Fast food de la City Grill

Postat la 26 ianuarie 2009 181 afişări

Planul de investitii al lui Dragos Petrescu, proprietarul lantului de restaurante City Grill, s-a mutat din acest an dinspre zona premium catre zona mass-market. Omul de afaceri va deschide in acest an o retea de restaurante fast-food, dar se uita cu atentie si spre achizitii imobiliare.

"Am decis sa traversam aceasta perioada dificila prin schimbarea strategiei de afaceri: vom mentine in functiune toate restaurantele existente, dar vom opri deocamdata extinderea acestor retele si ne vom concentra pe un nou brand, de criza", spune Dragos Petrescu, omul de afaceri care controleaza prin intermediul companiei Trotter Prim lanturile de restaurante City Grill si Buongiorno, cafenelele City Cafe si restaurantul Caru' cu Bere.

Anul trecut, Dragos Petrescu avea in plan ca, pe langa restaurantele City Grill, sa infiinteze un nou brand cu care sa acopere cartierele bucurestene, pentru a veni astfel in intampinarea clasei de mijloc. Planurile de deschidere a unui lant nou de restaurante in cartierele bucurestene au fost schimbate subit de oportunitatea deschiderii restaurantului Buongiorno din Piata Victoriei, in urma achizitiei restaurantului Casa di David de la omul de afaceri Moni Meita. Astfel a aparut restaurantul Buongiorno, iar Dragos Petrescu planificase o extindere puternica a acestui brand la nivelul capitalei, inceputa de altfel prin deschiderea unitatii cu numarul doi, in Baneasa Shopping City.

O data cu deschiderea celui de-al doilea Buongiorno, planurile saau schimbat, iar ratiunile din spatele mutarii tin de climatul economic nefavorabil, accentuat de scaderea abrupta a leului si concomitent, a puterii de cumparare a romanilor: “Traversam o perioada dificila, vedem cat de greu le este Statelor Unite si anumitor tari din Europa acum si ne putem astepta ca in 3 luni, 6 luni sau un an sa ne confruntam cu aceleasi probleme si in Romania. In acest context, ne-am reevaluat planurile si am construit o strategie de marketing diferita pentru 2009: dezvoltarea de noi branduri si conservarea celor existente.”

Altfel spus, proiectele adresate segmentelor de sus ale pietei au fost puse in asteptare, pentru a face loc unui alt brand pe piata, orientat catre segmentele mediu si de jos: Bundetot (numele exista deja in toate meniurile restaurantelor City Grill, denumind "specialitatile casei", si va fi transformat in brand de sine statator).

“Vom inaugura in luna februarie Bundetot, un nou lant de restaurante, in cartierele mai aglomerate, dar nu neaparat centrale, dar si in zonele centrale cu trafic sustinut, precum si in provincie in orasele cu potential, de peste 200.000 locuitori. Deja primul restaurant este creat si finalizat in luna decembrie a anului trecut si va fi deschis pe 6 februarie in Iris Shopping Center din cartierul Titan”, spune omul de afaceri.

Restaurantul va fi centrat pe o medie a tranzactiei sub 4 euro de persoana (fata de restaurantele City Grill, unde media tranzactiei este de aproximativ 15 euro de persoana), iar meniurile se vor axa pe mancare tip fast-food, cum ar fi pizza sau kebab.

Asadar, Bundetot, cea mai tanara creatie a grupului Trotter Prim, este un produs special creat pentru criza, cum spune insusi Petrescu, si reprezinta proiectul personal al COO-ului Daniel Mischie, actionar minoritar in Trotter Prim, cu 13% din actiuni, alaturi de familia Petrescu, care detine restul de 87%. Pentru prima unitate, care are o suprafata de 330 de metri patrati si o capacitate de 300 de locuri, actionarii au investit circa 160.000 de euro, dar, in total, valoarea investitiilor in brandul Bundetot in 2009 se va ridica la 600-800 de mii de euro.

Petrescu este deja in negocieri pentru alte trei locatii, in Pitesti, Braila si Focsani, asadar in total vor fi deschise patru restaurante Bundetot in cursul anului 2009.

La cei aproape 800.000 de euro pe care ii va investi in Bundetot, Petrescu mai adauga 300.000 de euro – investitia cumulata in cele doua cafenele City Cafe care vor fi inaugurate tot anul acesta: una in City Gate, centrul de afaceri dezvoltat de GTC in Piata Presei Libere, iar cea de-a doua in Tower Center International din Piata Victoriei. Ca si in cazul celorlalte patru unitati City Cafe deja deschise, Petrescu a decis deocamdata ca acest brand sa nu iasa din capitala: “City Cafe este un brand foarte puternic, dar nu este deocamdata pentru provincie".

De timing se leaga si celelalte proiecte a caror extindere a fost amanata cu cel putin un an: lantul de restaurante Buongiorno si hotelul din statiunea Predeal.

