Cine este omul care a transformat ideea de „haine pentru toţi” într-un model economic de succes mondial?

Postat la 21 octombrie 2025 117 afişări

Tadashi Yanai a transformat ideea de „haine pentru toţi” într-un model economic de succes mondial. Astăzi, Uniqlo este cel mai mare retailer de îmbrăcăminte din Asia şi un simbol al capitalismului japonez modern, bazat pe simplitate şi eficienţă.

Când Tadashi Yanai a moştenit de la tatăl său un mic magazin de haine din Hiroshima, la începutul anilor ’80, Japonia era dominată de branduri occidentale şi de lanţuri locale tradiţionale. El a văzut însă o oportunitate pe nişa hainelor de zi cu zi, simple, de calitate, dar la preţuri accesibile. Aşa s-a născut în 1984 primul magazin Uniqlo – abreviere de la „Unique Clothing Warehouse” – care avea să schimbe complet ideea de modă japoneză, potrivit platformei Fast Retailing (compania-mamă din care face parte brandul).

  Inspirat de modelul european al magazinelor „fast fashion”, Yanai a transformat Uniqlo într-o companie orientată spre eficienţă operaţională, inovaţie textilă şi simplitate estetică. În anii ’90, odată cu lansarea colecţiilor de fleece colorat, brandul a devenit un fenomen naţional. În doar câţiva ani, japonezii au început să asocieze numele Uniqlo cu accesibilitatea şi confortul — două valori care aveau să devină nucleul filozofiei „LifeWear”, conceptul ce defineşte hainele create pentru viaţa reală, nu pentru podium (Fast Retailing Annual Report 2024).

În 2001, Uniqlo a făcut pasul decisiv spre internaţionalizare, deschizând magazine la Londra şi Hong Kong.

Au urmat extinderile din Shanghai (2002), New York (2005) şi Paris (2007), fiecare piaţă adaptând designul minimalist japonez la gusturile locale. Astăzi, Uniqlo operează peste 2.400 de magazine în întreaga lume, dintre care aproape 1.700 în afara Japoniei, incluzând China, Coreea de Sud, SUA şi Europa. Succesul brandului se sprijină pe cercetare şi tehnologie textilă. Produse precum HEATTECH, dezvoltate împreună cu compania Toray Industries, au revoluţionat modul în care oamenii percep îmbrăcămintea funcţională: materiale uşoare care păstrează căldura, ţesături respirabile (AIRism) şi croieli universale, fără logouri vizibile. „Nu vindem modă.

Vindem haine pe care oamenii le poartă zi de zi”, spune Tadashi Yanai, insistând pe ideea că Uniqlo se poziţionează între fast fashion şi brandurile premium, un echilibru între utilitate şi rafinament, potrivit unui articol de pe Reuters publicat anul trecut.  În 2024, grupul-mamă Fast Retailing a raportat venituri consolidate de circa 19,5 miliarde de euro, cu un profit operaţional de aproximativ 3,1 miliarde de euro. Segmentul Uniqlo Internaţional a contribuit semnificativ, depăşind Japonia ca pondere în vânzări (Fast Retailing Financial Results FY2024).

Cu o avere estimată la peste 40 miliarde de dolari, Tadashi Yanai este astăzi cel mai bogat om din Japonia şi unul dintre cei mai influenţi lideri din industria globală de fashion (Forbes, 2024). În viziunea lui, capitalismul nu înseamnă doar profit, ci şi eficienţă socială, tradusă prin producţie locală responsabilă, condiţii de muncă etice şi acces universal la haine de calitate. „Cred că rolul businessului este să simplifice viaţa oamenilor, nu să o complice”, spunea Yanai într-un interviu acordat The Economist. Această simplitate calculată a făcut ca Uniqlo să devină cel mai mare retailer de îmbrăcăminte din Asia şi unul dintre puţinele branduri japoneze cu o identitate globală autentică — dovadă că minimalismul poate fi, în sine, o formă de putere economică.  

Fast Retailing Annual Report 2024; fastretailing.com; Reuters (10 octombrie 2024); Forbes Billionaires List 2024; The Economist – „Tadashi Yanai and the Philosophy of LifeWear” (2023).

Traducere şi adaptare: Ioana Matei

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.