SUA / MANAGEMENT: Fiecare angajat are in ranita bastonul de inventator

Postat la 11 aprilie 2006 1 afişăre

Ca multi executivi de top, James R. Lavoie si Joseph M. Marino sunt cu ochii pe bursa. Dar cei doi, cofondatori ai Rite-Solutions, o companie de software care produce sisteme avansate - si strict secrete - de control si comanda pentru marina americana, nu cu Nasdaq ori cu Bursa din New York isi bat capul.

Ca multi executivi de top, James R. Lavoie si Joseph M. Marino sunt cu ochii pe bursa. Dar cei doi, cofondatori ai Rite-Solutions, o companie de software care produce sisteme avansate - si strict secrete - de control si comanda pentru marina americana, nu cu Nasdaq ori cu Bursa din New York isi bat capul.

 

Pe "piata interna" a companiei Rite-Solutions orice angajat poate propune ca firma la care lucreaza sa cumpere tehnologie noua, sa intre intr-un nou business sau sa aduca vreo imbunatatire in termeni de eficienta. Aceste propuneri devin actiuni - au si simboluri ca si cele de la bursa, liste de discutii si alerte prin e-mail. Angajatii cumpara sau vand actiuni, iar schimbarile de pret reflecta parerile inginerilor, specialistilor in computere si project managerilor din companie - dar si pe cele ale agentilor de vanzari, contabililor si chiar ale receptionerei.

 

"Noi suntem fondatorii, dar suntem departe de a fi cei mai destepti de aici", a spus Lavoie, directorul executiv, intr-un interviu la cartierul general al Rite-Solutions de langa Newport, Rhode Island. "La cele mai multe companii, in special cele din tehnologi, cele mai destepte solutii tind sa vina de la alti oameni decat cei din senior management. Asa ca am creat o piata pentru a cultiva geniul colectiv." O revigoranta doza de modestie care vine din partea unui director executiv de succes, cu decenii de experienta in domeniu. Lavoie, in varsta de 59 de ani, e veteran al razboiului din Vietnam si un desavarsit inginer, care si-a dedicat cariera tehnologiilor militare.

 

Majoritatea companiilor pleaca de la prezumtia ca ideile mari vin de la cateva "creiere mari": fondatorul inspirat, inventatorul excentric, boss-ul vizionar. Dar intre geniul individual si aroganta lui "stie-tot" e o granita subtire. Ce se intampla cand rivalii ajung atat de numerosi, cand tehnologiile se misca atat de repede incat nici un executiv dintr-o corporatie nu se poate gandi la toate? Atunci e vremea sa inventezi o abordare mai putin verticala a inovarii, ca sa fie treaba tuturor sa vina cu idei mari.

 

Asta e una dintre lectiile-cheie din spatele tehnologiilor open source, in special al lui Linux. O armata de programatori organizati in grupuri au scris codul-sursa, l-au facut public, pentru ca toata lumea sa-l poata revizui si, concurand si cooperand intr-o comunitate globala, au redesenat piata de software. Linux e sclipitor, ca model de inovare, pentru ca isi capata forta din sclipirea miilor de programatori care l-au creat.

 

Potrivit lui Tom O’Reilly, fondatorul si directorul executiv al O’Reilly Media - publisher de carti despre computere si "evanghelist" al tehnologiilor open source -, creativitatea nu mai inseamna care companii au cei mai vizionari executivi, ci cine are cea mai completa "arhitectura a participarii". Mai precis, care companie face sa fie mai usor, mai interesant si mai motivant pentru o mare masa de "contributori" sa vina cu idei, sa rezolve probleme si sa imbunatateasca produse. La Rite-Solutions, arhitectura participarii este deopotriva ca un business si ca un joc: 55 de titluri sunt listate pe bursa interna a companiei, care se cheama "Mutual Fun".

 

Fiecare actiune vine cu o descriere detaliata si tranzactionarea incepe de la 10 dolari. Fiecare angajat primeste 10.000 de dolari ca "bani de opinie" pentru a participa la oferta si angajatii isi manifesta entuziasmul investind intr-un titlu sau, si mai bine, oferindu-se voluntari sa lucreze la proiect. Voluntarii primesc veniturile, sub forma de bani adevarati, daca titlul respectiv devine un produs sau aduce economii.

 

Marino, in varsta de 57 de ani, presedinte al Rite-Solutions, spune ca bursa de idei, care s-a lansat in ianuarie 2005, a platit deja dividende grase. Unul dintre primele titluri (simbol: VIEW) a fost o propunere de folosire a tehnologiei de vizualizare 3D, familiara din jocurile video, pentru a-i ajuta pe marinari si pe angajatii din structurile de securitate interna sa se antreneze in luarea deciziilor in situatii de urgenta. Initial, Marino n-a fost deloc entuziasmat de idee - "eu nu sunt «calaret» de joystick" - dar sprijinul angajatilor a fost coplesitor. Astazi, produsul - numit Rite-View - aduce 30% din totalul vanzarilor.

