6 întrebări pentru un lider internaţional. Ileana Dumitru, Director juridic şi afaceri externe, Aria Europa de Sud–Est din cadrul BAT: „Cred foarte tare în susţinerea unui mediu de lucru deschis, care valorizează iniţiativa, colaborarea şi diversitatea”

Autor: Ioana Matei Postat la 20 decembrie 2023 137 afişări

Ileana Dumitru şi-a început activitatea ca avocat, iar cariera profesională în domeniul corporatist a debutat pentru ea cu o etapă de 13 ani în FMCG, mai exact în industria berii, în companii precum AB InBev si Molson Coors. De circa nouă ani lucrează în cadrul BAT, unde în prezent coordonează ca Director din România Departamentul Juridic şi Afaceri Externe al Ariei Europa de Sud–Est. Provocările principale ale acestui rol, care, spune ea,  coincid şi cu cele mai importante realizări, sunt legate de legislaţia domeniilor în care a ales să activeze. Care sunt cele mai recente evoluţii din industrie din perspectiva unui director juridic şi afaceri externe cu experienţă internaţională?

1

Cum gestionaţi departamentul de legal & external affairs pe atât de multe pieţe, într-o industrie intens reglementată şi cu restricţii de comunicare? Industria tutunului este un domeniu intens reglementat şi cu provocări multiple şi diverse la nivelul celor 13 ţări care compun aria Europa de Sud–Est din cadrul BAT, al cărui departament juridic şi de afaceri externe îl conduc din România. Similar însă altor domenii, industria noastră evoluează semnificativ: dacă acum zece ani aveam un singur produs în portofoliu, azi vorbim de noi categorii de produse cu risc redus*, care au la bază tehnologie, inovaţie, cercetare ştiinţifică şi necesită o adaptare permanentă a modelului de business şi a comunicării cu consumatorii şi, mai ales, un nivel ridicat de responsabilitate în derularea activităţii noastre. Dezvoltarea unei comunicări coerente, complete şi susţinute este esenţială în acest proces de transformare în care evoluăm alături de angajaţii noştri, de partenerii comerciali, de consumatori şi de comunitatea în care ne derulăm activitatea. Comunicarea implică foarte multă dinamică, creativitate şi o dezvoltare permanentă a unghiurilor de abordare, iar complexitatea businessului BAT în aria pe care o reprezint şi la nivel global oferă din plin un conţinut relevant. În 2022 am marcat 25 de ani de BAT în România, moment comunicat printr-o campanie menită să reflecte impactul semnificativ de 125 de miliarde de euro al companiei în economia românească. Comunicăm rezultate ştiinţifice obţinute de cercetătorii BAT în dezvoltarea noilor categorii de produse cu risc redus*, dar şi rezultate ale proiectelor de sustenabilitate care evoluează permanent. Suntem un partener de încredere al autorităţilor în combaterea traficului ilicit de ţigarete, prin parteneriate anuale şi sursă de încredere pentru informarea autorităţilor, a presei şi a publicului cu privire la evoluţia şi la riscurile contrabandei cu produse din tutun. Totodată, derulăm campanii anuale alături de partenerii comerciali pentru prevenirea accesului minorilor la produse cu tutun şi nicotină. Respectăm cu stricteţe cadrul legal în pieţele unde suntem prezenţi şi, totodată, setul complex de politici interne care ne ghidează în derularea businessului. În spatele acestor campanii este însă nevoie de oameni extrem de creativi şi de implicaţi, de aceea cred foarte tare în susţinerea unui mediu de lucru deschis, care valorizează iniţiativa, colaborarea şi diversitatea ca elemente esenţiale pentru încurajarea unei comunicări constructive şi relevante.

2

Cum vedeţi evoluţia regle-mentărilor şi impactul acestora asupra industriei în următorii ani? FMCG este un domeniu strict reglementat, iar tranziţia la sectorul tutunului a reprezentat următorul pas din acest punct de vedere. Un proiect major în cadrul carierei este reprezentat de anul 2016, când România a transpus directiva UE privind produsele din tutun, un proces legislativ foarte complex, derulat eficient, care are în continuare impact asupra domeniului. Industria tutunului tranzitează o perioadă de transformare şi schimbări fără precedent, iar provocările legislative sunt pe măsura acestor transformări majore. BAT este o companie globală de bunuri de larg consum, centrată pe consumator, cu un portofoliu divers ce cuprinde mai multe categorii de produse şi care utilizează, în activitatea cotidiană, un mix de capabilităţi existente şi noi, precum transformarea digitală, tehnologia şi inovaţia. Dezvoltăm noi categorii de produse din tutun şi nicotină care se bazează foarte mult pe ştiinţă şi inovaţie şi plasăm sustenabilitatea în centrul tuturor activităţilor noastre, urmărind să protejăm mediul şi să generăm un impact pozitiv în societate. Practic, ne aflăm într-un moment istoric, în care industria tutunului face tranziţia spre următoarea generaţie de produse, cu risc redus* demonstrat ştiinţific şi pentru care trebuie dezvoltată legislaţie adecvată, care să susţină, pe termen lung, abordarea de reducere a riscurilor. Pentru ca aceste obiective majore de transformare să fie atinse, ele trebuie să fie susţinute de reglementări şi politici eficiente, care să permită o creştere responsabilă şi să promoveze alegeri informate ale consumatorilor. Acestea trebuie apoi completate de practici responsabile ale industriei şi este esenţial ca produsele cu nicotină să nu fie comercializate tinerilor. Volumul din ce în ce mai consistent de date ştiinţifice disponibile acum şi dezbaterile internaţionale din domeniu, precum şi experienţa pozitivă a unor ţări precum Suedia sau Marea Britanie conduc din ce în ce mai clar spre o abordare pragmatică şi factuală a legislaţiei din domeniu, în sensul reducerii riscurilor şi adoptării unor politici publice în acest sens. În calitate de lider al pieţei de tutun din România, cu peste 50% cotă de piaţă, dorim să contribuim şi să facem parte din aceste dezbateri, cu informaţii, idei şi soluţii concrete pentru a susţine autorităţile de reglementare să abordeze eficient subiectele - cheie din industrie.

