După o experienţă de peste 14 ani în fotografie, urmaţi de circa şase ani de design interior, o antreprenoare din România a deschis un model nou de business

Autor: Ioana Niţă Postat la 28 octombrie 2023 89 afişări

După o experienţă de peste 14 ani în fotografie, urmaţi de circa şase ani de design interior, antreprenoarea locală Corina Olaru a făcut pasul către primul business bazat pe tehnologie. Start-up-ul, numit Artful Living, se bazează pe un model nou de business – o aplicaţie mobilă prin intermediul căreia utilizatorii au acces la o serie de servicii domestice la cerere – de la curăţenie, la analize medicale, totul direct de pe telefonul mobil din câteva clickuri.

Investiţia iniţială în dezvoltarea proiectului Artful Living s-a situat la 250.000 de euro, antreprenoarea punând la bătaie propriii bani, iar ideea aplicaţiei a pornit de la un alt proiect al său numit Room12 – un aparthotel de 13 camere situat în zona Primăverii, care se adresează clienţilor premium, în general din străinătate, care au nevoie să stea în Bucureşti pentru o perioadă mai lungă.

„Ideea a apărut acum doi ani într-un context destul de diferit pentru un produs de tech. Eu am un background în artă, am făcut mulţi ani de fotografie şi acum aproximativ şase ani am făcut trecerea la design interior. Am început să lucrez la un proiect pe care l-am dezvoltat în Bucureşti, o clădire rezidenţială cu apartamente de închiriat şi dorindu-mi să ofer o calitate şi un standard de locuire foarte ridicat, mi-am dat seama că nu este suficient să fac nişte apartamente frumoase, ci că este foarte mare nevoie de servicii pentru a putea oferi practic rezidenţilor un confort, spun eu, cât mai apropiat de standardele din industria hotelieră de 5 stele. Şi neavând în interiorul clădirii o reţea de telefonie, cum se practică în general la hotel, m-am întrebat ce putem face ca să putem avea o comunicare facilă cu locatarii şi am dezvoltat această idee, a unei aplicaţii prin care să putem oferi serviciile interne în clădire - concierge, personal assistant, curăţenie şi diverse alte servicii“, a relatat Corina Olaru, fondatoarea Artful Living, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

Dacă tot a dezvoltat aplicaţia Artful Living pentru proiectul Room12, Corina Olaru s-a gândit să dezvolte şi mai mult noul business, oportunităţile din piaţă fiind foarte variate pe zona B2B. Momentan, start-up-ul a ales două direcţii – una pe segmentul B2C şi una pe segmentul B2B.

„Mergând în direcţia unui ansamblu sau a unui imobil rezidenţial, am dezvoltat o a doua linie de business în care cred foarte mult. Este un model de business nou. Ne dorim să implementăm această aplicaţie în locaţii, în imobile sau în ansambluri rezidenţiale, locaţia însăşi putând să-şi personalizeze propriile servicii şi să aducă în pachetul de furnizori pe cei cu care deja locaţia lucrează”, a punctat fondatoarea Artful Living, menţionând faptul că fiecare imobil are în spate o listă de furnizori ca instalatori, electricieni, de la companii de curăţenie.

„Pe zona tehnică cred că de multe ori sunt fie companiile care chiar au implementat tehnologiile respective în clădire, care au contribuit la construcţia imobilului, fie se îndreaptă ulterior dezvoltatorul sau administratul locaţiei către o companie de facility management care preia managementul întregului complex. Ce ne dorim este să creăm această legătură între utilizatorul final, care este locatarul, administratorul clădirii sau dezvoltatorul - depinde cine se ocupă de clădire - şi companiile de facility management sau cei care deservesc serviciile pe partea tehnică a clădirii. Şi atunci putem să creăm un lanţ foarte frumos în care lucrurile să circule şi cu trasabilitate şi ca mod de solicitare a serviciilor şi din toate punctele de vedere”.

Start-up-ul se află în prezent în discuţii cu câţiva administratori şi dezvoltatori imobiliari pentru implementarea aplicaţiei în cadrul unor ansambluri rezidenţiale. Artful Living are listate în aplicaţie peste 200 de servicii de la 40 de furnizori. Serviciile oferite sunt împărţite în două categorii - întreţinerea casei (curăţenie, instalator, grădinărit, haine, maşină) şi servicii de îngrijire (medicală, personală, a animalelor, copiilor, stil de viaţă). Totodată, aplicaţia oferă şi servicii de „personal assistant”.

Pentru a folosi Artful Living, utilizatorii trebuie să îşi facă cont, iar apoi pot alege serviciul dorit, pot face programarea şi pot plăti direct în aplicaţie.

Modelul de business al Artful Living presupune perceperea unui comision de circa 5-10% din tarifele serviciilor oferite de furnizori, utilizatorii aplicaţiei având la dispoziţie aceleaşi tarife practicate de furnizori pe propriile site-uri sau locaţii. Astfel, utilizatorii Artful Living nu plătesc nimic în plus prin faptul că programează serviciile prin intermediul aplicaţiei.

În decurs de un an la recenta lansare pe piaţă, start-up-ul local şi-a propus să ajungă la 40.000 de utilizatori activi ai aplicaţiei Artful Living. În prezent, serviciile oferite prin intermediul Artful Living sunt disponibile doar în Bucureşti, însă start-up-ul are în plan să lanseze aplicaţia şi în alte oraşe mari din România, dar şi pe pieţe externe. „Am creionat o strategie pe termen de un an, pe care am împărţit-o în etape. Într-o primă fază vrem să devenim stabili în Bucureşti, iar în următoarele şase luni vrem să începem să dezvoltăm produsul şi pentru alte două oraşe mari din România. Iar într-un an să alegem şi o altă piaţă din Europa pentru extindere. Pentru primul an de funcţionare, ne-am propus să avem 40.000 de utilizatori activi“, a spus antreprenoarea.

