Taxa UE pe carbon ar putea fi extinsă la maşini şi electrocasnice

Autor: Maria Miron Postat la 16 decembrie 2025 7 afişări

Uniunea Europeană pregăteşte extinderea taxei pe carbon la importuri şi la produse precum maşinile, pentru a preveni ocolirea regulilor de către producătorii din afara blocului comunitar şi a proteja industria europeană.

Taxa UE pe carbon ar putea fi extinsă la maşini şi electrocasnice

Măsura analizată de Comisia Europeană vizează includerea unor produse asamblate, precum automobilele şi maşinile de spălat, în Mecanismul de Ajustare la Frontieră pentru Carbon (CBAM), potrivit unui proiect de document citat de Bloomberg.

Iniţiativa ar „închide lacunele” prin care producători din afara UE pot evita plata costurilor de carbon. O astfel de practică este întâlnită şi în cazul unor companii europene, care îşi mută etapele finale de producţie în afara Uniunii pentru a reduce costurile legate de taxa pe carbon.

CBAM este un instrument-cheie al politicii climatice europene. Acesta obligă importatorii să plătească pentru emisiile de CO₂ generate la producerea bunurilor aduse în UE. Astfel, produsele importate sunt tratate similar celor fabricate în Uniune, care sunt deja supuse sistemului european de comercializare a certificatelor de emisii (ETS). În prezent, mecanismul acoperă şase sectoare cu emisii ridicate, precum oţelul, cimentul şi aluminiul.

În pofida criticilor venite din partea Statelor Unite şi Chinei, UE a decis să continue aplicarea mecanismului. Cele două puteri consideră CBAM o posibilă barieră comercială. Comisia susţine însă că extinderea este necesară pentru a preveni relocarea producţiei în ţări cu reguli de mediu mai relaxate şi pentru a proteja competitivitatea industriei europene în timpul tranziţiei verzi.

Recent, Bruxellesul a adoptat şi simplificări ale CBAM, inclusiv scutiri pentru importatorii mici şi proceduri administrative mai clare.

Măsurile menţin însă acoperirea aproape integrală a emisiilor vizate. Propunerile privind includerea produselor finite urmează să fie discutate şi negociate la nivel european în 2026, după prezentarea oficială a iniţiativei de către Executivul European.

Pentru consumatorii europeni, extinderea taxei pe carbon ar putea însemna creşteri de preţ. Acestea ar fi limitate şi graduale şi ar viza maşini şi electrocasnice importate din afara UE. Impactul ar fi mai vizibil în cazul produselor fabricate în ţări cu standarde de mediu mai slabe. Costul suplimentar plătit de importatori pentru emisiile de carbon ar putea fi transferat parţial sau integral în preţul final.

Produsele fabricate în UE sau în state cu politici climatice similare sunt mai puţin afectate. Bruxellesul susţine însă că măsura este necesară pentru a proteja industria europeană şi locurile de muncă, chiar dacă există riscul unor scumpiri punctuale. Impactul s-ar putea resimţi mai ales la produsele mai ieftine, intens poluante şi pe pieţele europene dependente de importuri extra-UE.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
ue,
taxa carbon,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.