Cum l-a transformat Fornetti pe român în patiser. Soluţia găsită de companie pentru a trece mai uşor peste criza adusă de pandemie

Autor: Andra Stroe Postat la 01 septembrie 2021 553 afişări

Patiseriile, majoritatea cu servirea la geam, se numără printre afacerile grav afectate de pandemie, mai ales în urma lockdownului impus anul trecut în România, pe măsură ce criza sanitară sa acutizat. Fornetti, unul dintre cei mai importanţi jucători din piaţa locală de pofil, nu a făcut excepţie. Care a fost colacul de salvare de care sa agăţat pentru a supravieţui?

Am fost nevoiţi să ne adaptăm unei situaţii total diferite mai repede decât o făcând de obicei. Atunci când în două săptămâni rămâne fără clienţi în proporţie de 90%, provocare devine o adevărată problemă ”, spune Gabriel Voin, director comercial, Fornetti România, adăugând că soluţii şi strategie care i-au ajutat să depăşească pandemia au venit după zeci de încercări nereuşite. Doar aşa că înţeleg că dinamica pieţei era alta şi că trebuia să se adapteze, să regândească totul.

„Tendinţa de consum a clienţilor sa schimbat, procesul de cumpărare este diferit, fluxurile pietonale sunt uşor schimbate, iar procesele operaţionale s-au modificat substanţial. Toate acestea au reprezentat date noi ale unei ecuaţii pe care a trebuit să o rezolve într-un timp record şi sunt mândri că am reuşit acest lucru în mai puţin de 6 luni de la apariţia pandemiei. ”

Dacă 2019, un an fără pandemie, „a mers excepţional de bine, a fost un an foarte bun pentru Fornetti”, în 2020, datele publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice arată că cifra de afaceri înregistrată de Fornetti România a scăzut la 156 de milioane de lei, de la 205 milioane de lei în anul precedent, iar profitul net s-a diminuat la sub 1 milion de lei, de la 15 milioane în urmă cu doi ani. Pentru 2021, Voin estimează o creştere de două cifre faţă de anul trecut. „Suntem foarte optimişti, deoarece graficul de vânzări nu s-a restrâns şi suntem siguri că vor fi rezultate bune şi pentru ce a mai rămas din acest an. Vânzările merg bine, avem un număr constant de magazine şi parteneri de franciză, suntem pe drumul cel bun.”

Una dintre deciziile importante luate de reprezentaţii businessului în 2020 a fost să păstreze echipa intactă.  „Nu am disponibilizat pe nimeni şi suntem bucuroşi că ne-am păstrat numărul de angajaţi şi în anul greu care a trecut. A existat şomaj tehnic pentru muncitorii din producţie în primăvara anului trecut, iar restul angajaţilor au muncit remote, acolo unde s-a putut.” Compania are în jur de 450-480 de angajaţi, la sediul central din Timişoara şi la cele două puncte de lucru din Judeţul Harghita şi Bucureşti.

O altă strategie adoptată de companie anul trecut, după declinul vânzărilor clasice în urma scăderii  traficului şi a direcţionării consumului cu preponderenţă către comenzile online a fost lansarea, în luna aprilie, a unei game noi de produse congelate, reambalate în cantităţi mai mici, de 1 kilogram, pe care clienţii le puteau achiziţiona inclusiv din retail – mai exact din magazinele Penny, sau online, prin platformele de food delivery, şi prepara în propria locuinţă. Reambalarea şi dezvoltarea produselor pentru a fi coapte acasă a reprezentat o premieră în istoria de aproape 20 de ani a companiei Fornetti, spuneau reprezentanţii businessului într-un material anterior publicat în ediţia specială „Cele mai inovatoare companii din România” din 2020, realizată de Business MAGAZIN. „Hai să coacem acasă (numele noii game – n. red.) a fost un real succes în perioada lockdownului, în special în retail. Penny a fost singurul retailer care a înţeles şi care a fost de acord să pornim acest tip de proiect de a comercializa produsele din gama specială, gândite pentru a fi pregătite în cuptorul propriu de acasă. Şi acum produsele sunt disponibile, ele bucurându-se în continuare de succes în rândul consumatorilor”, notează Voin.

