Un scenariu care altădată părea desprins din filmele SF prinde acum viaţă în atelierele unor startup-uri americane. Automobile electrice capabile să îşi acopere o mare parte din consumul zilnic folosind energia solară ar putea fi lansate începând din 2026
Unul dintre deschizătorii de drumuri ai acestei noi tehnologii este Aptera Motors, companie californiană care, în lipsa unor soluţii potrivite pe piaţă, a ales să-şi proiecteze singură panourile solare. Din această ambiţie s-a născut un vehicul de aproximativ 40.000 de dolari, programat pentru lansare anul viitor, capabil să parcurgă zilnic între 24 şi 64 de kilometri folosind exclusiv energia soarelui, iar la o încărcare completă a bateriei poate atinge o autonomie totală de până la 640 km, informează Wall Street Journal.
Prima întrebare firească care apare este : cât de rezistente sunt panourile solare montate pe maşină? Inginerii Aptera susţin că sunt pregătite pentru orice provocare. Realizate dintr-o sticlă special tratată chimic, asemănătoare celei folosite la ecranele de smartphone, panourile sunt suficient de dure pentru a rezista la pietre aruncate de roţi sau la grindină şi suficient de flexibile pentru a continua să funcţioneze chiar şi dacă stratul exterior se crapă. Ele acoperă capota, plafonul şi caroseria alungită a vehiculului cu trei roţi, transformându-l într-un veritabil „colector mobil de raze solare”.
Inovaţiile Aptera nu se opresc însă aici. Compania va furniza aceleaşi panouri şi către Telo Trucks, producător californian care pregăteşte o camionetă electrică de 500 CP.
Deşi are dimensiuni mai reduse decât un Mini Cooper, camioneta dispune de o capacitate la fel de mare ca cea a unui Toyota Tacoma şi a atras deja aproape 12.000 de precomenzi. Clienţii pot opta pentru panouri solare suplimentare montate pe plafon sau pe acoperitoarea benei, la preţuri între 1.500 şi 2.700 de dolari, care pot adăuga zilnic între 24 şi 48 de kilometri la autonomie.
Şi alţi jucători văd potenţialul acestei tehnologii. Compania Polydrops, din Glendale, a început deja să livreze rulote electrice de camping echipate cu panouri Aptera, demonstrând cât de variată poate fi utilizarea lor.
Startup-ul DartSolar vine cu o altă abordare: panouri solare modulare concepute pentru maşinile electrice deja existente. Acestea se montează pe barele de plafon şi pot adăuga zilnic între 16 şi 32 de kilometri de autonomie, de exemplu pentru un Tesla Model 3. Costurile pornesc de la 1.000 de dolari şi pot ajunge la 4.000, în funcţie de puterea şi dimensiunea panourilor, la care se adaugă însă şi un convertor electric separat, evaluat la circa 1.000 de dolari.
Dacă în anii ’90 maşinile solare erau doar experimente fragile, astăzi tehnologia a avansat suficient de mult pentru a da viaţă proiectului în cauză. Bateriile, motoarele şi panourile performante sunt acum accesibile, iar tehnologia a ajuns să fie folosită chiar şi de echipe de liceeni americani care concurează cu astfel de vehicule în competiţii internaţionale.
Chiar şi aşa, marile companii auto rămân prudente. Integrarea panourilor solare implică investiţii şi dificultăţi tehnice care pot afecta profitabilitatea. Totuşi, dacă primii utilizatori confirmă beneficiile unei astfel de tehnologii, piaţa ar putea cunoaşte o creştere explozivă.
Prin urmare, chiar dacă aceste soluţii nu sunt încă populare la scară largă, ele arată direcţia în care se îndreaptă transportul electric, deschizând drumul către o mobilitate curată şi mai puţin dependentă de infrastructura clasică de încărcare.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













