Lactate grecesti, made in Romania

Autor: Ioana Mihai Postat la 08 iulie 2011 135 afişări

Producatorul grec de lactate Olympus demareaza productia in fabrica de la Brasov, in care a investit 55 de milioane de euro. Intr-o vreme in care competitori din domeniu se lupta sa supravietuiasca sau inchid fabrici, grecii mizeaza pe Romania. Care sunt atuurile lor?

Poate parea un paradox la prima vedere. Intr-o zi in care framantarile provocate de planul de austeritate al guvernului de la Atena tineau prima pagina a stirilor in toata lumea, grupul grecesc Olympus anunta inaugurarea unei investitii de 55 de milioane de euro intr-o fabrica nou-nouta din Brasov. Insa Dimitrios Sarantis, presedintele grupului, spune ca "mediul privat evolueaza mult mai bine decat statul". In plus, planurile de investitii au fost stabilite cu multa vreme inainte ca semnalele din piata sa franeze elanul de expansiune. Fabrica, a carei constructie a inceput in 2009, a demarat deja productia de iaurturi (Oly, Olympus), iar in circa doua saptamani de pe linii vor iesi si cutii de lapte. Iar din toamna va porni si productia de branzeturi, da asigurari Ilias Pliatsiakas, deputy managing director al companiei, care este de trei ani in tara si pe parcursul intregii conferinte de presa a vorbit romaneste.

Fabrica brasoveana are o importanta strategica pentru grupul elen, pentru ca a atras cea mai mare investitie de pana acum din afara granitelor grecesti. "Romania este poarta noastra de acces catre pietele europene", spune Sarantis. De altfel, tinta este ca jumatate din lactatele produse de noua fabrica sa ia calea strainatatii. Acum liniile de fabricatie abia incep sa se tureze, urmand ca pana la finalul anului sa se ajunga la 20% din capacitatea totala de productie. De inca trei ani este nevoie pentru a se ajunge pana la 100%, iar in acel moment iaurturile si branzeturile "made in Romania" se vor gasi in galantarele din pietele vestice. Pentru aceasta, fabrica ar urma sa-si dubleze in circa un an si jumatate si numarul de angajati, care sunt 60 in prezent.

Un alt argument care a inclinat greu balanta de a investi zeci de milioane de euro pe piata romaneasca tine de faptul ca grecii deja cunosc bine consumatorii de aici. Din 1999 ei si-au preparat retetele de iaurturi pe plan local, dupa ce au preluat o linie de procesare in Baraolt, Covasna. In plus, compania detine si un pachet de actiuni (23%) la Prodlacta; oficialii Olympus nu au comentat intentiile legate de procesatorul brasovean, argumentand ca este listat la Bursa.

Al treilea atu in favoarea investitiei este legat de calitatea laptelui din fermele romanesti, argumenteaza Ioannis Kommatos, deputy managing director al companiei. Olympus are acum contracte semnate cu 500 de fermieri, de la cei care au doar cateva vaci si pana la cei care au ferme de sute de capete. "Intre 75 si 80% din cantitatea de lapte care intra pe poarta fabricii vine de la fermieri, diferenta fiind obtinuta de la centrele de colectare", spune Kommatos. De vreme ce productia ar urma sa creasca, deopotriva si numarul fermierilor parteneri ar trebui sa sporeasca, dar Kommatos nu se asteapta sa intampine prea multe greutati. Mai cu seama ca firma are parteneriate prin care sprijina nu doar cu know-how, ci si financiar partenerii care doresc sa-si cumpere, de pilda, vaci care sa dea mai mult lapte.

Optimismul se regaseste la fel de vizibil si in privinta previziunilor pentru afacerile companiei. Pentru anul in curs, Pliatsiakas se asteapta la o cifra de afaceri de 24-25 de milioane de euro, fata de 20 de milioane de euro anul trecut, cu un profit de circa 40.000 de euro. Iar in 2012, care va fi primul an in care fabrica va fi functionala vreme de 12 luni, iar compania se asteapta ca si cifra de afaceri sa se plaseze la 30 de milioane de euro. "Ne asteptam ca din 2013 ritmul de crestere anul sa fie de 15 milioane de euro pe an, pana la nivelul de 70-80 de milioane de euro", declara Pliatsiakas. Adica pana in 2017.

La o privire mai atenta, asteptarile companiei pentru 2013 debordeaza de optimism: plusul previzionat pentru anul respectiv este de 50%. Si pentru 2011 vizeaza o crestere sensibila, de circa un sfert fata de anul trecut.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Olympus,
lactate,
fabrica
/analize/comert/lactate-grecesti-made-in-romania-8437209
8437209
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.