Economia merge excepţional de bine dacă te uiţi în conturile băncilor

Autor: Claudia Medrega Postat la 01 mai 2025 35 afişări

Grupul BCR, care include a doua cea mai mare bancă de pe piaţa românească după active, a obţinut în primul trimestru (T1) din 2025 un profit net de 742 mil. lei (149 mil. euro), în creştere cu 19,8% faţă de câştigul din T1/2024, în condiţiile creşterii creditării şi a veniturilor. Banca susţine că a înregistrat o performanţă operaţională îmbunătăţită, susţinută de un volum „semnificativ mai mare de afaceri cu clienţii“.

BCR a majorat creditarea cu peste 12% în T1/2025 şi a obţinut un profit de 742 mil. lei, cu 20% peste T1/2024, la venituri de 1,6 mld. lei. Peste 1.500 de firme, ce creează circa 80.000 de locuri de muncă, au fost finanţate de BCR în T1/2025

♦ Sergiu Manea, CEO al BCR: „Privim cu aceeaşi responsabilitate relaţia cu mediul de afaceri şi rolul nostru în susţinerea şi accelerarea competitivităţii IMM-urilor. Suntem alături de antreprenori cu expertiză şi soluţii personalizate, care aduc claritate, predictibilitate şi îi ajută să-şi construiască strategii de creştere într-o lume tot mai complexă“ ♦ Venitul net din dobânzi al BCR a crescut cu circa 15% faţă de T1/2024, la 1,2 mld. lei.

Grupul BCR, care include a doua cea mai mare bancă de pe piaţa românească după active, a obţinut în primul trimestru (T1) din 2025 un profit net de 742 mil. lei (149 mil. euro), în creştere cu 19,8% faţă de câştigul din T1/2024, în condiţiile creşterii creditării şi a veniturilor. Banca susţine că a înregistrat o performanţă operaţională îmbunătăţită, susţinută de un volum „semnificativ mai mare de afaceri cu clienţii“.

La finalul primelor trei luni din acest an, portofoliul total de credite acordate de BCR a ajuns la o viteză de circa 12,5% an pe an, până la 66,7 mld. lei, ascensiune susţinută şi de creşterea creditării retail şi de ascensiunea finanţărilor corporate. Însă, comparativ cu decembrie 2024, soldul creditelor BCR era în T1/2025 la un nivel foarte apropiat.

BCR susţine că pe segmentul corporate a aprobat credite noi pentru companii în valoare de 3,5 mld. lei în T1/2025, dintre care aproximativ 42% sunt destinate investiţiilor. Soldul finanţărilor corporate a avut un avans de circa 7% faţă de T1/2024, ajungând la 29,5 mld. lei.

Potrivit informaţilor de la bancă, mai mult de 1.500 de companii, care creează aproximativ 80.000 de locuri de muncă, au fost finanţate de BCR în T1/2025.

În ceea ce priveşte portofoliul de finanţări acordate clienţilor BCR Leasing, nivelul a ajuns în T1/2025 la o valoare de 4,73 mld. lei, cu o creştere de 11% comparativ cu T1/2024, iar volumul finanţărilor noi a crescut cu 20% faţă de T1/2024. Subsidiara de leasing a BCR a continuat susţinerea mediului antreprenorial românesc şi a înregistrat cele mai solide creşteri în sectorul de transporturi, servicii medicale şi comerţ. În T1/2025, BCR Leasing a accelerat digitalizarea serviciilor pentru clienţi şi a lansat o nouă funcţionalitate a asistentului virtual LEA, integrat în cadrul platformei Self Service, noua opţiune permiţând clienţilor să efectueze rambursări anticipate parţiale sau integrale, în cadrul unui proces complet 100% digital. De la momentul lansării şi până în prezent, 21% din solicitările de rambursare anticipată procesate au fost recepţionate prin intermediul fluxului digital, conform informaţiilor transmise de bancă.

În activitatea de creditare retail, BCR a transmis că a acordat credite noi pentru persoane fizice şi microîntreprinderi de peste 3,2 mld. lei în T1/2025, soldul finanţărilor retail fiind de 33,1 mld. lei la finalul primului trimestru din acest an, mai mare cu 11,4% faţă de T1/2024.

