De la un singur sortiment de biscuiţi produs într-un mic atelier dotat cu echipamente second-hand, un tânăr imigrant a reuşit, alături de fratele său, să pună bazele unui gigant de miliarde

Autor: Andra Stroe Postat la 24 martie 2024 13896 afişări

De la un singur sortiment de biscuiţi produs într-un mic atelier dotat cu echipamente second-hand, un tânăr imigrant a reuşit, alături de fratele său, să pună bazele unui gigant de miliarde

De la un singur sortiment de biscuiţi produs într-un mic atelier dotat cu echipamente second-hand, un tânăr imigrant a reuşit, alături de fratele său, să pună bazele unui gigant căruia i-au dat propriul nume: Ülker. Care e povestea lor şi a companiei pornite în Turcia, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial?

Născut în 1920, în Crimeea, la vârsta de nouă ani Sabri Ülker a imigrat cu familia la Istanbul, unde s-a înscris, după absolvirea liceului, la Şcoala de Economie şi Ştiinţe Comerciale Sultanahmet, fiind însă nevoit să îşi întrerupă studiile odată cu izbucnirea celui de-Al Doilea Război Mondial.

Tânărul a pornit pe calea antreprenoriatului la

24 de ani, împreună cu fratele său, Asim, alături de care a pus, în iarna anului 1944, bazele companiei omonime, Ülker, folosindu-se de cunoştinţele acumulate în adolescenţă, când lucraseră pentru Besler Factory, dar şi de experienţa deprinsă în cadrul afacerii părinţilor, care au deţinut, o perioadă, un magazin de dulciuri. Iniţial, cei doi au deschis un mic atelier de biscuiţi în oraşul de pe Bosfor, desfăşurându-şi activitatea în cei 100 de metri pătraţi, cu trei angajaţi. Pentru că nu aveau maşinării performante, ca ale concurenţei, au cumpărat câteva sisteme second-hand, cu bani împrumutaţi, pe care Sabri le-a reparat singur pentru a le face funcţionale. Pentru a câştiga zone încă neacoperite de competitori, s-au orientat spre Anatolia, unde au luat la rând magazinele pentru a câştiga parteneri care să le permită să îşi listeze produsele la raft.

În anii ’70 au pornit şi producţia de ciocolată şi bomboane, pentru a le folosi ca materii prime în sortimentele de biscuiţi din portofoliu. Un pas major a fost făcut în 1975, când compania a deschis şi un departament de cercetare şi dezboltare, pentru ca în următorii ani să se extindă spre noi sectoare de piaţă, prin companii adiacente, unite 1989 sub o singură umbrelă, Yildiz Holdings. La şapte ani distanţă au intrat şi pe piaţa laptelui, lansând primul sortiment fără lactoză din Turcia.

Fondatorul s-a retras din business în anul 2000, cedând frâiele afacerii fiului său, Murat, care deţine în prezent circa 60% din business şi are o avere de peste 5 miliarde de dolari. Sub conducerea sa au fost deschise noi fabrici în Karaman (Turcia) şi Jeddah (Arabia Saudită), şi au fost făcute noi tranzacţii, precum achiziţionarea brandului Godiva, în 2007, contra sumei de 850 de milioane de dolari. A urmat apoi cumpărarea gigantului britanic United Biscuits, pentru care compania a plătit peste 3 miliarde de dolari, cele două fuzionând sub umbrela Pladis Foods.

Antreprenorul a avut trei copii alături de soţia sa, Güzide Iman, fiica unui om de afaceri turc. El a murit pe 12 iunie 2012. În paralel cu zona antreprenorială, s-a implicat şi în activităţi caritabile, lansând, în 2009, şi o fundaţie, iar un centru educaţional de la Harvard T.H. Chan School of Public Health din Cambridge, Massachusetts, îi poartă numele pentru a-i onora activitatea.

În prezent, compania e prezentă în peste 100 de ţări, cu o echipă de circa 9.000 de angajaţi. În România, compania a înregistrat anul trecut, potrivit datelor publice disponibile, o cifră de afaceri de aproape 7,5 milioane de lei.  


Carte de vizită

Sabri Ülker, cofondator, Ülker

1. S-a născut în 1920, în Crimeea, iar în copilărie a imigrat împreună cu familia s-a la Istanbul;

2. La 24 de ani a pus bazele companiei care îi poartă numele împreună cu fratele său, Asim, pornind la drum cu un mic atelier de biscuiţi;

3. S-a retras din business în 2000, fiind înlocuit în funcţie de unul dintre cei trei copii, Murat;

4. A murit în vara anului 2012.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.