Scandal la Măsura 3: Premierul trimite Corpul de Control la Ministerul Economiei pentru o investigaţie privind granturile de investiţii. Şi Ziarul Financiar a primit o sesizare privind posibile fraude

Autor: Ramona Cornea Postat la 05 februarie 2021 89 afişări

Premierul Florin Cîţu a anunţat că trimite Corpul de Control la Ministerul Economiei pentru o investigaţie privind Măsura 3, cea ce presupune granturi nerambursabile în valoare de până la 200.000 de euro pentru companii.

Scandal la Măsura 3: Premierul trimite Corpul de Control la Ministerul Economiei pentru o investigaţie privind granturile de investiţii. Şi Ziarul Financiar a primit o sesizare privind posibile fraude

Premierul Florin Cîţu a anunţat că trimite Corpul de Control la Ministerul Economiei pentru o investigaţie privind Măsura 3, cea ce presupune granturi nerambursabile în valoare de până la 200.000 de euro pentru companii.

„După o discuţie cu ministrul Economiei despre Măsura 3 (granturi pentru IMM-uri), am decis că este imperios să se facă o investigaţie de către Corpul de Control al Prim-Ministrului. Vreau să mă asigur că aceşti bani ajung la firmele care au cea mai mare nevoie, în funcţie de criteriile obiective prestabilite. În mandatul meu, banul public este folosit eficient şi transparent”, a scris Florin Cîţu pe Facebook.

Potrivit HotNews.ro, există suspiciuni că a fost viciat procesul de depunere a proiectelor şi că a fost influenţat modul în care arată listele, în condiţiile în care alte persoane în afară de administratori ar fi avut acces la datele de pe platforma de înscriere.

De asemenea, şi Ziarul Financiar a primit o sesizare de la un antreprenor privind posibile fraude în ceea ce priveşte modul de depunere a proiectelor pentru granturile de investiţii. Vă redăm mai jos sesizarea primită.

”Sunt antreprenor si am depus si eu împreuna cu multi alţi antreprenori afectaţi grav de criza COVID, un proiect pe măsura guvernului de sprijinire a mediului de afaceri granturi europene şi guvernamentale prin OUG 130/31.07.2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19. – Măsura 3 Granturi pentru investiţii

Vreau sa aduc la cunoştinţa redacţiei un lucru foarte îngrijorător constatat de mine dar si de alţi antreprenori cunoscuţi ai mei care au depus proiecte pe aceasta măsura.

Considerăm ca modul de depunere a fost fraudulos si a dezavantajat firmele de buna credinţa in accesarea acestor fonduri din cauza următoarelor motive.

·         Aplicaţia de depunere online a proiectelor a permis operatorilor din cadrul Oficiului pentru IMM-uri Cluj, dar si din restul tarii sa aibă acces la date referitoare la procentul de contribuţie al beneficiarilor astfel ca operatorii din cadrul Oficiului au avut acces la procentul de cofinanţare care a constituit principalul factor de departajare al proiectelor.

·         Proaspătul director al Oficiului pentru IMM-uri Cluj, numit in funcţie relativ recent, respectiv domnul M.M este un fost consultant/ deţinător de firma de consultanţă specializată în depunerea de proiecte cu finanţare nerambursabilă şi se află in poziţia de incompabilitate atât cu funcţia dansului dar si cu legăturile care le are cu câteva firme de consultanta pe fonduri din Cluj-Napoca.

·         În acest context cu totul toxic eu pot spune cu mâna pe inimă ca marea parte a proiectelor câştigătoare din intervalul 28-29.01.2021, dar în mod special cele depuse în data de 29.01.2021 au procente de cofinanţare măsluite si puse in aşa fel încât sa fie mai mari decât cele care existau până la acel moment în baza de date.