3

Care este impactul resimţit al incertitudii fiscale din ultimul an? Care a fost abordarea BAT pentru a gestiona aceste incertitudini? Într-adevăr, după ce în 2022 a fost stabilit un calendar de acciză pentru produsele din tutun şi nicotină pentru următorii 5 ani, anul acesta, la nici un an după această decizie, înregistrăm din nou o creştere a accizei, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024. Am apreciat mereu deschiderea pentru consultări şi dialog şi am subliniat întotdeauna atât în mod public, cât şi în întrevederile avute cu autorităţile, importanţa asigurării predictibilităţii fiscale. Ne îngrijorează însă faptul că, deşi segmentul nostru este unul dintre cele mai strict reglementate de pe piaţă, ne confruntăm continuu cu iniţiative legislative menite să ne limiteze capacitatea de a ne desfăşura activitatea. Ne dorim să continuăm să investim în România, să creăm noi locuri de muncă, să dezvoltăm proiecte sociale şi culturale, dar pentru asta avem nevoie de predictibilitate legislativă şi fiscală. În România, accizele şi preţurile ţigaretelor sunt cele mai mari din UE raportate la puterea de cumpărare, iar în ţările învecinate produsele din tutun pot fi cumpărate la aproximativ jumătate din preţ, contrabanda fiind foarte profitabilă. De aceea, sperăm că nu vom avea noi creşteri de taxe şi în 2024 sau 2025, altele decât cele deja agreate în vara aceasta. Abordarea noastră a fost orientată spre dialog transparent, comunicare continuă şi furnizarea datelor relevante care să susţină decizii fiscale echilibrate şi cu viziune pe termen lung. BAT investeşte milioane de euro în România, produce în cea mai mare parte pentru export, generează mii de locuri de muncă şi plăteşte miliarde de euro taxe în fiecare an la bugetul de stat. În continuare, mizăm pe o stabilitate pe următorii ani, pentru că deja se constată o creştere a pieţei negre cu 14% faţă de anul trecut, iar aceasta afectează în mod direct veniturile fiscale ale ţării.

4

Cum a evoluat numărul de angajaţi şi care sunt strategiile cheie de retenţie în cadrul BAT? BAT România are 3.000 de angajaţi în cele trei entităţi economice care operează aici (BAT Investment - fabrica din Ploieşti, BAT Trading - entitatea comercială, şi BAT GBS - centrul nostru global de soluţii integrate din Bucureşti) şi generează alte 30.000 de locuri de muncă prin intermediul lanţului de aprovizionare şi distribuţie. Vorbim într-adevăr de un procent de retenţie ridicat la nivel de piaţă, precum şi de o diversitate extraordinară: peste jumătate dintre colegi sunt în companie de peste 10 ani, iar peste 100 dintre aceştia activează chiar de la intrarea BAT pe piaţa locală. Avem, de asemenea, peste 16 naţionalităţi doar în cadrul entităţii noastre comerciale. Conform datelor noastre interne pentru perioada recentă, rata de retenţie este, în medie, de 90% în cele trei entităţi ale grupului, un nivel extraordinar într-o lume în care schimbarea şi deciziile rapide au devenit deja o constantă. Cred că acest nivel al retenţiei este rezultatul investiţiilor permanente pe care le derulăm în construirea unui mediu de lucru cât mai echilibrat: derulăm campanii interne de comunicare în care colegii sunt implicaţi în acţiuni de protejare a mediului sau a comunităţilor, investim în dezvoltarea profesională a oamenilor prin cursuri şi programe adaptate nevoilor lor şi ne asigurăm că există un bun echilibru între viaţa profesională şi cea personală, printr-o serie de beneficii care să susţină acest obiectiv. Suntem o companie care se transformă prin ştiinţă şi inovaţie şi, pe măsură ce continuăm acest proces de  transformare, dorim să avem alături de noi cei mai buni oameni şi să creăm un loc de muncă care să ofere inspiraţie şi împlinire. Ca atare, protejarea bunăstării oamenilor noştri şi comunicarea permanentă pe toate nivelurile sunt fundamentale. Ne dorim să dezvoltăm o cultură organizaţională bazată pe angajament personal şi responsabilitate, care să atragă şi să reţină cei mai talentaţi şi diverşi oameni.

