Cum s-a deşteptat consumatorul român după criză

Autor: Ioana Matei Postat la 04 septembrie 2013 2380 afişări

Schimbarea comportamentului de consum s-a accentuat pe măsură ce condiţiile economice au devenit mai dificile. Jucătorii din piaţa bunurilor de larg consum se arată optimişti şi preferă să spună că nu se confruntă cu o scădere, ci cu o reajustare a bugetelor din partea unei noi categorii de client: cel deştept.

Cum s-a deşteptat consumatorul român după criză

Investim în marketing şi în preferinţele consumatorilor la fel de mult ca în anii trecuţi; investiţia nu a fost redusă, chiar dacă au existat perioade dificile din punct de vedere economic. Dimpotrivă, aceasta a crescut uneori, mai ales în rândul mărcilor mari„, a declarat Dan Oprescu, director brand building pentru segmentul de detergenţi în Europa Centrală, de Est şi de Sud şi pe cel de îngrijire personală şi a locuinţei în Europa Centrală şi de Sud al Unilever. După o experienţă de 20 de ani în piaţa bunurilor de larg consum, câştigată în ţările din regiune în companii precum The Nielsen Company, Japan Tobacco Intl România, Hochland România şi Polonia, în 2011 a primit misiunea de a se ocupa de marketingul produselor din gama de detergenţi şi de îngrijire personală ale Unilver South Eastern Central Europe. Cele două divizii reprezintă 60% din afacerile companiei din România, evaluate la 177,2 milioane de euro, potrivit informaţiilor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe.

S-a alăturat astfel membrilor boardului din echipa Unilever şi celor 180 de angajaţi din România care îşi desfăşoară activitatea într-un birou recent reamenajat, care pare să facă parte tot dintr-o intenţie de marketare: sălile de şedinţe poartă numele brandurilor din portofoliu, iar sălile individuale, destinate teleconferinţelor, poartă numele capitalelor aferente ţărilor din Europa Centrală şi de Est în care compania este prezentă. Oprescu este discret în ce priveşte cifrele, dar costurile reamenajării se adaugă la cele 125 de milioane de euro investite de Unilever South Eastern Central Europe în România  de la intrarea pe piaţă, în 1995, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul oficial al companiei. „România este cea mai mare piaţă din regiune„, spune Oprescu, comparând piaţa locală cu cele din Moldova, Bulgaria, Serbia, Macedonia, Kosovo, Albania şi Muntenegru. Aspect justificat de faptul că aceasta asigură, potrivit ultimelor informaţii disponibile, peste 50% din veniturile companiei. Gigantul are pe piaţa locală şi două fabrici la Ploieşti, care fac parte din compania Unilver România, unde realizează produse alimentare şi de îngrijire a locuinţei şi unde îşi desfăşoară activitatea 335 de angajaţi.

Totuşi, consumul redus, cauzat de condiţiile economice dificile, este o coordonată a întregii regiuni, iar România şi Bulgaria rămân cele mai dificile pieţe din zonă. Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul – cel mai important indicator pentru consumul populaţiei – a fost în iunie cu 4,2% mai mică faţă de aceeaşi lună din 2012, vânzările de alimente şi băuturi fiind cele mai afectate, alături de cele de carburanţi, potrivit datelor Insti-tutului Naţional de Statistică (INS). De asemenea, incertitudinea legată de evoluţia eco-no-miei şi de siguranţa locului de muncă a forţat oamenii să cumpere produse mai ieftine şi să economisească o parte din venituri, depozitele populaţiei înregistrând în iunie o creştere cu echivalentul a 6,5 mi-liarde de lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit BNR.

În aceste condiţii, Unilever South Eastern Central Europe a ajuns astfel la o creştere de 5% în România, faţă de 2011, când cifra de afaceri a fost de 171,5 milioane de euro. Din segmentul bunurilor de larg consum, doar Henkel a mai înregistrat o creştere, de la 127,9 milioane de euro la 136,2, în timp ce primul jucător de pe piaţă, P&G, a scăzut de la 295,9 milioane de euro la 281,6. Totuşi, Oprescu este optimist în ce priveşte evoluţia din ultimul timp a pieţei: „De speriat nu este cu siguranţă. Ne confruntăm mai degrabă cu o schimbare a obiceiurilor decât cu o reducere a consumului„.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
consum,
romania,
clienti,
comportament,
conditii

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

/analize/comert/cum-s-a-desteptat-consumatorul-roman-dupa-criza-11292197
11292197
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.