Peste 60% din cifra de afaceri a grupului Purcari provine din exporturi. Vinurile ajung în pieţe ca Polonia şi Ucraina, în Europa, dar şi pe continentele America, Africa şi Asia
Producătorul de vinuri Purcari (simbol bursier WINE), prima companie din Republica Moldova listată la Bursa de Valori Bucureşti, a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de 382,3 milioane de lei, iar mai bine de 60% din venituri provin din exporturi, vinurile ajungând pe pieţe din întreaga lume - de la Polonia şi Ucraina în Europa, până în America, Africa şi Asia, potrivit datelor oferite de reprezentanţii grupului la solicitarea ZF, cu ocazia realizării unei noi ediţii a catalogului anual Cei mai mari jucători din economie.
Producătorul de vinuri Purcari (simbol bursier WINE), prima companie din Republica Moldova listată la Bursa de Valori Bucureşti, a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de 382,3 milioane de lei, iar mai bine de 60% din venituri provin din exporturi, vinurile ajungând pe pieţe din întreaga lume - de la Polonia şi Ucraina în Europa, până în America, Africa şi Asia, potrivit datelor oferite de reprezentanţii grupului la solicitarea ZF, cu ocazia realizării unei noi ediţii a catalogului anual Cei mai mari jucători din economie.
Originar din Republica Moldova, grupul Purcari este format în prezent din şapte companii, active în trei ţări diferite. În Republica Moldova operează prin Vinăria Purcari, Vinăria Bostavan şi Vinăria Bardar. În România deţine Crama Ceptura, din Dealu Mare (jud. Prahova), iar în Bulgaria are Angel’s Estate. Exporturile grupului, în valoare de 243,6 milioane de lei în 2024, se concentrează pe pieţele din Polonia, Ucraina, Marea Britanie şi Olanda, în Europa, iar în afara continentului, vinurile ajung în America, Asia (în special în China) şi Africa (cu accent pe Nigeria).
Grupul Purcari este cel mai mare exportator de vin din Moldova, cu livrări în peste 30 de pieţe din Europa, iar, spre comparaţie, în 2024, valoarea exporturilor grupului Purcari a crescut cu 30 de milioane de lei faţă de anul precedent, conform informaţiilor oferite de reprezentanţii săi.
În perioada următoare, grupul Purcari îşi propune să valorifice portofoliul actual prin extinderea cotei de piaţă în Turcia, vizând un preţ competitiv la raft pentru brandul Bostavan, să dezvolte o ofertă premium pentru brandul Purcari şi să capitalizeze pe produsele cuşer şi fără alcool pentru a răspunde preferinţelor regionale.
Deşi o mare parte a vinului este consumată pe plan intern, ţări precum Republica Moldova, Georgia sau Grecia înregistrează o creştere a exporturilor, explică reprezentanţii Purcari. Soiurile lor indigene, precum Rară Neagră din Moldova, Fetească Neagră din România, Saperavi din Georgia sau Plavac Mali din Croaţia, încep să fie tot mai apreciate pe pieţele internaţionale, cu un total al exporturilor de aproximativ 1 miliard de dolari în 2023.
Grupul Purcari este unul dintre principalii producători de vin şi brandy din Europa Centrală şi de Est, care operează peste 2.000 de hectare cu viţă-de-vie, acestea fiind amplasate atât în România, în Republica Moldova şi în Bulgaria. Grupul s-a dezoltat atât direct, cât şi prin achiziţii.
Recent, grupul polonez Maspex, care deţine sucurile Tymbark şi apa Bucovina, a anunţat că vrea să intre pe piaţa vinului, prin preluarea pachetului majoritar al Purcari, un acord de peste 420 milioane de lei. Dacă va primi acordul de la ASF, aceasta ar putea deveni cea mai importantă tranzacţie din industria vinului. Maspex era deja acţionar minoritar în Purcari, însă deţinea un pachet de sub 5%. Acesta ar putea ajunge la 85%.
În prezent, Purcari este deţinută de mai multe persoane fizice şi juridice, iar echipa executivă a grupului Purcari este formată din Alexandru Filip (director general), Victor Bostan (consilier director general), Anatol Belibov (director financiar) şi Nicolae Chiosa (director de producţie), conform informaţiilor oferite de reprezentanţii săi.
Pe piaţa vinului din România, care a ajuns la 3,7 milioane hectolitri în 2024, potrivit celui mai recent raport al Organizaţiei Internaţionale a Viei şi Vinului (OIV), grupul Purcari, prin Crama Ceptura, concurează cu Cramele Recaş, Jidvei, Casa de Vinuri Cotnari şi Zarea.
Château Purcari îşi are originea în 1827, când a fost înfiinţată prima gospodărie vinicolă specializată din Basarabia, printr-un decret imperial. În ciuda provocărilor istorice, vinăria a produs vinuri apreciate de familiile regale europene. Renaşterea sa a avut loc în 2003, când a devenit parte din grupul Purcari, sub conducerea lui Victor Bostan. În două decenii, grupul a trecut printr-o transformare majoră, devenind cel mai mare exportator de vinuri îmbuteliate din Republica Moldova, potrivit datelor de pe site-ul companiei.
Purcari a înregistrat în 2024 venituri de 382,4 milioane de lei, mai mari cu 3% faţă de cele din 2023. În perioada raportată profitul net s-a diminuat cu 10%, la 57,3 milioane de lei, iar EBITDA a înregistrat o creştere de 7%, până la 107 milioane de lei. Grupul Purcari estimează pentru anul 2025 o creştere a veniturilor din vânzări cu 12-17%, o marjă EBITDA cuprinsă între 26-28% şi o marjă a profitului net situată între 13-15%, potrivit datelor oferite pentru ZF. Acum, Purcari are o capitalizare de 800,4 milioane de lei, arată datele BVB.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













