TELECOM: Pentru actionari, Cosmote ramane o hemoragie financiara

Postat la 14 noiembrie 2006 1 afişăre

Rezultatele financiare pentru al treilea trimestru arata cresteri pentru Cosmote. Cu toate acestea, sfarsitul de an nu se anunta prea vesel.

Rezultatele financiare pentru al treilea trimestru arata cresteri pentru Cosmote. Cu toate acestea, sfarsitul de an nu se anunta prea vesel.

 

Pe 6 decembrie, anul trecut, in cea mai mare sala de conferinte a hotelului Howard Johnson, Panagis Vourloumis, presedintele grupului elen OTE, venea sa anunte personal prima oferta comerciala sub brandul Cosmote in Romania. Mesajul transmis atunci a fost ca operatorul "este aici sa ramana" si ca va investi suficient de mult pentru a ajunge sa concureze cu cei doi mari operatori de telefonie mobila, Orange si Vodafone.

 

Rezultatele financiare prezentate saptamana trecuta pentru al treilea trimestru din 2006 arata intr-adevar un progres important in ceea ce priveste cota de piata. Estimarea (intrucat cifrele nu au fost inca auditate) vorbeste de o cota de 4,3% din numarul total al utilizatorilor de telefonie mobila la sfarsitul lunii septembrie. Cosmote a ajuns astfel pe locul al treilea intre cei patru operatori de telefonie mobila din Romania. Dar este inca departe de a ajunge sa fie concurent pentru jucatorii din liga mare. De altfel, intreg grupul Cosmote, cu operatiuni in Grecia, Romania, Bulgaria si Albania are aproximativ 10 milioane de utilizatori, cu circa 3 milioane mai mult decat au fiecare dintre cei doi operatori importanti doar in Romania.

Pentru actionari, Cosmote ramane in continuare o hemoragie financiara. Pierderile inregistrate in acest al treilea trimestru au fost de 15,8 milioane de euro, ceea ce a impins pierderile totale pe primele noua luni din 2006 la 46,3 milioane de euro.

 

Tot anul trecut, oficialii companiei declarau ca sunt pregatiti sa investeasca 450 de milioane de euro in primii trei ani de activitate pentru a dezvolta reteaua si a creste numarul de clienti. La un an distanta de acel anunt, jumatate din bani au fost deja cheltuiti. Si daca ne uitam la activele Cosmote, putem spune ca investitiile au ajutat compania sa ajunga un adevarat operator de telefonie mobila, cu pretentii de cota de piata serioasa. Acoperirea retelei a ajuns la aproximativ 92% din populatie sau 76% din teritoriu, numarul magazinelor care vand serviciile Cosmote a ajuns acum la 550, iar numarul angajatilor este in jur de 600.

Practic, singurul lucru care ii lipseste in acest moment sunt clientii. Cei 670.000 de utilizatori, dintre care 83% prin cartele preplatite, au adus doar 12,5 milioane de euro pe al treilea trimestru din 2006, la un venit mediu per abonat (ARPU) de 6,2 euro, intr-o crestere usoara fata de nivelul ARPU de 5,4 euro inregistrat la sfarsitul lunii iunie.

 

Nu este inca momentul sa comparam Cosmote cu eficienta financiara a operatiunilor Orange sau Vodafone. De exemplu, luand drept criteriu nivelul mediu al veniturilor per angajat si comparandu-l cu Orange, cei 600 de angajati ai Cosmote ar trebui sa aduca o cifra de afaceri de un sfert de miliard de euro. Recent, Antonis Kerastaris, directorul financiar al Cosmote Romania, declara pentru BUSINESS Magazin ca "in ciuda pierderilor operationale inerente oricarui start-up, evolutia performantelor companiei se incadreaza in planurile initiale". Directorul financiar isi explica afirmatia spunand ca "sunt necesari trei ani pentru atingerea pragului de rentabilitate". Poate cea mai mare problema pentru companie este acum amanarea cu un an a termenului anuntat de ANRC pentru reducerea tarifelor de interconectare la un nivel apropiat de cel al costurilor. Pentru ca serviciile de telefonie mobila ale celor doi operatori mari sunt folosite de aproape 95% din numarul total de utilizatori, cei sensibili la pret, deci cei din targetul Cosmote, vor alege reteaua folosita de cei mai multi dintre cunoscutii lor. "In fiecare sondaj pe care il facem cu consumatorii, cand ii intrebam cum isi aleg operatorul, raspunsul e de fiecare data acelasi: dupa cum folosesc rudele si prietenii", spune directorul general al Cosmote Romania, Nikolaos Tzolas.

 

Ramane de vazut cate rude si prieteni se gasesc in cota de 4,3% din piata sau, altfel spus, daca procentul reprezinta o masa critica de utilizatori care sa-i asigure operatorului o crestere viitoare. Mai ales ca anul viitor, in martie, Cosmote trebuie sa treaca un alt test: expira perioada in care posesorii faimoasei cartele de 2.000 de minute o pot folosi pentru convorbiri gratuite.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/telecom-pentru-actionari-cosmote-ramane-o-hemoragie-financiara-1007453
1007453
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.