi detalii preţioase împodobeau rochiile fără a compromite croiala impecabilă. Alături de faimosul albastru Lanvin, alb-negrul şi accentele argintii dominau colecţiile – un simbol al eleganţei anilor '20, influenţat de geometria mişcării Art Deco. Pe 6 iulie 1946, Jeanne Lanvin s-a stins din viaţă în linişte, la vârsta de 79 de ani. „Madame” Jeanne – pălărieră, creatoare de modă, decoratoare, fondatoare de parfumuri – a lăsat în urmă un imperiu.  

Lanvin Group în prezent

1. În prezent, casa de modă Lanvin este deţinută de Lanvin Group, o filială a conglomeratului chinez Fosun International. Fosun a achiziţionat Lanvin în februarie 2018;

2. Lanvin Group, anterior cunoscut sub numele de Fosun Fashion Group, a fost redenumit în 2021 şi gestionează mai multe mărci de lux, inclusiv Sergio Rossi, Wolford, St. John Knits şi Caruso;

3. Grupul are sediul în Shanghai şi a fost listat la Bursa de Valori din New York în 2023, având o valoare de piaţă
de aproximativ 1,5 miliarde de dolari la momentul listării;

4. În ceea ce priveşte conducerea, în decembrie 2021, Siddhartha Shukla a fost numit CEO al Lanvin, iar în iunie 2024, Peter Copping a fost desemnat director artistic, responsabil pentru colecţiile de îmbrăcăminte pentru femei şi bărbaţi, precum şi pentru accesoriile din piele şi bijuterii;

5. În 2024, Lanvin Group a înregistrat o scădere de 23% a veniturilor, ajungând la 329 milioane de euro, în contextul unui climat economic dificil şi al unei pieţe de lux în declin, în special în regiunile EMEA şi China, potrivit luxus-plus. com.

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.