LIVE: ZF Cei mai mari jucatori din economie. Timpul actiunii 2021

Povestea tinerei care a facut afacere din nevoia oamenilor de a gasi cadoul perfect pentru cei iubiti si cum vrea sa revina la afacerile de dinainte de pandemie

Postat la 25 aprilie 2021 359 afişări

Cum plănuieşte Complice.ro, un magazin de cadouri bazate pe experienţe, să revină la rezultatele prepandemie, după un an în care evenimentele din offline au fost nevoite să se confrunte cu o serie fără precedent de provocări?

Oana Pascu, fondatoarea Complice.ro, a avut ideea de a crea o companie care să ofere cadouri memorabile cu mult înainte de a crede că va exista cu adevărat un astfel de business, mai exact în anii de facultate, când colegii se plângeau că nu ştiu ce cadou să ofere partenerului, prietenilor sau părinţilor. „Pe vremea aceea era însă o iluzie dezvoltarea acelei idei, având în vedere că, fără puterea de azi a internetului, ar fi fost mult mai dificil să existe Complice.ro.

De-a lungul anilor care au trecut, ideea a revenit aş putea spune chiar obsesiv, de data aceasta în rândul colegilor de serviciu, partenerilor de business, persoane care nu dispuneau de multe ori nici de timpul necesar căutării cadoului perfect, nici de inspiraţia potrivită. Aşa că, după 15 ani de activitate în mediul corporate, am decis să fac acest pas. Un pas la care mă gândeam de mult timp şi care s-a conturat tot mai puternic în toţi aceşti ani”, spune Oana Pascu.

Complice.ro a început puternic primul an al pandemiei, cu un prim trimestru la 60% peste nivelurile aceleiaşi perioade din 2019. Însă creşterile s-au oprit odată cu perioada de carantină, firma neputând să livreze nimic timp de câteva săptămâni, de vreme ce experienţele din cadrul platformei se întâmplă în special în mediul offline.

Cifrele aveau să se redreseze odată cu reorientarea businessului către online, pe măsură ce clienţii din segmentele B2C şi B2B au reuşit să se plieze pe noua realitate. Desigur, evoluţia nu putea să rămână pe un trend ascendent, însă cifra de afaceri a ajuns la 122.000 de euro, peste estimările din prima lună a lockdown-ului. „Perspectivele pentru anul acesta sunt bune, cu toţii am învăţat să trăim cu provocările apărute odată cu contextul pandemic. Numărul comenzilor a crescut faţă de perioada similară din 2020, iar premisele arată că acest an va fi unul al revenirii, astfel încât estimăm o cifră de afaceri la nivelul celei din 2019, adică 140.000 de euro”, a adăugat fondatoarea

Complice.ro.

La un an de la declararea pandemiei, românii îşi manifestă tot mai mult dorinţa de a-şi relua stilul de viaţă, care include – în multe cazuri – călătorii şi experienţe conexe. Astfel, în topul preferinţelor pentru perioada martie 2020 – martie 2021 s-au aflat experienţele de zbor virtuale, completate de zborurile cu parapanta şi cursele din circuitele de carting, tendinţa de revenire remarcându-se şi din numărul comenzilor din cadrul Complice.ro, care este în creştere cu 10% faţă de perioada precedentă.

De asemenea, nevoia interacţiunii informale la nivel de echipă a devenit tot mai clară odată cu tranziţia către munca în regim remote, astfel încât firma înregistrează tot mai multe solicitări de virtual breakfast sau brunch (o combinaţie între micul dejun şi prânz), la care se adaugă workshop-urile de gătit, degustările de vin şi atelierele olfactive, ce conţin kituri personale de creare a unui parfum unic, dar şi ateliere care explorează în profunzime latura creativă, precum cele de desen, grafică şi storytelling.