Corina Olaru a investit 250.000 de euro în dezvoltarea proiectului Artful Living până în prezent, iar pentru dezvoltarea şi extinderea proiectului are în plan atragerea unei finanţări în viitor. „Vom viza o rundă de finanţare şi începem să lucrăm la ea. Nu îmi doresc să rămân singurul investitor în proiectul acesta”. 



Rubrica „Start-up Pitch”

Invitat: Corina Olaru, fondatoarea Artful Living

Ce face? A dezvoltat o aplicaţie mobilă care le oferă utilizatorilor posibilitatea de a accesa o serie de servicii domestice la cerere – de la curăţenie, îngrijire copii, îngrijire personală, gradinărit şi până la servicii medicale.

„Am creionat o strategie pe termen de un an, pe care am împărţit-o în etape. Într-o primă fază vrem să devenim stabili în Bucureşti, iar în următoarele şase luni vrem să începem să dezvoltăm produsul şi pentru alte două oraşe mari din România. Iar într-un an să alegem şi o altă piaţă din Europa pentru extindere. Pentru primul an de funcţionare, ne-am propus să avem 40.000 de utilizatori activi“.


Rubrica „Start-up Update”

Invitaţi: Yana Stoica-Marcu, influencer marketing manager, Amplifame, şi Alexander Stoica-Marcu, cofondator Flaminjoy – ecosistem de aplicaţii pentru influencer marketing

Ce e nou? Start-up-ul local se află în prezent în discuţii avansate pentru finalizarea unei runde noi de investiţii cu care are în plan să accelereze extinderea pe noi pieţe din Europa şi Asia şi să dezvolte noi funcţionalităţi ale celor două soluţii software proprii – platforma Flaminjoy, dedicată brandurilor, şi aplicaţia mobilă Amplifame, dedicată influencerilor. Flaminjoy, care până în prezent a atras în total investiţii de circa 900.000 de euro, anunţase încă de acum un an că se află în căutarea unei finanţări de circa 2,5 milioane de euro.

Alexander Stoica-Marcu: „Acum suntem într-un proces foarte avansat de a ridica o nouă rundă de finanţare cu care sperăm să putem intra mai puternic pe pieţe noi, să creştem echipa şi să dezvoltăm şi mai mult produsul pentru că piaţa cere acest lucru. Piaţa are nevoie mare de o tehnologie bună la mijloc care să conecteze influencerii, utilizatorii, cu zona online, cu zona de advertising şi cred că dezvoltăm ceva foarte interesant. Suntem în discuţii foarte avansate şi sperăm să închidem runda cât mai curând. Noi ne concentram foarte mult să intrăm pe câteva pieţe foarte importante, cum ar fi Indonezia. Acolo vrem să strângem un pull interesant de influenceri, ca ulterior să pornim zona pentru branduri ca să activeze la nivel comercial toţi influencerii respectivi. Suntem într-un proces foarte avansat, avem nişte parteneri interesanţi în pieţele acestea emergente, să le spunem aşa, şi urmează să avem zona de influenceri în curând implementată şi în alte ţări.“

Yana Stoica-Marcu: „În prima lună am avut peste 1.000 de influenceri înregistraţi, iar acum am depăşit 10.000. În această aplicaţie influencerii pot să găsească campanii, adică acele briefuri pe care brandurile le fac în în platforma Flaminjoy, sub o formă mai uşor de citit de pe mobil. De acolo ei aplică la campaniii, îşi pun adresa de livrare, pot să vadă ce conţinut s-a încărcat atunci când ei au postat în mod automat. În plus, mai sunt şi alte funcţionalităţi care vin în ajutorul lor legat de analytics. Deci le generăm un media kit într-un mod automat în care ei pot să vadă concret care sunt like-urile lor din ultima perioadă care este «reach-ul» etc. Şi

folosindu-se de această funcţionalitate, ei pot să trimită mai departe la branduri şi să lucreze cu ei având toate cele informaţii într-un singur loc. În general aceste media kituri se fac în mod manual şi îi ia destul de mult timp fiecărui creator să îl realizeze, iar în Amplifame îl iau direct, în mod automat, pentru că se actualizează datele în mod automat.”


Rubrica „Investor Watch”

Invitat: Marius Istrate, preşedinte al TechAngels – cel mai mare grup de business angels din România

Ce e necesar? Este nevoie de o simplificare a legislaţiei pentru investiţii în start-up-uri tech.

„Pentru mine ca investitor, nu o să vorbesc în numele tuturor colegilor mei, dar o să vorbesc pentru mine, este uneori mai simplu să investesc într-un startup care este încorporat în Statele Unite ale Americii. Mi-aş dori să fie la fel de simplu şi în România. A devenit la fel de simplu în Franţa, este motivul pentru care acolo am făcut nişte investiţii până în acest moment. Mi-aş dori să fie la fel de simplu şi în România. Poate ajungem să facem asta. Diferenţa de două luni sau trei luni pentru accesul la capital poate fi diferenţa între viaţă şi moarte pentru o companie, mai ales pentru una care este fix la început de drum, chiar la faza de «inception».”



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.