Pe componente, stocul de credite de consum negarantate (inclusiv carduri de credit şi descoperit de cont) a crescut cu 41,4% an pe an. În acelaşi timp, stocul de credite ipotecare standard (Casa Mea) acordate în moneda locală a crescut cu 14,1% an pe an, cu portofoliul de credite Prima Casă influenţat de cererea în scădere.

Produsul ipotecar Casa Mea Natura, destinat achiziţiei de locuinţe cu certificat de performanţă energetică clasa A şi B, a reprezentat 78% din creditele ipotecare noi acordate în T1/2025, în creştere faţă de media anului anterior de 69%, şi cu un volum aproape dublu faţă de T1/2024.

Creşterea creditării a antrenat şi ascensiunea activelor BCR în T1/2025, până la 122,8 mld. lei, cu 9,7% peste nivelul din T1/2024. Însă, faţă de nivelul de la finalul anului 2024 activele au crescut cu doar 1,7%.

„Privim cu aceeaşi responsabilitate relaţia cu mediul de afaceri şi rolul nostru în susţinerea şi accelerarea competitivităţii IMMurilor. Suntem alături de antreprenori cu expertiză şi soluţii personalizate, care aduc claritate, predictibilitate şi îi ajută să-şi construiască strategii de creştere într-o lume tot mai complexă. Ceea ce ne motivează este felul în care reuşim să evoluăm împreună cu clienţii noştri, transformând potenţialul în realitate şi datele în decizii“, a declarat Sergiu Manea, CEO al BCR.

Rezultatul operaţional al BCR s-a îmbunătăţit cu 15,7%, până la 1,06 mld. lei în T1/2025, pe fondul unei creşteri puternice a veniturilor operaţionale şi o bună gestionare a cheltuielilor operaţionale.

Practic, banca şi-a majorat veniturile cu aproape 13% şi cheltuielile cu doar 7%.

Banca românească cu capital austriac a raportat pentru T1/2025 un venit operaţional de 1,6 mld. lei, după o creştere anuală cu 12,7%, câştig determinat de creşterea venitului net din dobânzi şi a venitului net din comisioane.

Venitul net din dobânzi a crescut cu 15,2%, până la 1,2 mld. lei în  T1/2025, determinat de un volum mai mare de business. Veniturile din dobânzi sunt cea mai importantă sursă de încasări pentru o bancă, iar la BCR acestea reprezintă circa 70% din totalul veniturilor operaţionale.

Venitul net din comisioane s-a îmbunătăţit cu 12,2%, până la 285 mil. lei în T1/2025, determinat de un volum mai mare de tranzacţii şi din activitatea de creditare.

Pe de altă parte, rezultatul net din tranzacţionare a scăzut cu 3,5% până la 120 mil. lei în T1/2025.

În ceea ce priveşte cheltuielile administrative generale, BCR indică valoarea de 541 mil. lei în T1/2025, în creştere anuală cu 7,2%, evoluţie determinată de cheltuieli de IT mai mari pentru a sprijini proiecte strategice, împreună cu cheltuieli cu personalul uşor mai ridicate.

În baza acestor evoluţii, raportul cost-venituri s-a îmbunătăţit până la 33,7% în T1/2025, faţă de 35,5% în T1/2024.

Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) în conformitate cu reglementările privind cerinţele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 23,2% în februarie 2025, semnificativ peste cerinţele BNR. De asemenea, rata capitalului de rang 1+2 de 21,8% (Grup BCR) în februarie 2025 reflectă poziţiile puternice de capital şi finanţare ale BCR. Începând cu februarie 2025, în conformitate cu aprobarea primită din partea autorităţii de reglementare, BCR a trecut la abordarea bazată pe modele interne de rating (IRB) în locul abordării standardizate pentru determinarea activelor ponderate la risc pentru riscul de credit - pentru portofoliile de persoane fizice, micro, standard corporate şi expuneri faţă de administraţii centrale.

Depozitele de la clienţi au crescut cu 9% an la an până la un sold de 90 mld. lei la finalul primului trimestru din 2025. Însă, comparativ cu nivelul de la finalul anului 2024 depozitele atrase de BCR au scăzut uşor cu 1,1%.

