Sectorul auto grav afectat de noile măsurile bugetar fiscale anunţate de Guvernul României. Producătorii din automotive, care deţine o treime din exporturile României: Noile măsuri fiscale vor lovi puternic în sectorul auto

Autor: Bogdan Alecu Postat la 14 decembrie 2023 43 afişări

Sectorul auto grav afectat de noile măsurile bugetar fiscale anunţate de Guvernul României. Producătorii din automotive, care deţine o treime din exporturile României: Noile măsuri fiscale vor lovi puternic în sectorul auto

Sectorul auto din România, un business anual de peste 30 de miliarde de euro, care reprezintă o treime din exporturile economiei locale şi 13% din Produsul Intern Brut şi care au în total peste 260.000 de angajaţi, se declară şocat de noile măsuri bugetar fiscale care vizează programele Rabla şi Rabla Plus, anunţate în proiectul de Ordonanţă de Urgenţă publicat de Ministerul Finanţelor ieri, 13 decembrie 2023.

ACAROM – Asociaţia Constructorilor de Automobile din Romania, explică faptul că după 3 ani de crize succesive care au afectat puternic sectorul auto, atât producţia cât şi comerţul cu vehicule noi şi serviciile aferente; după adoptarea unor măsuri fiscale nediscutate în prealabil cu mediul de afaceri, care impactează direct sectorul auto (taxarea cu 1% a cifrei de afaceri, impozitul pe microîntreprinderi, etc), am constatat cu stupoare că Ministerul Finanţelor – Guvernul României propune spre adoptare noi măsuri a căror aplicare va impacta grav sectorul auto din România.

Astfel, modificarea într-un mod total neprevăzut şi dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) şi a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) va duce la o prăbuşire a pieţei de vehicule noi, coroborată cu o creştere exponenţială a importului de vehicule second hand. În 2023 ne aşteptăm ca piaţa de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 unităţi, cu contribuţia majoră a programelor Rabla şi Rabla Plus.

În condiţiile măsurilor anunţate, aceste programe îşi pierd atractivitatea şi astfel prognoza pentru 2024 este una dezastruoasa, respectiv o piaţă de vehicule noi de maxim 80.000 unităţi, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector, şi a cifrei de afaceri a companiilor româneşti din domeniul auto. Subliniem totodată faptul că diminuarea valorilor tichetelor acordate prin cele 2 programe vor afecta posibilitatea cetăţenilor României de a achiziţiona vehicule noi, mai puţin poluante.

Astfel, se anulează efectul benefic al derulării programelor în anii precedenţi – creşterea ponderii vehiculelor hibride, electrificate şi electrice, având ca şi consecinţă directă creşterea importurilor de vehicule second hand, mai poluante şi mai nesigure.

În acest fel, Romania va pierde pe mai multe direcţii:

- Neîncasarea TVA şi a taxelor/contribuţiilor aferente achiziţiei de vehicule noi (minim 65.000 unităţi);

- Creşterea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto (importuri mai mari de vehicule second hand plus amânarea deciziei de reînnoire a vehiculelor deja deţinute);

- Creşterea comerţului cu vehicule second hand importate (peste 1,5 milioane unităţi în ultimii 4 ani, din care peste 80% sunt mai vechi de 8 ani), marea majoritate nefiind fiscalizate;

- Impredictibilitate pentru mediul de afaceri cu activităţi de distribuţie şi vânzare de vehicule noi, scăderi de volume de vânzări, cifra de afaceri, profitabilitate, aport fiscal la bugetul naţional, şi nu în ultimul rând,

- Afectarea directă a cetăţeanului român căruia, astfel, i se reduce speranţa achiziţionării unui vehicul nou cu suportul acestor programe (valoarea nesemnificativă a tichetelor va descuraja achiziţia unui vehicul nou).

În final, solicităm Guvernului României să analizeze cu celeritate posibilul impact negativ al măsurilor propuse şi să acţioneze în consecinţă astfel încât trendul pozitiv în demersul de reducere a poluării prin reînnoirea parcului auto naţional să continue şi în viitor, pe baze solide şi predictibile, cu programe multi-anuale, precum în statele civilizate.

Asociaţia Constructorilor de Automobile din România – ACAROM – este reprezentanţul sectorului auto naţional, însumează peste 170 de companii, organizaţii şi instituţii cu activităţi în sectorul auto şi reprezintă interesele unei industrii critice pentru economia naţională, cu o contribuţie de 13% în PIB şi 29.5% în exporturile naţionale şi care angajează în mod direct un număr de peste 220,000 de persoane.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
auto,
sector,
masuri,
exporturi,
grav,
guvernul romaniei

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.