Retail-ului auto ii sta bine de unul singur

Postat la 27 martie 2007 1 afişăre

Pe masura ce afacerile lor au ajuns la zeci si sute de milioane de euro, importatorii de masini din Romania si-au separat activitatile de import si distributie de cea de retail. Acum a venit randul celui mai mare dintre ei.

Pe masura ce afacerile lor au ajuns la zeci si sute de milioane de euro, importatorii de masini din Romania si-au separat activitatile de import si distributie de cea de retail. Acum a venit randul celui mai mare dintre ei.

 

Cu afaceri de 630 de milioane de euro si 750 de angajati, Porsche Romania era anul trecut de departe cea mai mare companie din domeniul auto, dupa producatorul local Dacia.

 

Anul acesta insa, Porsche Romania va pierde cel putin 200 de milioane de euro din cifra de afaceri si aproape 600 de angajati, dar nu pentru ca numarul de masini Volkswagen, Porsche sau Audi vandute se va reduce atat de dramatic, ci pentru ca din cadrul companiei se va desprinde activitatea de retail.

 

"Si pana acum activitatile de import si retail erau administrate separat, desi ambele erau derulate de Porsche Romania. Am decis insa ca din acest an sa se produca si o separare formala intre cele doua, deoarece gradul de dezvoltare a afacerii din Romania o cerea", explica Dana Cortina, director general al Porsche Romania.

 

O astfel de masura asigura, potrivit analistilor, o crestere a transparentei celor doua tipuri de activitati si o temperare a nemultumirilor pe care le au in general dealerii unei marci auto in raport cu un tratament preferential al importatorului in favoarea dealerilor proprii.

 

Porsche Interauto (acesta va fi cel mai probabil numele noii companii, site-ul de Internet fiind deja cumparat) va prelua activitatea dealership-urilor proprii din Bucuresti si Timisoara, ultimul deschis in urma cu doua saptamani.

 

"Anul trecut, cu cei patru dealeri din Bucuresti am depasit prima data pragul de 10.000 de masini vandute - noi si second-hand, ceea ce inseamna  aproximativ un sfert din vanzarile totale ale importatorului (44.000 de masini - n. red.)", adauga Cortina, care, incepand din anul 2002, a fost responsabila pentru dezvoltarea retelei de dealeri proprii ai Porsche Romania si  va conduce si Porsche Interauto. "Am urmarit ritmul de dezvoltare a pietei auto si ne-am concentrat in principal pe Bucuresti, unde acopeream la nivelul anului trecut cam doua treimi din vanzari", explica ea strategia de pana acum a importatorului.

 

Compania detine in Capitala patru dealeri - Porsche Aviatiei, Porsche Bucuresti Nord, Porsche Bucuresti Vest 1 si Porsche Bucuresti Vest 2 si unul in Timisoara, unde sunt vandute marci precum Audi, Seat, Skoda, Volkswagen sau Porsche.

 

"Pe langa dealerul deschis la Timisoara, avem in vedere si alte orase importante din tara, precum Constanta, Brasov, Cluj si chiar si un oras din Moldova, dar acestea sunt doar la nivel de intentie. Nu vrem sa intram peste dealerii actuali ai marcilor noastre, ci mai degraba acolo unde piata permite", adauga Cortina.

 

Cu aproape 600 de angajati, dealership-urile proprii ale Porsche au contribuit anul trecut cu 200 de milioane de euro la cifra de afaceri a companiei, valoare ce se va regasi din acest an financiar in bilantul nou-infiintatei companii Porsche Interauto.

 

Aceasta este de fapt reteta pe care a urmat-o Porsche Holding (proprietarul Porsche Romania) in aproape toate tarile unde este prezenta si unde a intrat printr-o companie care se ocupa atat de activitatea de import, cat si de cea de retail propriu, iar pe masura ce dealerii proprii s-au extins ca numar si activitate, a fost infiintata o companie dedicata - Porsche Interauto.

 

Aceeasi mutare a fost deja efectuata sau anuntata si de alti jucatori importanti de pe piata auto romaneasca. Romcar, importatorul marcii americane Ford si parte a diviziei auto a grupului de firme detinut de omul de afaceri Ion Tiriac, a fost unul dintre primele exemple, in anul 2002.

 

"Puteam fi acuzati de ceilalti dealeri de faptul ca nu suntem echidistanti. Asa ca in urma cu patru ani am decis sa pastram activitatea de import la Romcar si dealership-ul si activitatea de service au fost preluate de Romcar Motors, tot o companie a grupului Tiriac", spune Catalin Gavra, director general al Romcar.