Referitor la digitalizare, BCR susţine că are 2,59 milioane de utilizatori ai ecosistemului digital George (internet banking şi mobile banking), dintre care 2,22 milioane sunt utilizatori activi ai aplicaţiei George mobile cu o creştere de 16% an pe an.

BCR a amintit accelerarea adopţiei produselor digitale în retail, cu 93% dintre produsele pentru persoane fizice (deschidere de cont curent, credite ipotecare şi de consum, cont de economii, depozite, asigurări şi produse investiţionale) vândute pe flux 100% digital, comparativ cu 84% în T1 2024. În plus, peste 1.600 de clienţi au accesat un credit ipotecar direct din George, prin achiziţie sau rezervare ofertă, dublu faţă de T1 2024. Mai mult, BCR este prima bancă din România care a lansat fluxul complet digital de refinanţare a unui credit ipotecar de la altă bancă, disponibil direct în George.

BCR a trecut şi la un nou mod de a face banking, peste 1,4 milioane de clienţi beneficiind deja de Programul de Beneficii George, primul program bancar de loialitate din România, care recompensează clienţii BCR cu oferte personalizate, adaptate obiectivelor lor financiare şi produselor de care au nevoie pentru a şi le îndeplini.

„Investim permanent în relaţia cu clienţii noştri, pentru care am creat Programul de Beneficii George „ primul program bancar de loialitate din România. Peste 1,4 milioane de clienţi BCR beneficiază deja de acest nou mod de a face banking, care scalează planificarea financiară şi recompensează utilizatorii cu oferte personalizate, adaptate obiectivelor lor financiare. Programul de Beneficii George reflectă modul în care înţelegem să ne susţinem clienţii, prin reciprocitate şi parteneriate de lungă durată. Este un angajament real faţă de cei care ne aleg, zi de zi, şi este modul nostru de a le întoarce încrederea prin acţiuni concrete, de la oferte personalizate şi costuri preferenţiale, la comisioane mai mici şi dobânzi mai bune“, susţine şeful BCR.

 

 

BRD a majorat creditarea cu 21% şi a încheiat T1/2025 cu un profit de 350 mil. lei, plus 7% an/an, la venituri de 1 mld. lei, în creştere cu 10%. Maria Rousseva, CEO: T1/2025 a adus creşteri ale volumelor comerciale atât pe segmentul companiilor, cât şi pe retail, cu credite nete în sold mai mari cu 21%

♦ Din punctul de vedere al performanţei financiare, BRD a înregistrat o creştere susţinută a veniturilor, iar raportul cost-venit a fost îmbunătăţit, beneficiind de un impuls comercial dinamic, menţinut şi de cheltuieli operaţionale mai reduse comparativ cu ritmul de creştere a veniturilor, după cum susţine Maria Rousseva, şefa BRD ♦ Creditele noi acordate de BRD persoanelor fizice au crescut cu 41%, până la 3,3 mld. lei, în timp ce finanţarea companiilor a înregistrat un avans anual de aproape 32%.

Grupul BRD a încheiat primul trimestru (T1) din 2025 cu un profit net de 350 mil. lei, echivalentul unei creşteri de 7,2% faţă de perioada similară din 2024, în timp ce creditarea pe zona persoanelor fizice, dar şi pe segmentul companiilor a înregistrat ritmuri de creştere de două cifre, potrivit raportului financiar al băncii.

Doar la nivel de bancă, profitul net al BRD - instituţie de credit aflată în topul primelor cinci bănci mari de pe piaţa locală - a avansat cu 4% faţă de T1/2024, până la 334 mil. lei. Venitul net bancar la nivelul grupului BRD a crescut în T1/2025 cu 9,7% faţă de T1/2024, depăşind 1 mld. lei, fiind susţinut de creşterea veniturilor nete din dobânzi şi a veniturilor nete din comisioane. Veniturile nete din dobanzi au înregistrat un avans de 5,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2024, la 750 mil. lei, datorită efectului pozitiv al volumelor, determinat de creşterea creditelor atât pe segmentul retail, cât şi pe segmentul companiilor. La nivel de bancă, venitul net a făcut un salt anual de 10,6% în T1/2025, până la 1,04 mld. lei.

