De astăzi 1 iulie nu mai sunt plafonate tarifele RCA. După doi ani, un nou start pentru piaţa RCA de 2 mld. euro. Întrebarea este cine va câştiga şi cine va pierde
După doi ani în care preţurile poliţelor RCA au funcţionat sub umbrela unei forme de plafonare aceasta va dispărea. Această plafonare a reprezentat de fapt o îngheţare a tarifelor practicate de asigurători la nivelul lunii februarie 2023, iar de acum încolo vom vedea care va fi noua realitate din piaţa RCA.
♦ Asigurătorii, în ciuda plafonării din ultimii doi ani pe zona asigurărilor RCA, au înregistrat creşteri ale volumului de prime brute subscrise, rata combinată a daunei a coborât sub 100%, însemnând că segmentul a devenit profitabil, chiar dacă într-o mică măsură, în timp ce, cu mici ajustări pe anumite segmente, preţul poliţelor nu a rămas preponderent acelaşi, pentru că plafonarea a fost de fapt o limitare pentru asigurători a primelor la nivelul lunii februarie 2023 ♦ Acum, odată cu ridicarea formei de plafonare, preţul poliţelor RCA ar putea creşte cu cel puţin 5% din comisionul brokerilor, care şi acesta a fost plafonat, cu cel puţin 10% la nivelul întregii ţări, aceasta fiind o ajustare cu inflaţia, iar punctual în Bucureşti-Ilfov creşterile vor fi cu 15% din cauza frecvenţei mari a accidentelor, a explicat Viorel Vasile, CEO, Safety Broker, pentru ZF ♦ ASF spune că nu sunt motive pentru o creştere generală de valori mari.
După doi ani în care preţurile poliţelor RCA au funcţionat sub umbrela unei forme de plafonare aceasta va dispărea. Această plafonare a reprezentat de fapt o îngheţare a tarifelor practicate de asigurători la nivelul lunii februarie 2023, iar de acum încolo vom vedea care va fi noua realitate din piaţa RCA.
Până acum, creşterile preţurilor, chiar şi sub efectul formei de plafonare, au avut la bază fie mutarea dintr-un segment în celălalt a clienţilor de către asigurători, fie mecanimsul de bonus-malus, după cum a explicat Sorin Mititelu, vicepreşedinte al ASF responsabil de zona asigurărilor, pentru ZF. El a spus că nu ar fi motive pentru o creştere generalizată a tarifelor.
„Dacă ne uităm pe raportul pe T1/2025, rezultatele tehnice pe clasa A10 (RCA) arată un echilibru între veniturile pe care le încasează şi cheltuielile pe care le au cu acest produs. Aşadar, la nivel de piaţă este o situaţie pe care am putea să o considerăm normală. Referitor la rezultatul agregat general, argumentaţie care să fie folosită la modificarea întregului tarif RCA, în momentul acesta nu s-ar justifica. În plus, trei jucători au intrat după introducerea acestui mecanism de plafonare şi aceştia au operat decent“, a spus Sorin Mititelu.

Totuşi, vicepreşedintele ASF a punctat că sunt diferenţe de performanţă pe unele segmente, pe categorii de vehicule, iar în aceste zone vor fi ajustări, însă exclude o eventuală creştere în masă a tarifelor la nivel generalizat.
„Sunt clar diferenţe de performanţă a unor segmente pe categorii de vehicule, iar acolo vor fi ajustări. Nu sunt motive de o creştere generală, de valori foarte mari. Fiecare asigurător trebuie să aibă o justificare când vine cu un nou preţ. Nu pot veni din condei să pună x% sau y%. Sunt puţine justificări pentru o creştere generală. În privinţa zonelor unde se intervine pentru actualizare, nu au cum să fie creşteri mari“, a mai explicat Sorin Mititelu, pentru ZF.
Din perspectiva lui Viorel Vasile, CEO, Safety Broker, care este atât liderul întregii pieţe de brokeraj în asigurări, dar şi în special liderul pieţei de brokeraj pe zona RCA, sunt două motive de creştere a preţurilor RCA, eliminarea plafonării comisionului brokerilor şi ajustarea cu creşterile de preţuri şi inflaţia.