5

Ce implică pentru BAT rezultatele recente din studiul IRES privind comportamentele de sustenabilitate ale românilor? Cel mai recent studiu IRES**, „Comportamente de sustenabilitate ale românilor”, realizat în cadrul campaniei BAT România „Alege asumat un oraş curat”, a reprezentat un exerciţiu util de evaluare a gradului de interes şi a aşteptărilor la nivel de societate, validând o serie de insighturi pe baza cărora am dezvoltat activităţile noastre de sustenabilitate până în prezent. Practic, datele acestui studiu arată că acţiunile şi campaniile noastre de responsabilitate îşi îndeplinesc obiectivele, din punct de vedere al parametrilor de informare şi conştientizare. Potrivit studiului, 51% dintre români au auzit vorbindu-se despre ideea de sustenabilitate, iar 2 din 3 dintre aceştia se declară pro sustenabilitate, ceea ce sugerează dezirabilitatea acestui tip de comportament la nivel social şi faptul că activităţile de conştientizare ajung la public. Totodată, aproape 3 din 4 români confirmă nevoia de informare, respondenţii indicând drept factori stimulatori pentru un comportament pro sustenabil informaţia, implicarea, exemplele de bună practică sau implicarea companiilor private. Un alt rezultat interesant este acela că familia este factorul–cheie care influenţează comportamentul sustenabil, peste jumătate (53%) dintre cei care îşi autoevaluează deprinderile drept sustenabile declarând că au fost influenţaţi în adoptarea acestora de către familie. Acest rezultat coincide cu ideea care a stat la baza campaniei noastre  de  Ziua Mediului, ”Învaţă să reciclezi de la cei mai buni!”. Reutilizarea caserolei, PET-ul transformat în stropitoare pentru plante, borcanul transformat în vaze pentru flori sunt obiceiuri sustenabile pe care le-am văzut în familie, iar campania BAT România a readus în atenţia publicului aceste gesturi simple cu impact semnificativ asupra mediului. Rezultatele studiului validează insightul campaniei noastre şi ne motivează să ne implicăm în activităţi cu fundament real şi cu impact concret în comunitate.

6

Cum se aliniază strategia de sustenabilitate a BAT cu comportamentele românilor, identificate în studiu? BAT este o companie globală, cu un istoric de peste 100 de ani, cu activitate în circa 75 de pieţe şi cu peste 50.000 de angajaţi. O afacere de această dimensiune nu poate fi durabilă dacă nu este sustenabilă. Mai mult decât atât, sustenabilitatea este un pilon central în cadrul strategiei noastre globale. Obiectivele noastre de sustenabilitate vizează în primul rând reducerea impactului asupra sănătăţii, împreună cu atingerea excelenţei în protejarea mediului, dezvoltarea unui impact pozitiv în societate şi respectarea unor standarde înalte de bună guvernanţă. La nivel de companie, acest proces implică o monitorizare complexă şi un sistem bine determinat de politici, proceduri şi indici de performanţă, reflectate în rapoartele noastre anuale. Iar BAT este o companie extrem de activă în acest sens, cu eforturi recunoscute pe plan internaţional – suntem singura companie din tutun inclusă pentru 21 de ani consecutiv în prestigiosul Dow Jones Sustainability Indices (DJSI). Comportamentele românilor, identificate în studiul recent IRES**, confirmă astfel preocupările de mediu pe care le avem la nivel de companie şi multe dintre obiectivele şi proiectele noastre se regăsesc pe lista de acţiuni de sustenabilitate indicate de respondenţi. De exemplu, între cele mai frecvent evidenţiate comportamente sustenabile se numără colectarea şi reciclarea selectivă (98%), achiziţia de electrocasnice cu consum redus de energie (97%), participarea la acţiuni de ecologizare, împădurire, stoparea defrişării (96%), utilizarea de pungi biodegradabile sau ambalaje reciclabile (95%) sau reducerea deşeurilor în urma consumului de alimente (95%).  La nivelul celor trei entităţi din România, BAT organizează continuu acţiuni de protejare şi conştientizare a reducerii consumului de resurse sau de donare pentru reciclare şi reutilizare. Din 2021, am dezvoltat infrastructura necesară pentru colectarea selectivă a dispozitivelor noastre electronice. Echipa noastră locală a participat la plantarea a peste 2.000 de copaci doar în 2023 şi, totodată, fabrica BAT din Ploieşti a obţinut anul trecut certificarea AWS (Alliance for Water Stewardship).   


* Bazat pe dovezile existente şi presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de risc şi provoacă dependenţă.

** Studiul a fost realizat de IRES în cadrul campaniei BAT România – Alege asumat un oraş curat. Concluziile sale se bazează pe percepţiile unui eşantion reprezentativ de 1101 respondenţi adulţi. Studiul a fost realizat de IRES în perioada 28 iulie – 4 august 2023, iar echipa de cercetare a folosit metoda de colectare CATI (interviu telefonic asistat de calculator).

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.