În plus, telemunca a alimentat experienţele accesate de mediul corporate pentru angajaţi şi partenerii de business, companiile accesând în acest sens pachete ce vizează ateliere de coaching, stress relief sau creşterea calităţii somnului, dar şi workshopuri de parenting, prin care se urmăreşte atingerea unui punct de echilibru în viaţa angajaţilor care lucrează de acasă. Din punctul de vedere al segmentului corporate, care reprezintă 50% din cifra de afaceri a magazinului, continuă să se resimtă lipsa evenimentelor din offline, cele din online fiind reduse ca număr şi amploare.

„Această perioadă, în care s-a călătorit mai puţin în afara ţării, a făcut ca mulţi dintre noi să căutăm alternative de petrecere a timpului liber. Astfel, românii caută experienţe inedite, aşa că apelează la Complice.ro pentru un weekend în care să înveţe, de exemplu, cum să-şi prepare cocktailuri spectaculoase, la un atelier privat. Sau poate propria lor bere. Am avut solicitări chiar şi de la oameni aflaţi în carantină, care nu au presupus deplasarea sau contactul cu alte persoane, cum ar fi Escape Room în propria sufragerie. Pe de altă parte, având în vedere contextul încă imprevizibil, se simte o tendinţă de creştere pe segmentul experienţelor cu adrenalină, şi un interes crescut pentru cele care permit distanţarea, cum ar fi călătoriile cu autorulota sau mini-camperul”, a declarat Oana Pascu pentru BM.

În plus, pachetele de experienţe orientate către segmentul de business oferă un portofoliu extins de instrumente alternative de recunoaştere şi stimulare pentru angajaţii, clienţii şi partenerii de afaceri, dar şi soluţii creative pentru evenimentele corporate.

În prezent, Complice.ro are doar şase angajaţi şi colaboratori, însă lucrează cu peste 150 de parteneri din ţară şi din străinătate. Iniţial, investiţia în business a fost de 5.000 de euro, magazinul urmând să investească în mod constant, atât în promovarea brandului, cât şi în eficientizarea sau dezvoltarea interfeţei de comunicare cu utilizatorul. Per total, investiţiile ajung la circa 20.000 de euro, iar valoarea medie a comenzii pe segmentul corporate a crescut în 2020 cu 33% faţă de 2019, ajungând la 1.700 de euro. În urmă cu cinci ani, pe când a apărut Complice.ro, piaţa darurilor bazate pe experienţe abia începea să prindă contur, puţini ştiind că pot ieşi din tiparul cadourilor-obiect. Între timp, compania a comunicat în permanenţă cu clienţii şi a personalizat experienţele prin intermediul feedbackului primit, fapt ce se regăseşte într-o rată de recurenţă de 34%.

Totuşi, firma a fost nevoită să îşi schimbe peste noapte strategia de business şi se readapteze la piaţă în decurs de câteva zile. „Am schimbat priorităţile în ceea ce priveşte direcţiile de dezvoltare şi investiţiile, am accelerat anumite direcţii, realizând sondaje printre clienţi pentru a identifica nevoile lor într-o perioadă în care datele problemei se schimbau de la o zi la alta, pentru a veni în întâmpinarea lor cu produsele de care aveau nevoie. Am lucrat cot la cot cu partenerii pentru a-i ajuta să livreze experienţe digitale, deşi mulţi dintre ei nici nu luaseră în considerare acest lucru înainte de pandemie.”

Oana Pascu este absolventă a Facultăţii de Relaţii Economice Internaţionale şi are o experienţă de 15 ani în mediul corporate. Angajându-se din timpul facultăţii la grupul telecom Connex, devenit între timp Vodafone, a ocupat ulterior poziţii din care a condus echipe, atât de specialişti în vânzări, cât şi de marketing. Calea antreprenoriatului a fost inaugurată oficial la 35 de ani, când a decis să dea curs ideii apărute în anii de studenţie, de a crea un business de cadouri bazate pe experienţe.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
strategie,
cadouri,
pandemie,
complice.ro,
Oana Pascu

ALEPH STORY: De ce în Bucureşti nu se pot organiza mai multe concerte sau evenimente sportive, politice, sociale şi chiar economice. O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.