·         Nu există o logică normală prin care 366 de câştigători respectiv 83,94% din totalul câştigătorilor de proiecte sa fie concentrate in ultimele 2 zile, adică gândiţi-va care ar fi logica daca vrei sa depui un proiect la care tu consideri ca poţi pune cofinanţare de peste 61% sa aştepţi sa îl depui cu câteva ore înainte de termenul limita, singura explicaţie făcând uz de logica fiind ca aveau acces la datele din sistem.

·         Suplimentar in sprijinul celor relatate de mine vin si cu o întâmplare petrecuta in data de 26.01.2021 in care in urma discuţiei cu un alt antreprenor de la Cluj, acesta îmi spusese ca consultantul lui este foarte bine “ancorat” in sensul ca are informaţii din interior, si ca ar fi sigur sa depui proiectul cu cofinanţare la 59%, si acum făcând o ordonare a proiectelor depuse într-adevăr in data de 26.01.2021 prindeai finanţare daca mergeai cu o cofinanţare de minim 58.5%, bineînţeles ca cunoştinţa mea nu a depus atunci proiectul ci l-a depus in data de 29.01.2021 pe la ora 19:00 cu o cofinanţare de 61,XX% (nu ofer cifre exacte pentru a nu îi face probleme acestuia), dar oricum cu doar câteva zecimi de sutimi peste minimul finanţabil de 61%.

·         De ce consider că proiectele depuse cu cofinanţări de peste 61% in ultima zi sunt toxice?, pentru ca nici un antreprenor nu va merge real cu aceste cofinanţări, pentru ca sunt nesustenabile, si consider ca marea parte a lor au devizele de lucrări si ofertele “umflate ” sau achiziţii de imobile la preturi exagerate, astfel încât procentul real de contribuţie al beneficiarului sa fie unul mult mai mic, beneficiarii fiind ajutaţi in aceste demersuri tot de către aceşti consultant/angajaţi ai Oficiului pentru IMM-uri Cluj.

·         Si acuma vin şi întreb: De ce noi, ceilalţi de buna credinţa care ne-am chinuit sa depunem proiecte cu cofinanţări oricum mari, adică orice este peste 50% pentru fonduri se considera o cofinanţare foarte mare sa fim văduviţi tocmai pentru ca nu avem consultant pe domnul M.M sau pe prietenii dânsului?

·         In ataşament am pus si un excel care confirma cele spuse de mine, si nu trebuie sa ai o calificare foarte mare intra-le matematicii sau statisticii ca sa poţi observa ca s-a întâmplat ceva necurat in data de 29.01.2021 si pe parcursul derulării acestei proceduri.

Ce dorim noi prin acest demers?

·         Nu vrem sa facem rău celorlalţi antreprenori care multi dintre ei au greutăţi foarte mari in aceste momente şi ori induşi in eroare de consultant ori, într-o oarecare cârdăşie cu aceştia au profitat de o oportunitate (oportunitatea de a avea acces la informaţii clasificate), dar vrem ca acest proces de selecţie sa fie unul echitabil pentru toţi

·         Dorim sa faceţi verificări având in vedere ca acest sistem de depunere a proiectelor este dezvoltat de STS, cu siguranţa se pot extrage din sisteme cine, la ce ore si pentru ce motive au accesat aceste date clasificate.

·   Dorim să faceţi o verificare asupra firmelor care au depus în data de de 29.01.2021 proiecte cu cofinanţare foarte apropiată de pragul limită (adică in intervalul 61%-65%) respectiv firmele de consultanţă cu care au avut contract de colaborare şi dacă există într-adevăr o legătură de cauzalitate toxică între consultant şi câştigarea proiectului.

·   Dorim ca Guvernul sa îşi asume această greşeală respectiv modul greşit de realizare a aplicaţiei si a posibilităţii directorilor de Oficii pentru IMM să consulte baza de date informaţiile nefiind criptate pentru angajaţii din sistem, şi să mărească bugetul programului pentru a finanţa toate proiectele depuse cu punctaje de 100 puncte si cofinanţare de 50%.”

Ziarul Financiar nu a putut verifica informaţiile transmise.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.