Veşti bune pentru şoferii din România: Cum poţi să iei un RCA mai ieftin acum, când toate preţurile au explodat

Autor: Mircea Nica Postat la 28 septembrie 2022 1105 afişări

RCA-ul luat direct de la asigurător poate fi mai ieftin decât de la broker. Cum simt brokerii şi asigurătorii această schimbare?

Veşti bune pentru şoferii din România: Cum poţi să iei un RCA mai ieftin acum, când toate preţurile au explodat

Odată cu modificările aduse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) la Legea RCA, prin modificarea legislaţiei secundare, una dintre modificări permite companiilor de asigurare şi intermediarilor să vândă aceeaşi poliţă RCA la preţuri finale diferite în funcţie de costurile de distribuţie.

Aurel Badea, Allianz-Ţiriac: Va dura un timp până când comportamentul de cumpărare se va schimba. Nu cred că în următoarele luni se va produce o schimbare semnificativă ♦ Ştefan Prigoreanu, Millenium Broker: Deocamdată această schimbare nu influenţează brokerii pentru că oamenii sunt obişnuiţi să acceseze poliţele RCA prin brokeri.

Odată cu modificările aduse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) la Legea RCA, prin modificarea legislaţiei secundare, una dintre modificări permite companiilor de asigurare şi intermediarilor să vândă aceeaşi poliţă RCA la preţuri finale diferite în funcţie de costurile de distribuţie.

Astfel, la „articolul 13, alineatele 3 şi 7 din norma ASF nr.20/2017 privind asigurările auto din România, se modifică şi vor avea următorul cuprins: (3) Indiferent de canalul de distribuţie utilizat, asigurătorul RCA practică aceeaşi primă de asigurare netă de cheltuieli de distribuţie stabilită pe baza criteriilor specifice unui asigurat. (7)Oferta asigurătorului RCA este valabilă pentru o perioadă de minimum 10 zile lucrătoare şi conţine următoarele informaţii: a) prima netă de cheltuieli de distribuţie; b) comi­sionul plătit dis­tri­buitorului, exprimat în valoare absolută, sau c) costul  aferent vânzării directe; d) data până la care oferta este valabilă; e) costul acoperirii clauzei facultative de decon­tare directă; f) clauze şi acoperiri supli­mentare; g) clasa bo­nus-malus; h)menţiunea privind posibilitatea plăţii în rate; i)prima de asigurare totală obţinută prin însumarea primei nete de cheltuieli de distribuţie cu cheltuielile de distribuţie aferente canalului de vânzare utilizat de către potenţialul asigurat, cu acoprirea şi separate fără acoperirea clauzei de decontare directă; j) informarea cu privire la tariful de referinţă în care se încadrează potenţialul asigurat.“

Din perspectiva asigurătorilor, Aurel Badea, vice­preşedinte în ca­drul Allianz-Ţiriac, a explicat pentru ZF că va dura ceva timp până când comportamentul de cumpărare se va schimba, iar şoferii se vor orienta la achiziţionarea unei poliţe RCA exclusiv prin canale online.

„Modificarea este în interesul clienţilor pentru că le oferă opţiunea de a-şi achiziţiona online asigurarea RCA, de oriunde şi oricând, la un preţ mai mic. Nu ne aşteptăm ca această modificare să ducă la o schimbare rapidă în următoarele luni a comportamentului din partea clienţilor. Poate într-un orizont de 2-3 ani se va vedea un impact şi o creştere a businessului online pe segmentul RCA. Acum, ponderea vânzărilor RCA în online este mică, aproximativ 1-2% în total vânzări“, a spus Aurel Badea.

El a mai adăugat că această barieră care a fost până acum în piaţă nu este unică, dar există şi pieţe în Europa unde această barieră este inexistentă.

„Această barieră dată de preţul identic indiferent de canalul de vânzare, pe care noi am avut-o, nu este neapărat unică în Europa, dar sunt şi multe pieţe unde ea nu există“, a mai spus vicepreşedintele Allianz-Ţiriac.

În ceea ce priveşte brokerii, Ştefan Prigoreanu, CEO al Millenium Broker, a explicat pentru ZF că deocamdată această modificăre nu influenţează piaţa de brokeraj în asigurări pentru că oamenii sunt obişnuiţi să acceseze poliţele prin brokeri.

„Deocamdată această schimbare nu influenţează brokerii pentru că oamenii sunt obişnuiţi să acceseze poliţele RCA prin brokeri, pentru că brokerii îi ajută să facă o alegere şi le explică diferenţele. Nu toţi asigurătorii, de exemplu, au bifate toate ţările UE unde sunt valabile poliţele RCA. Al doilea aspect este că noi dăm clientului 8 oferte. Clientul ar trebui să intre direct pe site la 8 asigurători să facă calculi“, susţine Ştefan Prigoreanu.

În acelaşi timp, el mai adăugat că în cazul unui accident, marea majoritate a şoferilor nu ştiu ce să facă sau unde să sune şi apelează la broker.

„Dacă ai un accident, îţi suni brokerul şi întrebi ce să faci. Dacă îţi iei poliţa online, suni la un call-center, vorbeşti cu un robot, asta în cazul în care ştii unde să suni. De ce şi-ar face singuri poliţa pe site-ul unui asigurător pe răspunderea lui dacă greşeşte o literă, o cifră. Răspunderea este în totalitate a celui care completează datele. Nu este aşa simplu să îţi faci singur“, a mai spus Ştefan Prigoreanu.

De asemenea, dacă luăm în calcul diferenţa dintre preţul la o poliţă RCA de la asigurător, achiziţionată online şi aceeaşi poliţă achiziţionată de la broker, diferenţa nu se justifică deocamdată, a mai explicat CEO-ul Millenium Broker.

„Cei care aleg să îşi facă singuri, să îşi asume acest risc şi ulterior să înţeleagă că nu au la cine apela dacă au o daună, pot găsi un pic mai ieftin decât la un broker. Diferenţa nu se justifică deocamdată, este prea mică. Nu vorbim că iei o poliţă cu 30% mai ieftin, ci cu 3-4% mai ieftin“, susţine Ştefan Prigoreanu.

Pe de altă parte, având în vedere că piaţa RCA a fost supusă unui nou şoc, mai exact falimentul celui mai mare asigurător din piaţă, City Insurance, preţurile la poliţele RCA au crescut semnificativ, ajungând la dublări sau chiar triplări, la care se adaugă contextul actual inflaţionist care pune şi mai mare presiune pe buzunarul şoferilor.

Piaţa RCA a ajuns la finaluil primelor trei luni din 2022 la un volum al primelor brute subscrise de 2,34 mld. lei, dublu faţă de perioada similară a anului trecut. Principalii asigurători care activează pe zona RCA au înregistrat dublări, triplări, ajungând până la un volum al subscrierilor de 6, 7 sau chiar 17 ori mai mare, în primele trei luni din 2022, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Asigurătorii care vând acum poliţe RCA sunt Euroins, Allianz-Ţiriac, Groupama, Grawe, Asirom, Omniasig, Axeria Iard şi Generali.


Piaţa RCA a fost supusă unui nou şoc, mai exact falimentul celui mai mare asigurător din piaţă, City Insurance, preţurile la poliţele RCA au crescut semnificativ, ajungând la dublări sau chiar triplări, la care se adaugă contextul actual inflaţionist care pune şi mai mare presiune pe buzunarul şoferilor.


Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
RCA,
brokeri,
asigurator,
broker,
asiguratori

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.