„Sunt două motive de creştere a preţurilor RCA începând cu 1 iulie, primul este eliminarea plafonării comisionului brokerilor. Asigurătorii se vor duce, marea majoritatea lor, către un comision de 12%. Noi deja am primit notificări. Atunci, o creştere de 5% va veni din comision. Pentru că noi avem acest mecanism de primă netă, orice creştere a comisionului va veni peste preţul poliţei, deci suportată direct de client. De asemenea, cam toţi asigurătorii, suplimentar se vor duce cu minimum o creştere de 10% a preţului poliţelor RCA pe toată ţara şi s-ar putea cu cel puţin 15% pe zona Bucureşti şi Ilfov pentru că aceste zone sunt cu cea mai mare frecvenţă a accidentelor. Creşterile acestea sunt date de inflaţie pentru că de doi ani de zile nu şi-au mai modificat preţurile“, a mai explicat Viorel Vasile. În ceea ce priveşte prima medie RCA la finalul primelor trei luni din 2025, la nivelul întregii pieţe nivelul a ajuns la 1.330 lei, în creştere cu 3% faţă de perioada similară a anului trecut. Faţă de primul trimestru din 2022, creşterea este de 20%, iar faţă de primul trimestru din 2021, când încă activau atât City Insurance, cât şi Euroins România, companiile falimentare care au creat haosul din piaţa RCA, prima medie este de două ori mai mare.

Diferenţa primei medii între zona persoanelor fizice şi cea a persoanelor juridice este semnificativă, de peste 1.000 de lei. Astfel, pentru persoane fizice, prima medie la finalul lunii martie 2025 se afla la 1.065 lei, în creştere cu 4%, faţă de primele trei luni din 2024, în timp ce la persoane juridice prima medie RCA la finalul lunii martie 2025 era de 2.253 lei, în creştere cu puţin peste 1%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Din perspectiva volumului de prime brute subscrise pe zona RCA, piaţa a ajuns de la 3,3 mld. lei în anul 2015, la 10 mld. lei în 2024, ceee ce înseamnă o triplare la nivelul întregii pieţe în ultimul deceniu. Cele mai accelerate creşteri pe care zona RCA le-a înregistrat au venit în anii 2021-2023, ritmul de creştere depăşind 50% în anul 2021. În ceea ce priveşte primele trei luni din 2025, volumul de prime brute subscrise a ajuns la 2,4 mld. lei, creşterea fiind de 11% faţă de perioada similară a anului trecut.
Forma de plafonare a tarifelor RCA a fost iniţial o măsură impusă prin hotărâre de guvern după prăbuşirea a doi lideri din zona asigurărilor RCA, respective City Insurance şi Euroins. Deşi după căderea City Insurance din septembrie 2021 plafonarea a fost pe masă, această măsură nu a fost luată decât după încă un an, după ce şi al doilea lider, care preluase ştafeta de la City Insurance, respectiv Euroins, s-a prăbuşit.
Astfel, pentru a limita pe cât posibil şocul, dar şi presiunea pieţei de a creşte preţul poliţelor RCA pentru a face faţă vulumului consistent de clienţi care urmau să îşi facă poliţe RCA noi la asigurătorii rămaşi în piaţă, s-a recurs la această plafonare, care de fapt a fost limitare a preţului poliţelor RCA la nivelul practicat de asigurători în luna februarie 2023. Forma de îngheţare a tarifelor RCA era menită pentru o perioadăde 6 luni, iar ulterior aceasta a fost prelungită până în prezent, o dată la fiecare trei luni.
De-a lungul ultimilor doi ani, care au marcat cea mai lungă plafonare din istoria pieţei asigurărilor, piaţa RCA a funcţionat cu aceste limitări, şi-a crescut volumul, trei noi asigurători au intrat pe această piaţă, care nu au fost supuşi formei de plafonare, dat fiind că nu erau prezenţi pe piaţa locală la momentul la care face referire această formă de plafonare, iar acum, după cum a spus şi vicepreşedintele ASF, putem considera piaţa RCA ca fiind normală. Dacă într-adevăr piaţa RCA s-a normalizat şi dacă această normalizare va fi perturbată în perioada următoare, rămâne de văzut.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













