Visezi la soare în Tenerife sau la plajele din Ibiza? Mai bine verifică întâi: Ryanair ameninţă să elimine un milion de locuri din programul de zboruri spre Spania, după ce taxele de aeroport prea mari au declanşat un război cu Aena, cel mai mare operator de aeroporturi din ţară

Autor: Iulian Tenchiu Postat la 12 septembrie 2025 19 afişări

Visezi la soare în Tenerife sau la plajele din Ibiza? Mai bine verifică întâi: Ryanair ameninţă să elimine un milion de locuri din programul de zboruri spre Spania, după ce taxele de aeroport prea mari au declanşat un război cu Aena, cel mai mare operator de aeroporturi din ţară

Ryanair îşi continuă confruntarea cu operatorul de aeroporturi din Spania, Aena, şi anunţă posibile noi tăieri de capacitate pentru vara viitoare. Directorul general Michael O’Leary a declarat că este pregătit să retragă încă 1 milion de locuri din programul de zboruri spre Spania, după ce compania irlandeză a refuzat să accepte majorarea cu 6,5% a taxelor de aeroport, scrie Financial Times.

Transportatorul low-cost a redus deja cu până la 2 milioane de locuri capacitatea de zbor în sezonul trecut de vară şi în cel de iarnă care urmează, în semn de protest faţă de decizia companiei de stat spaniole. „Dacă costurile în Spania regională sunt prea mari, vom zbura în altă parte. Prefer să zbor la acelaşi cost spre Palma decât spre Jerez”, a spus O’Leary.

Ryanair a făcut apel la guvernul spaniol să intervină şi să blocheze majorările de taxe, însă autorităţile de la Madrid nu par dispuse să se implice. Ministrul Transporturilor, Óscar Puente, a acuzat recent compania de „şantaj”, iar preşedintele Aena, Maurici Lucena, a descris Ryanair drept „impertinentă” şi cu o viziune „plutocratică” asupra politicii.

În replică, operatorul aeroportuar a acuzat compania aeriană de „extorcare” şi de lipsă de onestitate, susţinând că Ryanair a depus formal cereri pentru mai multe zboruri decât cele anunţate spre anulare.

În urma deciziei de a închide rute, compania nu va mai opera iarna aceasta către destinaţii precum Santiago de Compostela, Vigo, Valladolid, Jerez sau Tenerife. O parte dintre locurile tăiate – aproximativ 500.000 – au fost deja redirecţionate către Málaga şi Palma, iar restul spre aeroporturi regionale din Italia.

Spania reprezintă a doua piaţă ca mărime pentru Ryanair, după Italia, şi a generat 18% din veniturile companiei în anul financiar încheiat la 31 martie 2025. În prezent, Ryanair transportă mai mulţi pasageri către şi dinspre Spania decât orice altă companie aeriană, inclusiv Iberia.

În pofida tensiunilor, O’Leary susţine că publicitatea generată de conflict a adus chiar un plus de trafic: rezervările au crescut cu 8% într-o singură săptămână. „Este nebunie ca o ţară de dimensiunea Spaniei să aibă un singur mare monopol aeroportuar”, a adăugat executivul irlandez.

Compania, care a avut dificultăţi la începutul anului din cauza întârzierilor Boeing, se aşteaptă acum să primească 25 de avioane noi până la final de an şi încă patru la începutul lui 2026, ceea ce îi va permite să-şi ajusteze reţeaua în funcţie de costurile locale.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
spania,
italia,
boeing,
financial times,
madrid,
malaga,
oscar

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.