Cum să faci business din plante medicinale

Autor: Ioana David Postat la 13 noiembrie 2012 1578 afişări

Cele câteva zeci de mii de metri pătraţi de teren pe care sunt cultivate plante medicinale iau ochii oricui trece prin comuna bod din judeţul braşov, acolo unde dacia plant îşi produce ceaiurile, tincturile şi siropurile. Este vorba despre un business care în primele nouă luni ale acestui an, într-o perioadă frământată pentru economie, a crescut cu 30%, ajungând la aproape 4 milioane de euro.

Promovarea medicala, o cerere mai mare din piaţă, dar şi lansările de noi produse au fost principalele motoare de creştere pentru compania din Braşov."În primele nouă luni ale anului 2012, Dacia Plant a lansat pe piaţă peste 30 de produse noi", spune Cosmina Oprea, director general al Dacia Plant. Dintre toate ea aminteşte o gamă de produse pentru copii care include şase produse distincte, cinci siropuri şi un comprimat.

"La începutul acestui an, compania şi-a propus o creştere a cifrei de afaceri cu 30% faţă de anul precedent. În primele nouă luni, acest obiectiv a fost atins şi estimăm că ne vom menţine în această curbă de creştere până la finalul anului", a adăugat Cosmina Oprea. În portofoliu, Dacia Plant are produse precum Detoxicolon, Interferonat (pentru afecţiunile cronice ale ficatului) sau tinctura de propolis, acestea fiind şi cele mai vândute din portofoliu. Cosmina Oprea notează că din punct de vedere al categoriilor, în top se află comprimatele.

În spatele Dacia Plant stau doi antreprenori cu vârste de până în 40 de ani, Călin Ianţa (35 de ani) şi Radu Ionescu (39 de ani), iar istoria firmei începe în urmă cu 11 ani, când Ianţa, care lucra în cadrul unui magazin naturist, a împrumutat împreună cu un amic 100 de euro de la părinţi şi prieteni pentru a cumpăra năpraznic şi brânca-ursului (plante cu utilizare terapeutică) şi au realizat primele produse (ceai şi tinctură).

.

De la 100 de euro, un an mai târziu, compania a ajuns să valoreze 10.000 de euro, moment în care trei antreprenori (Radu Ionescu, Traian Ionescu Heroiu şi Claudiu Mladin) au intrat în acţionariat preluând jumătate din acţiuni pentru 5.000 de euro. Este momentul din care firma începe să funcţioneze sub acest nume, până atunci existând o PFA.

În 2004, Călin Ianţa şi-a răscumpărat titlurile de la cei trei pentru 200.000 de euro. Dacia Plant se hotărăşte atunci să înceapă dezvoltarea propriului sistem de distribuţie, iniţial doar cu două maşini şi doi agenţi de vânzări. Practic începe conturarea propriei forţe de vânzări. După alţi doi ani, începe achiziţionarea de terenuri în comuna Bod, pe care sunt plantate culturile proprii, iar în 2007 se înfiinţează secţia de comprimate.

Fabrica Dacia Plant a apărut în 2010, mare parte din investiţii fiind susţinute din fonduri proprii. Unitatea a fost construită pe locul unei vechi staţiuni de maşini şi tractoare, iar facilităţile de producţie se întind pe o suprafaţă de 15.000 mp. Separat, culturile proprii ale Dacia Plant se întind pe 4 hectare, însă firma cumpără şi plante de la colaboratori de pe o suprafaţă ce atinge 200.000 mp.

NUL TRECUT COMPANIA ŞI-A ÎNFIINŢAT DIVIZIA DE REPREZENTANŢI MEDICALI (cei care promovează produsele în farmacii şi la medici), iar produsele de la Bod au fost listate în reţele de farmacii. Tot anul trecut, Radu Ionescu a revenit în acţionariatul companiei plătind un milion de euro pentru jumătate din acţiunile Dacia Plant. În prezent Ionescu şi Călin Ianţa deţin fiecare câte jumătate din acţiunile companiei.

Din mâinile celor 150 de oameni care lucrează astăzi la Bod ies peste 250 de produse, comprimate, ceaiuri, tincturi, siropuri şi pulberi. Compania are şi o prezenţă, ce-i drept redusă, pe pieţele externe, cum ar fi în Ungaria. Cu toate acestea, intenţia companiei este de a mări livrările externe în state precum Moldova, Ucraina, Italia, Spania şi Estonia. Dacă ritmul de creştere se va păstra până la finalul anului, Dacia Plant va ajunge la o cifră de afaceri de aproximativ 5,8 milioane de euro, pe o piaţă cu o cerere în creştere, după cum spun reprezentanţii firmei. În intervalul 2006-2011, compania a ajuns de la un rulaj de 1,3 milioane de euro la 4,5 milioane de euro anul trecut, în timp ce bugetul pentru 2013 este în curs de definitivare.

De vânzările Dacia Plant răspunde din acest an un nou director de vânzări în persoana lui Rareş Gabor-Naidin, care vine cu o experienţă în vânzări în cadrul unor companii precum Elite Coffee Services şi Italcoffee România.

Produsele Dacia Plant sunt vândute prin magazine naturiste şi prin intermediul farmaciilor, acestea din urmă fiind interesate de dezvoltarea oricărui segment ce este diferit de medicamentele ce necesită reţetă, din cauza reglementărilor tot mai dure din domeniu. În aceste condiţii, există un potenţial tot mai mare pentru produse precum ceaiuri, tincturi, suplimente alimentare, însă şi concurenţa sporeşte pe zi ce trece.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
plante medicinale,
business,
economie
/analize/comert/cum-sa-faci-business-din-plante-medicinale-10308348
10308348
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.