Îmbătrânirea forţei de muncă, viitoarea mare piedică a sectorului de transport feroviar

Autor: Ramona Cornea Postat la 28 august 2020 44 afişări

Îmbătrânirea forţei de muncă, viitoarea mare piedică a sectorului de transport feroviar

”Companiile din acest sector trebuie să pună accentul pe cursuri de formare şi pe mediatizarea lor pentru a atrage forţă de muncă tânără, în special în zonele unde există sau urmează un deficit acut de personal.”

Companiile active în sectorul transportului feroviar de marfă şi de călători se  confruntă cu o îmbătrânire a forţei de muncă, fenomen ce va cauza provocări în a atrage personal specializat nou în următorii ani, când mare parte din angajaţii care lucrează acum în sector se vor pensiona.

Îmbătrânirea forţei de muncă şi nivelul redus de înlocuire a personalului pot afecta puternic dinamismul sectorului feroviar, unul care depinde şi de calificarea şi motivarea angajaţilor.

De exemplu, în sectorul de transport feroviar de călători, în 2016 ponderea angajaţilor cu vârsta de peste 50 de ani din totalul angajaţilor era de 34,3%, în 2017 a depăşit 43%, iar în 2018 a fost de circa 57%, conform datelor de la Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar, parte a Consiliului Concurenţei.

”Principalele provocări din industria transportului feroviar sunt legate de vârsta ridicată a forţei de muncă existente şi lipsa noilor generaţii de muncitori calificaţi. Dacă vorbim de sectorul public, în ultimii 10 ani au plecat mulţi angajaţi de până în 35 ani, optând pentru un domeniu privat. De asemenea, CFR a trebuit să fie subvenţionat în ultimul deceniu de stat şi atunci nu a putut oferi stabilitate şi siguranţa unui loc de muncă. Muncitorii calificaţi sunt din ce în ce mai greu de găsit. Nici companiile private din acest domeniu, care sunt mai bine focusate şi organizate pe partea de recrutare, nu stau foarte bine la identificarea candidaţilor potriviţi pentru că muncitorii calificaţi au rămas foarte puţini”, afirmă Sorina Faier, managing partner în cadrul companiei de recrutare Elite Searchers.

Faptul că forţa de muncă în sectorul de transport feroviar ajunge rapid către vârsta retragerii din activitate este una dintre provocările majore ale industriei, alături de lipsa noilor generaţii de muncitori calificaţi în domeniu, crede ea.

”Media de vârstă în cadrul companiei CFR este de 53 de ani, iar peste 5 ani compania ar putea intra în colaps din cauza pensionării a 30% din personal. Pe lângă acestea, se mai adaugă şi restructurările şi interesul scăzut faţă de sectorul acesta şi astfel ajung în situaţia unui deficit major de personal. Companiile din acest sector, atât cele private, cât mai ales CFR, trebuie să pună accentul pe cursuri de formare şi pe mediatizarea lor pentru a atrage forţă de muncă tânără, în special în zonele unde există sau urmează un deficit acut de personal. La fel de importantă este promovarea beneficiilor unui astfel de loc de muncă în rândul comunităţilor şi stimularea tinerilor să aleagă o calificare în domeniu”, crede expertul în resurse umane.

Din discuţiile avute de Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar cu principalul operator de transport de călători pe calea ferată, CFR Călători, companie cu 12.782 de angajaţi în 2018, meseriile deficitare din sectorul de transport feroviar de călători sunt: mecanic de locomotivă, revizor tehnic vagoane, lăcătuş montator agregate energetice pentru mijloace de transport, electrician şi electronist întreţinere şi reparaţii vagoane, strungar şi conductor de tren.

Raportat la numărul de salariaţi care au urmat cursurile de perfecţionare sau calificare pentru toate aceste meserii specifice domeniului în ultimii ani, instituţia de supraveghere constată că meseria de mecanic de locomotivă va fi slab reprezentată în viitor.

”Un mecanic de locomotivă poate avea un salariu net între 4.500 şi 7.000 de lei, iar candidaţii disponibili au peste 45 - 50 de ani. Tinerii, în general, preferă un job de birou şi nu se mai orientează către astfel de joburi”, explică Sorina Faier.

Există companii private din sectorul transportului feroviar din România care organizează cursuri de calificare şi asigură un loc de muncă în domeniu după absolvire, spune ea.

”Nu este singura industrie în care companiile şi-au organizat centre de formare profesională pentru că se confruntă cu lipsa de personal, iar statul nu le ajută. Avem situaţia aceasta şi în industria auto. De aceea, este importantă corelarea programelor educaţionale cu nevoile reale ale industriilor, iar aici este necesar un dialog mai strâns între companii şi autorităţi şi formarea claselor de învăţământ profesional după cerinţele pieţei”, crede expertul în resurse umane.