Si investitia intr-un hotel cu 66 de camere la Predeal a fost pusa deoparte pentru un moment mai favorabil industriei hoteliere. “Hotelul ar presupune o investitie de 2,5 milioane de euro. Avem terenul deja achizitionat si toate autorizatiile, dar stam deocamdata, nu pentru ca ne-ar fi refuzat cineva finantarea, ci pentru ca afacerea nu ar fi rentabila acum. Nu avem de gand sa deschidem anul acesta si sunt mari sanse sa fie si in 2010 pus tot in asteptare”, spune Petrescu, care considera ca una dintre ramurile cele mai lovite de criza este probabil industria hoteliera. Acesta este si motivul pentru care se bucura ca nu s-a mai finalizat tranzactia prin care trebuia sa achizitioneze un hotel-boutique de 28 camere in Bucuresti: “Astazi as fi fost proprietarul unui hotel mare si frumos, dar gol”.

Antreprenorul se va axa in schimb pe cele doua proiecte imobiliare ale grupului. Primul dintre ele este cladirea in care a functionat Primaria sectorului 2, care a fost achizitionata in martie 2007 si se afla acum in proces de restaurare, in vederea deschiderii, anul acesta, a celui mai mare restaurant City Grill de pana acum, de 400 de locuri. Al doilea este Biblioteca Metropolitana de pe bulevardul Pache Protopopescu, aflata inca in faza de autorizari, unde Petrescu va deschide in 2010 o berarie. In plus, daca 2008 nu a fost un an potrivit pentru alte achizitii imobiliare, 2009 e mai promitator, data fiind scaderea preturilor in real estate, asa ca Petrescu si-a pastrat bugetul de 3,5 milioane de euro pentru cumparaturi de noi cladiri.

Unde vede antreprenorul capatul investitiilor in domeniul HoReCa? “In industria de tip retail e greu sa spui stop”, argumenteaza Petrescu. “Atunci cand spui stop, mecanismul care impinge business-ul inainte s-ar putea sa gafaie; de aceea, singura metoda pozitiva de a spune stop este exitul din business, pe care nu am de gand sa il fac prea curand". In plus, Dragos Petrescu considera ca este o diferenta serioasa intre ce i-ar placea sa faca si ce are sens din punct de vedere economic: "Eu mi-as dori sa inchid cercul in industria ospitalitatii si printr-un hotel, dar mai ales printr-un centru integrat pe care il am in cap de foarte multi ani de zile, in care sa ai toate facilitatile pe 2 hectare de teren - si calarie, si sali de conferinta si restaurante si piscina. Imi doresc sa fac un astfel de proiect, dar acum nu am posibilitatea reala de a-l face, pentru ca sunt limitat economic”.

Totusi, omul de afaceri care la sfarsitul anului 2009 ar trebui sa detina cel putin 20 de restaurante (7 City Grill, 6 City Cafe, 2 Buongiorno, 4 Bundetot plus Caru’ cu bere) spune ca accesul la finantare pe baza de credite se face inca fara probleme, mai ales intr-o industrie bazata pe cash, cum este cea a restaurantelor si a cafenelelor, unde incasarile au loc zilnic, si cu atat mai mult cand vine vorba de un jucator mare.

Trotter Prim opereaza restaurante pe o piata de circa 1,5 milliarde de euro, principalul competitor fiind lantul La Mama, detinut de Catalin Mahu.

In 2008, Trotter Prim a derulat afaceri de 14 milioane euro, din care Buongiorno a adus circa 2 milioane euro, iar Caru’ cu bere peste 4,5 milioane de euro. Tot 14 milioane de euro au fost bugetate si pentru anul in curs, la care se vor adauga circa 2,5 milioane de euro - incasarile din cele patru unitati noi Bundetot.

Modificari in jos vor fi la nivelul profitului, a carui marja va cobori sub 10% anul acesta, fata de circa 12-15% in ultimii ani. Scaderea marjei de profit vine pe fondul cresterii costurilor cu materiile prime inregistrate in piata, cu un procent situat intre 10-40%, concomitent cu decizia lui Petrescu de a mentine sau chiar de a scadea preturile din meniu.

Cu atatea proiecte de investitii pe rol, Petrescu recunoaste ca uneori doarme cu emotii. El insusi spune de altfel ca viata de antreprenor nu e niciodata usoara: “Fie ai foarte multe proiecte, cum am avut noi anul trecut si n-aveam suficienti oameni, fie acum avem foarte multi oameni dar recesiunea economica bate la usa si ti-e teama sa te dezvolti pe toate directiile. Astazi nu avem garantia unei prognoze corecte, in general nu stii daca ce estimezi se va realiza 100%. Daca inainte prognozai 7% crestere, faceai 6 sau 9%; astazi daca prognozam o crestere de 5-10% poate sa fie la fel de bine -10% sau -20%, pentru ca nimeni nu ne poate spune ce se va intampla peste sase luni”.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
restaurante,
City Grill,
Dragos Petrescu
/analize/comert/fast-food-de-la-city-grill-3804742
3804742
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.