 

Dealerul Romcar Motors reprezenta in 2004 si 2005 cam o cincime din vanzarile totale ale Ford in Romania, pentru ca anul trecut ponderea sa se reduca la aproximativ 16% (sau aproape 2.100 de masini vandute dintr-un total de peste 12.800). Altfel spus, Romcar Motors si-a crescut vanzarile, dar nu in ritmul in care au reusit ceilalti dealeri Ford din tara.

 

Delimitarea activitatii de retail de cea de import a fost unul dintre punctele principale ale strategiei de dezvoltare a companiilor din cadrul grupului Tiriac. Este cazul marcii coreene Hyundai si, de la inceputul acestui an, al marcilor DaimlerChrysler.

 

Activitatea de import a marcilor detinute de DaimlerChrysler a fost preluata de catre DaimlerChrysler Romania Automotive, un joint-venture intre grupul germano-american si fostul importator, Auto Rom, companie detinuta de Ion Tiriac.

 

Grupul de firme al omului de afaceri Ion Tiriac detine in prezent cinci importatori de autovehicule si opereaza, potrivit ultimelor informatii disponibile, 13 dealeri proprii care vand 11 marci de masini: Mercedes-Benz, smart, Chrysler, Dodge, Jeep, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Ford, Mazda si Hyundai.

 

Si Eurial Invest, reprezentantul marcii franceze Peugeot, are deja la activ o "splitare". Spre deosebire de cazul Romcar, care a pastrat in obiectul de activitate importul, managementul Eurial Invest a decis in 2003 ca de import sa se ocupe o noua companie - Trust Motors.

 

Unul dintre motive a fost faptul ca Eurial Invest avea la acea vreme o retea destul de puternica de dealership-uri atat in Bucuresti, cat si in provincie. Atat Eurial Invest, cat si Trust Motors erau detinute de omul de afaceri Gheorghe Dolofan, iar Eurial Invest era responsabila anul trecut pentru aproximativ 40% din cele 13.100 de masini Peugeot vandute in Romania.

 

Aceeasi decizie a fost luata si de Toyota Romania, parte a grupului britanic Inchcape, unul dintre cei mai mari comercianti de automobile din Europa. Inchcape a anuntat anul trecut ca va diviza compania Toyota Romania, importator al grupului nipon pe piata locala, urmand sa infiinteze Inchcape Motors, companie care va prelua activitatea de retail derulata anterior de Toyota Romania.

 

Inchcape Motors a deschis in a doua parte a anului trecut un centru in valoare de 5 milioane de euro - Toyota Bucuresti Nord, in zona Pipera.

 

"Prin actiunile din ultimii doi ani, incluzand aici mix-ul pret/produs/promovare/distributie, am urmarit sa pastram (si pe piata romaneasca - n. red.) valorile Toyota la nivel mondial si european. Am cautat sa stam departe de razboiul discount-urilor", explicau la momentul respectiv reprezentantii Toyota. Ei precizau ca strategia de extindere a dealerilor proprii va continua, deschiderea centrului din zona Pipera urcand vanzarile Toyota anul trecut la aproape 6.200 de unitati, potrivit datelor APIA.

 

Separarea activitatii de retail de distributie la Porsche Romania marcheaza intrarea intr-o noua etapa a pietei auto, dupa ce anul 2006 a insemnat apropierea la doar cateva mii de unitati de pragul psihologic de 300.000 de masini noi vandute.

 

Dintre cele mai bine vandute zece marci de import, doar in cazul Fiat si Citroën importatorii marcilor mai desfasoara si activitati de retail. Cele doua companii - Autoitalia (importator Fiat) si Automotive Trading Services (importator Citröen) - sunt afaceri de familie pornite pe piata locala la inceputul anilor ‘90 de catre cetateanul austriac Herbert Stein, respectiv de catre Calin Popescu-Tariceanu, actualul prim-ministru al Romaniei, si au realizat cumulat vanzari de aproximativ 15.000 de automobile, ceea ce inseamna 5% din piata.

 

Chiar daca nici unul dintre oficialii celor doua companii nu a anuntat planuri concrete in vederea separarii celor doua activitati, este de asteptat ca pe masura ce vanzarile vor creste si reteaua de dealeri se va dezvolta, sa se decida totusi sa faca pasul.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/retail-ului-auto-ii-sta-bine-de-unul-singur-1008628
1008628
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.