Jurnal de pe frontul gigantilor

Postat la 27 iulie 2008 24 afişări

Aproape sapte miliarde de euro - atat au insumat anul trecut afacerile retelelor de comert modern. Expansiunea agresiva si mutarile surpriza intre jucatori fac ca ierarhiile sa devina incerte, pe masura ce mizele cresc si competitia devine mai complicata.

In urma cu sase-sapte ani, cand primii operatori de comert modern intrau pe piata din Romania, principala miza era cine infige primul steagul intr-un vad comercial neatins si cu potential mare. Astazi, peisajul seamana mai degraba cu un razboi tacut al gigantilor. In 2001, comertul traditional domina de departe, ca pondere la nivel national, lanturile moderne de retail si noii comercianti cucerisera doar 19% din piata, pe cand acum comertul modern a ajuns la 39% in tara si la 70% in Bucuresti.

Si previziunile pentru urmatorii ani le dau retailerilor motive pentru a fi optimisti: in 2010, comertul modern va ajunge sa domine jumatate din piata. Cel putin asa arata un studiu al Planet Retail, prezentat de Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour. Cifra nu este insa prea mare, daca ne comparam cu unele dintre tarile vestice, care au ajuns, in prezent, la o pondere a comertului modern de peste 99%.

In luna iunie erau in Romania 354 de unitati comerciale moderne - supermarketuri, hipermarketuri, cash & carry si magazine cu discount.

Cifra este semnificativa daca ne raportam la 2006, cand aveam 234 de magazine moderne, dar si daca privim cu doar sase luni in urma, cand in Romania erau 326 de astfel de magazine. Cele aproximativ 10 procente in plus in doar o jumatate de an au la baza, in primul rand, politica de expansiune rapida a discounterilor, care au inregistrat, de altfel, si cea mai mare crestere - 14,29%.

La polul opus se afla operatorii magazinelor de tip cash & carry, care au ajuns la 40 de magazine, cu doar 2,56% mai mult decat in decembrie 2007, arata studiul prezentat de reprezentantul Carrefour. Rezultatele sunt justificate de strategiile de dezvoltare ale operatorilor din segmentele respective. Astfel, daca discounterii se axeaza pe orasele mici, de minim 15,000 de locuitori, alegand sa deschida zeci de noi magazine in fiecare an, operatorii cash & carry prefera sa investeasca in unitatile deja existente decat sa deschida altele noi.

Este cazul Metro Cash & Carry, care a trecut printr-o perioada de consolidare de trei ani, timp in care a investit in remodelarea celor 23 de centre de distributie din tara. Insa, de curand, operatorul german a anuntat reluarea procesului de expansiune prin deschiderea unui nou magazin, la Deva, spre sfarsitul acestui an, semn ca incepe o noua etapa de dezvoltare pentru comercianti.

Trei comercianti concureaza la suprematie in retailul romanesc, laudandu-se cu cele mai mari cifre de afaceri in anul precedent: Metro (prin operatorii Metro Cash & Carry si Real), Rewe (prin retelele Selgros, Penny, Penny XXL, Billa) si Carrefour (retea de hipermarketuri si, mai nou, de supermarketuri - Carrefour Express). Cumuland cifrele de afaceri ale tuturor operatorilor de retail si cele ale magazinelor din lanturile de benzinarii din Romania, 6,9 miliarde de euro au rulat anul trecut prin casele de marcat si conturile marilor comercianti din Romania, conform datelor furnizate de acelasi studiu al Planet Retail.

O dublare in doi ani, daca ne gandim ca, in 2005, cifra de afaceri cumulata era de 3,435 miliarde de euro. Daca magazinele de tip discount detin primul loc in ceea ce priveste numarul de unitati, hipermarketurile si supermarketurile au intaietate in topul celor mai mari vanzari de bunuri de larg consum. Cele doua formate detin fiecare cate 15% din volumul total de vanzari, dupa cum arata un recent studiu al GfK.

In segmentul de hipermarket, jocurile par a fi deja facute, primele locuri in top fiind detinute de Carrefour si Real (ambele cu cate 15 magazine), urmate de Auchan (5 magazine), Cora, Pic si Kaufland. Daca privim in afara granitelor, la ierarhiile din vestul Europei, raman marii retaileri care nu sunt in Romania, ca de pilda gigantul britanic Tesco. “Daca este sa asistam la intrarea unui nou operator in segmentul de hipermarket in Romania, atunci mai mult ca sigur ca aceasta intrare se va face printr-o achizitie”, e de parere Tjeerd Jegen, directorul general al Real Hypermarket Romania, membru al Metro Group.

Insa sectorul supermarketurilor e cel care poate oferi cele mai mari si cele mai multe surprize, in special in ceea ce priveste achizitiile. Cazurile de preluari ale unor retele deja existente de catre operatori straini in cautare de oportunitati de extindere - Carrefour- Artima si Mega Image-La Fourmi - e putin probabil sa fie singulare, ci mai degraba declansatoare de trend, dat fiiind ca operatorii din acest segment au declarat in cea mai mare parte ca sunt interesati de achizitii.

Miza este insa mai mare de atat. Pentru a vedea spre ce se indreapta retailerii prezenti in Romania, e suficient sa privim in tarile lor de origine. Un bun exemplu in acest sens este Carrefour, care in Franta opereaza in toate cele patru segmente ale comertului modern, la care se adauga magazine de prestare de servicii, benzinarii, magazine de proximitate etc. In Romania, Carrefour opereaza in segmentul de hipermarket, unde detine suprematia in materie de vanzari si, de curand, prin achizitionarea lantului Artima, si in segmentul de supermarketuri.

Avand in vedere ca operatorul francez dezvolta si birouri de prestare de servicii (agentii de turism, loto, birouri credite etc.), oare va mai dura mult pana cand gigantul va intra si pe celelalte segmente - cash & carry si discount? Si cati alti jucatori de pe piata isi fac astfel de planuri? Deocamdata nimeni nu comenteaza o astfel de perspectiva, dar cert e ca miscarile viitoare de pe piata de retail nu vor fi deloc plictisitoare. Atat pentru consumatori, cat si pentru retaileri.

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/jurnal-de-pe-frontul-gigantilor-2826048
2826048
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.