În prezent, portofoliul businessului numără în jur de 50 de sortimente pe piaţa de franciză din România, unele permanente, altele, produse speciale, de sezon. „Mini cu telemea este vedeta noastră, de peste 15 ani de zile fiind în topul vânzărilor. Se bucură de succes şi produsele cu telemea şi caşcaval, sărăţelele cu caşcaval sau cele cu fructe ca vişine, caise sau ciocolată şi brânză dulce.” În legătură cu interesul tot mai mare al românilor pentru alimentele bio şi vegane, Voin spune că, din fericire, piaţa s-a dezvoltat foarte mult în plan local în ultimii ani, românii fiind destul de apropiaţi de gusturile şi tendinţele venite din Vest, însă compania nu a inclus încă în portofoliu acest tip de produse. „E o piaţă mare şi bogată în România şi fiecare consumator are ocazia să încerce exact ceea ce caută. Momentan, Fornetti nu dispune de astfel de produse, însă analizăm acest aspect şi este unul dintre subiectele abordate în şedinţele de realizare a strategiei pe termen lung.”

Media clienţilor companiei este puţin peste 1 milion pe săptămână la nivel naţional, iar Voin spune că graficul care indică numărul consumatorilor a fost tip fierăstrău de-a lungul anului 2020 şi începutul anului 2021, în funcţie de restricţiile de circulaţie impuse de autorităţi. „Spre surprinderea noastră, migrarea clienţilor spre online nu a influenţat atât de mult cifra totală, procentul de atragere a clienţilor crescând chiar cu 2%.” În ceea ce priveşte profilul clientului Fornetti şi modul în care s-a schimbat în ultimii ani, Voin spune că acesta este un aspect foarte complex deoarece studiile de piaţă desfăşurate constant le oferă cifre privind toate categoriile de vârstă. „Principalii noştri consumatori sunt femeile şi copiii. În ultimii ani, datorită campaniilor de marketing desfăşurate, am reuşit să îmbunătăţim cifrele privind categoria de clienţi cu vârstă cuprinsă între 18 şi 30 de ani, categorie pe care o consideram deficitară acum 4 ani.”

Despre evoluţia pieţei locale de francize, pentru care Fornetti este un jucător reprezentativ, Voin spune că, în ciuda problemelor aduse de criza sanitară, aceasta a fost stabilă şi pe perioada pandemiei. „Nu s-au închis în mod definitiv magazine, ci doar au avut activitatea oprită temporar, în special cele aflate în apropierea şcolilor şi clădirilor de birouri. Munca de acasă şi şcoală online s-au simţit în încasările magazinelor Fornetti.” El adaugă însă că, în mod surprinzător, anul 2020, un an sub semnul lockdownului, nu a încetinit ritmul de dezvoltare al reţelei Fornetti. „Ne mândrim că am inaugurat punctul de lucru numărul 800 în România.” Compania are şi o flotă proprie de peste 150 de maşini, de la autovehicule pentru angajaţi până la maşini utilitare, bus transport persoane sau TIR-uri.

Potrivit lui, costurile deschiderii unei unităţi Fornetti sunt diferite în funcţie de fiecare spaţiu, există totuşi de taxă de intrare în sistem de 1.000 de euro, urmează de necesitate dotării spaţiului cu mobilier şi utilizare specific francizei, cost care variază între 3.500 şi 8.000 de euro .

Pentru anul financiar 2020-2021, compania are un buget de investigaţii de circa 5 milioane de lei. „Investiţiile vizită în principal utilaje necesare în producţie, echipament pentru revista, precum şi alte echipamente de natură tehnică şi IT.” Pe termen lung, Gabriel Voin spune că nu sunt încă stabilite cifre exacte pentru investigaţii, precizând că acestea sunt împărţite, la nivel de grup, între cele trei fabrici, în funcţie de necesităţi.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.