Creditele nete, inclusiv finanţările de leasing, au ajuns la 51,6 mld. lei, marcând o creştere de 20,5% faţă de nivelul de la final de T1/2024, evoluţie susţinută de activitatea de creditare pe segmentele companii şi persoane fizice.

Creditarea companiilor a fost prin­cipalul motor de creştere, cu un avans anual de circa 32%, în timp ce segmentul retail a continuat să câştige tracţiune, înre­gistrând o creştere solidă, de 13,6% în dinamică annuală, la sfârşitul lunii martie 2025.

În ceea ce priveşte activitatea de creditare a  persoanelor fizice, producţia de credite noi a ajuns la 3,3 mld. lei în T1/2025, în creştere cu 41% faţă de T1/2024, bazându-se pe o performanţă robustă atât a creditelor de consum, cât şi a creditelor pentru locuinţe.

Producţia de credite de consum a totalizat 1,9 mld. lei, în creştere cu 31% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024, în timp ce producţia de credite pentru locuinţe a menţinut un ritm de creştere foarte puternic, plus 59% faţă de T1/2024, până la 1,4 mld. lei.

La sfârşitul lunii martie 2025, creditele în sold pentru persoane fizice au crescut cu 13,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. În plus, segmentul small business a contribuit la această tendinţă, creditele nete în sold fiind în creştere cu 17,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024, ca urmare a mai multor îmbunătăţiri ale ofertei standard de credite şi a angajamentului băncii de a participa la iniţiativele guvernamentale de sprijinire a IMM-urilor, notează raportul băncii.

„Primele trei luni au adus creşteri ale volumelor comerciale atât pe segmentul companiilor, cât şi pe cel de retail, cu credite nete în sold mai mari cu 21% comparativ cu sfârşitul lunii martie 2024. Creditarea companiilor a condus creşterea, cu un plus de 32% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, în timp ce creditarea pe segmentul retail a continuat şi ea să se majoreze, înregistrând o creştere de 14% a creditelor în sold faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Producţia de credite noi acordate persoanelor fizice a atins 3,3 mld. lei, aproape de nivelurile record, mai mare cu 41% faţă de T1/2024, fiind susţinută de creşterea volumului creditelor de consum şi al creditelor ipotecare“ spune Maria Rousseva, CEO al BRD Groupe Societe Generale.

Activitatea de leasing a înregistrat finanţări nete în creştere cu 15,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024, depăşind 2 mld. lei la sfârşitul lunii martie 2025.

Finanţările sustenabile noi au cumulat 206,8 mil. euro în T1/2025.

În privinţa economisirii, baza de depozite a crescut la sfârşitul lunii martie 2025 cu 5,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024. Depozitele retail, sursa stabilă şi principală de finanţare, au înregistrat o creştere de 4,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, susţinută de intrări mai mari în conturile curente ale persoanelor fizice. Depozitele companiilor au înregistrat o creştere anuală de 6,8%, susţinută de clienţii IMM, cu o creştere de 14,5% a soldului depozitelor faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Venitul operaţional brut a ajuns la 507 mil. lei în T1/ 2025 (plus 11,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024), în timp ce raportul cost/venit (C/I) s-a îmbunătăţit la 53,1% în T1/2025 faţă de 53,8% în T1/2024.

Excluzând taxa pe cifra de afaceri şi contribuţiile cumulate la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi Fondul de Rezoluţie, raportul C/I ajunge la 45,5% în T1/2025 (faţă de 46,3% în T1/2024), înregistrând o scădere de 81 puncte de bază faţă de anul precedent.

Maria Rousseva, CEO al BRD Groupe Societe Generale: Creditarea companiilor a condus creşterea, cu un plus de 32% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, în timp ce creditarea pe segmentul retail a continuat şi ea să se majoreze, înregistrând o creştere de 14% a creditelor în sold faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Producţia de credite noi acordate persoanelor fizice a atins 3,3 mld. lei, aproape de nivelurile record, mai mare cu 41% faţă de T1/2024.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bcr,
venituri,
creditare,
banci,
economie

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.