 

"S-ar fi intamplat asa ceva daca ar fi depins doar de cei din varf?", intreaba Marino. "Categoric nu. Dar nu am putut ignora faptul ca atat de multi oameni s-au raliat ideii. Acest sistem ne elibereaza de teribila povara de a avea intotdeauna dreptate noi."

 

Un alt avantaj al bursei, adauga Lavoie, este ca gaseste idei bune din surse neasteptate. Printre tehnologiile principale ale Rite-Solutions sunt o serie de algoritmi "pattern recognition" folositi in aplicatiile militare dar si in sistemele electronice de jocuri din cazinouri, o piata mare pentru companie. O membra a staff-ului administrativ, fara nici un fel de expertiza tehnica, s-a gandit ca aceasta tehnologie ar putea fi folosita si in scopuri educationale, ca sa creeze pentru studenti o modalitate placuta de invatare a istoriei sau a matematicii.

 

Ea a initiat un "titlu" numit Castiga/Joaca/Invata (simbol: WPL), care a atras o avalansa de investitii de la inginerii nerabdatori sa-i transforme ideea intr-un produs. Entuziasmul lor a condus la intalniri cu Hasbro (producator de jucarii si echipamente electronice - n.r.) si Rite-Solutions a castigat un contract pentru a construi sistemul multimedia VuGo, lansat anul trecut de Craciun.

 

Lavoie a numit aceasta inovatie un exemplu de "geniu tacut", care trece neobservat in majoritatea organizatiilor. "Noi n-am fi facut conexiunile", spune el. "Dar un angajat a aruncat o idee, o multime de colegi s-au aprins de la ea si asta a dus la o noua linie de productie." Urmatoarea frontiera este ca "geniile tacute" din afara organizatiilor sa fie descoperite - sa se atraga inovatii de la oameni care sunt pregatiti sa lucreze cu o companie, chiar daca nu sunt inca angajati acolo. Un caz interesant este InnoCentive, un laborator virtual de cercetare si dezvoltare prin intermediul caruia marile corporatii invita oamenii de stiinta si inginerii din intreaga lume sa contribuie cu idei si sa rezolve probleme pe care nu au reusit sa le desluseasca singure.

 

InnoCentive, cu sediul in Andover, Massachusetts, este literalmente o piata de idei. Reuneste peste 30 dintre cele mai tranzactionate companii, inclusiv Procter & Gamble, Boeing si DuPont, ale caror laboratoare de cercetare sunt impovarate de greutatea problemelor nerezolvate si a proiectelor neterminate. Reuneste, de asemenea, peste 90.000 de biologi, chimisti si alti specialisti din peste 175 de tari. Acesti "rezolvatori" concureaza pentru a da de capat proiectelor complicate lansate de companiile "cautatoare". Fiecare provocare are o descriere stiintifica detaliata, un deadline si o recompensa, care poate merge pana la 100.000 de dolari.

 

"Vorbim de democratizarea stiintei", spune Alpheus Bigham, care a petrecut 28 de ani ca om de stiinta si director de cercetare la Eli Lilly & Company inainte de a ajunge presedinte si director executiv al InnoCentive. "Ce se intampla cand iti deschizi compania catre mii si mii de minti, fiecare dintre ele cu un set de experiente de viata diferite?" InnoCentive, fondata de Lilly ca start-up independent in 2001, are un palmares impresionant. Poate arata o lunga lista de valoroase idei stiintifice care au venit, cu o viteza surprinzatoare, din locuri indepartate. Pe langa SUA, tarile cu cei mai multi "rezolvatori" sunt China, India si Rusia.

 

In februarie, InnoCentive a atras o infuzie de capital de 9 milioane de dolari ca sa-si accelereze cresterea. "Exista o «minte colectiva»", spune Bingham. "Intrebarea pentru o companie este ce particica poate ea accesa." Asta ramane o intrebare fara raspuns pentru multe companii, ai caror lideri continua sa se bazeze pe propria lor putere intelectuala ca principala sursa de idei. Dar se dovedeste ca din ce in ce mai multi executivi isi recunosc limitele propriului geniu individual. La Rite-Solutions, spre exemplu, unul dintre cele mai valoroase titluri de pe Mutual Fun este bursa insasi (simbol: STK). Atat de multi executivi de la alte companii au cerut sa studieze sistemul incat o echipa a militat pentru ideea de a-l inregistra ca produs - o alta oportunitate neasteptata. "Nu e nimic rau in a avea experienta", spune Marino, presedintele companiei. "Problema apare cand experienta sta in drumul inovarii. Ca fondatori, singurul lucru pe care il stim este ca nu stim toate raspunsurile."

 

William C. Taylor este cofondator si editor al revistei Fast Company. Locuieste in Wellesley, Massachusetts

Traducere si adaptare de Mihai Mitrica

 

 

* Acest articol a fost publicat in The New York Times si este reprodus de BUSINESS Magazin printr-un partaneriat intre cele doua publicatii

* Articolul poate fi preluat partial/integral numai cu acordul scris al The New York Times

* Copyright 2006 New York Times News Service

Urmărește Business Magazin

/actualitate/sua-management-fiecare-angajat-are-in-ranita-bastonul-de-inventator-1005443
1005443
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.