Numărul mediu de salariaţi din sectorul de transport feroviar de călători a evoluat de la 13.661 în 2016 la 13.939 în 2017 şi a ajuns la 14.017 în 2018, ultimul an pentru care există date disponibile la Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar. Salariul mediu brut lunar câştigat de angajaţii din acest sector a crescut şi el, de la 3.141 în 2016 la 4.534 de lei în 2018.

În anul 2018, comparativ cu anul 2016, numărul angajaţilor din sectorul de transport feroviar de călători a înregistrat o uşoară creştere, cu aproximativ 2,6%. Concomitent, salariul mediu brut lunar din sector a crescut cu aproape 45%, de la 3.142 de lei/lună la 4.534 de lei/lună, sub acţiunea a doi factori determinanţi: măsurile fiscale adoptate de guvern şi criza de personal calificat, conform sursei citate.

”Pentru ca această industrie să devină atractivă pentru tineri, sunt necesare investiţii în infrastructura feroviară şi modernizarea mediului de lucru pentru a fi unul sigur, eficient şi atractiv”, concluzionează Sorina Faier.

Numărul angajaţilor din sectorul de transport feroviar de marfă a înregistrat o creştere continuă în perioada 2016-2018, astfel că în anul 2018 comparativ cu anul 2016 creşterea a fost de 2,8%. Astfel, în 2016 numărul mediu de salariaţi din acest sector a fost de 11.817, în 2017 a crescut la 12.021, iar în 2018 a ajuns la 12.152.

Salariul mediu din sector a crescut şi acesta continuu în perioada analizată, astfel că în anul 2018, faţă de anul 2016, creşterea a fost de aproximativ 62%.

Salariul mediu lunar brut din sectorul de transport feroviar de marfă era de circa 3.534 de lei în 2016, a crescut la 4.171 de lei în 2017 şi a ajuns la 5.725 de lei în 2018.

CFR Marfă, cel mai mare operator din sectorul de transport feroviar de marfă, companie deţinută integral de stat, cu afaceri de 716 mil. lei în 2018, a avut  5.800 de salariaţi în 2018. Numărul de angajaţi ai companiei de transport feroviar de marfă a scăzut de la peste 17.000 în 2009 la 5.800 în 2018.

Principalul concurent al companiei de stat este Grup Feroviar Român (GFR), cel mai mare operator privat feroviar din România, parte a grupului Grampet, controlat de Gruia Stoica. GFR a avut 2.400 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 674 mil. lei în 2018, ultimul an pentru care există date publice.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
feroviar,
sector

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

Valoarea finanţărilor în start-up-uri IT din România se îndreaptă spre 100 de milioane euro. Cât de mult mai poate urca această valoare? Valoarea finanţărilor în start-up-uri IT din România se îndreaptă spre 100 de milioane euro. Cât de mult mai poate urca această valoare?

Dacă în trecut anunţurile de investiţii în tehnologie erau rara avis, acum s-a ajuns la o piaţă care a evoluat dincolo de investiţiile în start-up-uri de tip „pre-seed” sau „seed”, de câteva sute de mii de euro, până la cele de tip „follow-up”, în care sumele totale alocate pot creşte până la câteva milioane de euro. Valoarea finanţărilor din ecosistemul start-up-urilor tech se îndreaptă astfel spre pragul de 100 de milioane de euro.

vezi continuarea
ZF.ro
Cum face un român 400.000 de lei vânzând ceva la care nu v-aţi fi gândit. Ideea i-a venit la început de pandemie Cum face un român 400.000 de lei vânzând ceva la care nu v-aţi fi gândit. Ideea i-a venit la început de pandemie
ANUNŢ fulger de la cea mai nouă multinaţională intrată pe piaţa din România, în plină pandemie
Mediafax
În România sunt reglementate doar testele PCR. Capacitatea de testare ar putea creşte, însă, dacă am folosi şi testele de anticorpi În România sunt reglementate doar testele PCR. Capacitatea de testare ar putea creşte, însă, dacă am folosi şi testele de anticorpi
Măsuri anti COVID-19 în România: Purtarea măştii devine obligatorie în spaţiile publice din Cluj. E prima zi de restricţii în Bucureşti, unde şcolile au intrat în scenariul roşu
MonitorulApararii
FEDERAŢIA RUSĂ - JURNAL MILITAR LA FLANCUL DE EST AL NATO (1-15 OCTOMBRIE 2020) FEDERAŢIA RUSĂ - JURNAL MILITAR LA FLANCUL DE EST AL NATO (1-15 OCTOMBRIE 2020)
MI6: Moştenirea lui Younger
MonitorulPartidelor
Revenire spectaculoasă în politică: Elena Băsescu va candida la Constanţa Revenire spectaculoasă în politică: Elena Băsescu va candida la Constanţa
Clotilde Armand, validată în funcţia de primar al Sectorului 1. Armand: Touche
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Şuhan Hai, noroc COMENTARIU Valeriu Şuhan Hai, noroc
Caz îngrijorător Teste Covid furate, făcute acasă şi falsificate de o infirmieră şi partenerul ei

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.